پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۰۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
عضو شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران خصوصی سازی های رانتی را عامل زمینگیر شدن تولید ملی در کشور دانست.

شعار سال: متین فارابی، عضو شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول فروردین ماه سال ۹۸ خود به یک نکته در مورد خصوصی سازی اشاره کردند و گفتند که مسئولان حواس‌شان باشد که یک عده‌ای نیایند اموال بیت المال را با زرنگی بخرند و لوازم آن را بفروشند و کارگران را اخراج کنند و به جای آن برج بسازند. این اتفاقی است که کم و بیش در مورد تمام خصوصی سازی‌ها اتفاق افتاده است و نمونه اتم و اکمل آن خصوصی سازی است که در مورد رشت الکتریک اتفاق افتاده و ۱۵ سال پیش این شرکت به همسران چند نفر از سیاسیون که در رأس آن‌ها همسر آقای غلامحسین کرباسچی بوده واگذار شد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ خصوصی سازی موفقی نداشته‌ایم و اکثر واگذاری‌ها بدون توجه به اهلیت خریدار و به صورت رانتی انجام شده تصریح کرد: این موضوع باعث از بین رفتن بهترین کارخانه‌های تولیدی کشور شده و تولید ملی را عملا زمین زده است.

عضو شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران گفت: با توجه به اینکه شورای امسال توسط رهبر معظم انقلاب رونق تولید ملی نام گذاری شده است، اما همچنان قوه مجریه و شخص رئیس جمهور تاکید بر ادامه روند موجود واگذاری‌ها دارد و می‌خواهند در سال ۹۸ کل شرکت‌های شصتا را واگذار کنند با این وجود سوال این است که آیا این روش درستی است که اصلی‌ترین کارخانه‌های تولیدی کشور واگذار شود و از طرفی با حیف و میل اموال بیت المال کارگران نیز بیکار شوند؟

فارابی به گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد تفریغ بودجه سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: بنابراین این گزارش مبلغی نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان فقط در پنج یا شش مورد از واگذاری‌ها حیف و میل شده است و تازه این در صورتی است که خریداران مبلغ قرارداد را نیز به صورت تمام و کمال بپردازند در حالی که در اکثر موارد این گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان خصوصی سازی خود در مظان اتهام یکی از واگذاری‌های رانتی است، تصریح کرد: پوری حسینی خود خریدار مجتمع گوشت اردبیل بوده و ذی نفع است در هر حال آن چیزی که قابل توجه است این است که آقای پوری حسینی در صدا و سیما با کمال وقاحت از زبان دادستان اردبیل اعلام می‌کند که هیچ بدهی در مورد این واگذاری ندارد و مدعی می‌شود که دادستان عدم بدهی او را تایید کرده است با این وجود فردای همان روز دادستان اردبیل اعلام کرد که پوری حسینی در رابطه با مجتمع گوشت اردبیل ۲۰ میلیارد تومان بدهکار است. سوال این است که ما باید با این مسئولان دروغگو چه کنیم که در چشم ۸۰ میلیون ایرانی نگاه کرده و وقیحانه دروغ پردازی می‌کنند. ما چگونه واگذاری اموال بیت المال را باید به چنین کسی بسپاریم که خود به این مقوله متهم است و چندین بار به دادگاه احضار شده است. 


 

عضو شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به نامه ۵۰ نفر از نمایندگان خطاب به وزیر اقتصاد برای عزل رئیس سازمان خصوصی سازی اشاره کرد و افزود: وزیر اقتصاد قول این عزل را داده بود با این وجود ما طی پیگیری‌هایی که از طریق نمایندگان مجلس انجام دادیم به این موضوع پی بردیم که وزیر اقتصاد مجبور به حفظ پوری حسینی شده است چرا که آقای رئیس جمهور اجازه عزل ایشان را نداده بودند. آقای رئیس جمهور آیا شما آن قدر به رئیس ستاد تبلیغ خود مدیون هستید که فساد‌هایی را که تاکنون پیش آمده نتوانسته دین شما را رفع کند و بیشتر از این حیف و میل اموال مسلمین را می‌خواهید تا دین تان برطرف شود.
فارابی گفت: عده‌ای امنیتی در ماجرای شرکت هفت تپه کارگران را به جرم اخلال در امنیت ملی دستگیر کرده اند. ما منکر وجود افراد نفوذی نیستیم، اما آقایان امنیتی چه کسی مخل امنیت ملی است؟ کارگری که به جرم گرسنگی به خیابان پناه آورده و چند ماه است که حقوق نگرفته و شرمنده خانواده اش است یا کسی که علی رغم مشاهده تجربه شکست خورده خصوصی سازی رانتی هم چنان با تاکید اعلام می‌کند که می‌خواهیم شستا را واگذار کنیم آیا آن کارگر مخل است یا کسی که خواسته یا ناخواسته با این عملکردش کشور را به بن بست می‌کشاند؟

وی با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در انعکاس اعتراضات کارگران شرکت هفت تپه بیان کرد: صدا و سیمایی که باید صدای اعتراض مردم باشد بعد از ۴۰ روز تجمع کارگران هفت تپه تنها چند دقیقه از این اعتراضات را به تصویر می‌کشد، اما پس از دستگیری اسماعیل بخشی برنامه‌های متعددی در مورد این فرد می‌سازند و مستند او را پخش می‌کنند و به گونه‌ای با امنیتی کردن یک مقوله اقتصادی سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند. چه کسی اینجا مقصر است آیا آن کارگری که به علت بی توجهی رسانه ملی به BBC و آمدنیوز پناه برده یا سازمان صدا و سیمایی که به جای آنکه رسانه مستضعفین باشد به رسانه مستکبرین تبدیل شده است.

عضو شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالت خواه دانشگاه تهران به ماجرای اراضی کلاک در لواسان اشاره کرد و افزود: مالک این اراضی آقایان نجفی بوده اند که علاوه بر رانت در ساخت و ساز در زمینه خصوصی سازی با رانت پالایشگاه با ارزش باختر را نیز به ثمن بخس خریدند و حتی این کافی شان نیست و به دنبال این هستند که با گرفتن انحصار تولید اتیلین غرب کشور برای خود حاشیه امنی ایجاد کنند به گونه‌ای که هیچ نهاد نظارتی دیگری توان برخورد با آن‌ها را نداشته باشد چرا که برخورد با آن‌ها ابعاد امنیتی می‌یابد.



فارابی تصریح کرد: طبقه مرفه جدید با پیوند زدن خود با مسئولین حکومتی و امنیت ملی درصدد خفه کردن اقتصاد و تولید ملی در کشور هستند. امروز زر، زور و تزویر همه این‌ها دست به دست هم دادند تا مملکت را در شرایط جنگ اقتصادی با مشکل مواجه کنند. آقایان مجلسی، دولتی، صدا و سیما و قوه قضاییه باید به جای چاپ بنر و انجام کار‌های شعاری از خواب ناز خود بیدار شده و چاره‌ای برای سیل‌های پیش رو کنند و با تشکیل کارگروه‌هایی کار نظارت بر واگذاری‌ها را انجام دهند در غیر این صورت شاهد سیل تبعات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی واگذاری‌های رانتی خواهیم بود که چشمه‌ای از آن را در قضایای هپکو و هفت تپه دیده ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 26 فرودین 98، کد مطلب: 757457: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین