پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
ملخ صحرایی یکی از مخرب‌ترین آفات برای محصولات کشاورزی و باغی است که از چند روز پیش وارد کشورمان شده است و کم‌کم آثار حضور آن در استان بوشهر نیز دیده می‌شود.

شعارسال: ملخ دریایی خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می‌کند و در برخی کشورها حتی منجر به قحطی نیز شده است و اکنون خطر هجوم آن‌ها به کشورمان و ازجمله استان بوشهر بیش از پیش احساس می‌شود. این آفت در دسته‌هایی به تعداد ۵۰ تا ۹۰ میلیارد ملخ صحرایی هستند که با حضور در هر نقطه‌ای به همه محصولات زراعی و باغی حمله می‌کند و در مواردی دیده شده که از تنه درختان نیز تغذیه می‌کنند. در صورتی که تعداد این ملخ‌ها افزایش یابد می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به بار آورد و محصولات کشاورزی و بخش زراعی و باغی استان را به‌صورت کامل تهدید کند که باید برای مقابله با خطرات احتمالی آن آمادگی لازم ایجاد شود و پیشگیری انجام شود.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، در این زمینه اظهار داشت: احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به سواحل استان بوشهر و بخش کشاورزی استان وجود دارد و باید با تأمین امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این پدیده آمادگی لازم ایجاد شود. استاندار بوشهر اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی از نیروی انسانی و امکانات بسیار خوبی برخوردار است و باید برای مبارزه با ملخ‌ها از همه ظرفیت‌های نیروهای وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر استفاده شود. وی تصریح کرد: در صورتی که کمبود نیروی انسانی برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر احساس شود باید با هماهنگی فرمانداران از دیگر دستگاه‌ها در سطح استان نیز استفاده شود. گراوند اضافه کرد: هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرگان شهرستان دیلم استقرار یافته که باید سوخت مورد نیاز این هواپیما و وسایل مورد نیاز برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی تأمین شود. همچنین باید از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و به‌خصوص کشاورزان استفاده شود.

آفت ملخ دریایی در خوزستان دیده نشده است

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، نیز در این رابطه گفت: تاکنون موردی از آفت ملخ دریایی در این استان دیده نشده است. چنگلوایی عنوان کرد: یکی از مخرب‌ترین آفات محصولات کشاورزی و باغی، ملخ دریایی است. این آفت خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می‌کند و در برخی کشورها حتی منجر به قحطی نیز شد. وی افزود: این آفت به همه محصولات زراعی، باغی و نیشکر حمله می‌کند و در مواردی دیده شده که از تنه درختان نیز تغذیه می‌کنند. دسته‌های این آفت از ٥٠ تا ٩٠ میلیارد ملخ می‌تواند باشد. چنگلوایی تصریح کرد: کشور ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس مرزهای طولانی دارد و خاستگاه این آفت نیز کشور عربستان است. متأسفانه در این زمان این آفت در برخی استان‌ها همچون بوشهر و هرمزگان دیده شده؛ البته به‌صورت انفرادی در این مناطق دیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: این آفت در استان خوزستان دیده نشده و برگزاری این جلسه صرفاً برای آمادگی دستگاه‌های مربوطه در زمینه تجهیزات مورد نیاز و سموم است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به دیده شدن گونه‌ای از ملخ در استان گفت: تاکنون در چهار شهرستان استان این ملخ‌ها به‌صورت انفرادی دیده شده‌اند؛ اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. چنگلوایی با اشاره دیده شدن گونه‌ای از ملخ دریایی در خوزستان اظهار کرد: خاستگاه ملخ صحرایی یا ملخ دریایی در کشورهای آفریقایی مانند مراکش، سودان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان است. وی افزود: امسال در کشورهای حاشیه خلیج فارس، به‌ویژه کشور عربستان اقدام موثری در جهت مدیریت و مبارزه با این نوع آفت صورت نگرفته است. اگر این موضوع در آن کشورها مدیریت می‌شد، امروز شاهد حضور این نوع ملخ در کشور و استان خوزستان نبودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: کم‌کاری در کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد ورود دسته‌های اولیه باشیم. این نوع آفت در برخی از استان‌ها مانند بوشهر و هرمزگان پیدا شده است؛ اما میزان این نوع ملخ به مرحله‌ای که شاهد طغیان آن در مزارع باشیم نرسیده است. چنگلوایی با بیان این‌که از آفت ملخ نمی‌توان به‌راحتی عبور کرد، ادامه داد: اگر این نوع آفت در مزارع مستقر شود و به حالت طغیان برسد، قطعاً همه‌چیز را از بین خواهد برد و در این زمینه باید به‌صورت کامل در استان هشیار باشیم. وی ادامه داد: با توجه به حساسیت این موضوع، وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به وزیر کشور نوشته است و به استانداران استان‌های ساحلی نیز هشدار داده شده تا همه امکانات را برای مبارزه با این نوع آفت در مزارع بسیج کنند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با توجه به این‌که امسال حدود ۸۶۰ هکتار از مزارع زیر کشت هستند، باید در زمینه طغیان این نوع ملخ‌ها هشیار باشیم، گفت: باید به‌صورت جدی با این موضوع برخورد شود؛ زیرا این موضوع شوخی‌بردار نیست و لازم است تا همه فرمانداران در شهرستان‌ها برای مقابله احتمالی با این نوع آفت آمادگی لازم را داشته باشند.

چنگلوایی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که به حالت انفرادی تعدادی ملخ دیده شده، سم‌پاش‌ها و ماشین‌آلات لازم برای مبارزه با آن‌ها ارسال شده است. در این زمینه یک عزم عمومی در استان وجود دارد تا این مبارزه با ملخ‌ها صورت بگیرد. هشدار داده‌ایم تا در هر منطقه‌ای که از این نوع ملخ مشاهده شد، منتظر طغیان نباشند و به‌سرعت مبارزه را برای از بین بردن این آفت آغاز کنند. وی با بیان این‌که اجازه نخواهیم داد تا این آفت ملخی در خوزستان خودنمایی کند، گفت: باید گوش به‌زنگ باشیم تا شاهد مشکلاتی درباره طغیان این ملخ‌ها در استان نباشیم. در این زمینه اکیپ‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. تاکنون در چهار شهرستان استان به صورت انفرادی این ملخ‌ها دیده شده‌اند؛ اما در حال حاضر جای نگرانی برای استان نیست. تا زمانی‌که تعداد ملخ‌ها به حدود ۲۵ عدد در متر مربع نرسد، خیلی خطر‌ساز نیست و نیاز به مبارزه ندارد؛ اما در استان اعلام کرده‌ایم تا در صورت مشاهده حتی دو ملخ در متر مربع مبارزه را آغاز کنند.

استقرار تیم‌های رصد و اکیپ‌های مقابله

محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، با اشاره به استقرار تیم‌های رصد و شناسایی ورود ملخ‌ها در استان بوشهر اظهار داشت: این ملخ‌ها از سمت هرمزگان وارد استان بوشهر می‌شوند. با توجه به احتمال هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر و خطراتی که ممکن است داشته باشد، یک فروند هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرکان شهرستان دیلم مستقر شده است. منوچهری همچنین از تهیه خودروهای مخصوص سم‌پاشی پشت‌وانتی برای مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی خبر داد و افزود: سم‌پاشی هوایی در مرحله آخر در صورت بحرانی شدن وضعیت انجام می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از پیش‌بینی ۱۰ اکیپ برای مقابله با ملخ‌ها در هر یک از شهرستان‌های استان خبر داد و بیان کرد: برای مقابله با ملخ‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و انتظار داریم همکاری لازم انجام شود.

وجود ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر نگران‌کننده نیست

این در حالی است که خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، گفت: با توجه به حمله ملخ‌های صحرایی در بخش‌هایی از کشورهای همسایه و برخی از استان‌ها، شرایط این استان نگران‌کننده نیست و همه اقدامات لازم برای پیشگیری در دست اجراست. عمرانی گفت: براساس ردیابی‌های انجام شده ملخ صحرایی در مناطق ساحلی از گناوه تا دیر و بردخون این استان به‌صورت محدود و در جمعیت کم دیده شده است. وی اضافه کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان حفظ نباتات کشور پایش و ردیابی‌های مداوم در این استان در دست اجراست. عمرانی بیان کرد: در زمان حاضر کشورهای امارات متحده عربی، عمان و عربستان با جمعیت بالایی از ملخ صحرایی درگیر هستند و در کشور نیز در جزیره نخیلو و بندر لنگه استان هرمزگان و شهرستان‌های جنوبی استان فارس دیده شده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به این‌که استان بوشهر در بخش حمله ملخ‌ها هنوز در موقعیت بحرانی قرار نگرفته؛ اما تمهیدات لازم برای تجهیز اکیپ‌ها به دستگاه‌های ردیاب انجام شده است. وی اضافه کرد: ملخ صحرایی ازجمله گونه‌های سبزه‌خوار است و اگر به جمعیت طغیانی برسد خطرناک است. معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر از کشاورزان خواست در هر منطقه‌ای که جمعیتی از ملخ‌ها را مشاهده کردند، مسئولان جهاد کشاورزی منطقه را برای پایش و سم‌پاشی باخبر سازند.

ملخ‌ها در کمین مزارع بهبهان

محمد حری، فرماندار بهبهان، نیز در این رابطه گفت: پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌ها صورت گرفته است. حری اظهار داشت: برابر گزارش‌های واصله احتمال ورود ملخ‌های صحرایی از کشورهای سودان، عربستان، امارات و کویت از سمت شهرهای ساحلی وجود دارد. فرماندار بهبهان عنوان کرد: جهاد کشاورزی به‌عنوان مسئول پیشگیری و مقابله با این بحران مشخص شده و تمامی دستگاه‌های اجرایی و امکانات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از آن در اختیار مدیریت بحران قرار دهند. وی گفت: همه ملخ‌های موجود در طبیعت ملخ مهاجم نیستند آن دسته از ملخ‌ها که به رنگ قرمز یا متمایل به زرد هستند ملخ مهاجم محسوب می‌شوند و این ملخ‌ها در صورت هجوم با تعداد بسیار زیاد و حتی در حدود 40 تا 50 میلیارد قطعه با هم پرواز می‌کنند. فرماندار بهبهان بیان کرد: بخشداران در این زمینه از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستاها و کمک نیروی‌های انتظامی، بسیج و سایر اقشار مردم نسبت به رصد و پایش وجود ملخ‌ها و جهت مقابله با هجوم احتمالی استفاده کنند. حری تصریح کرد: اکیپ‌های دیده‌بانی جهاد کشاورزی بهبهان نسبت به ادامه عملیات ردیابی و پایش مستمر منطقه اقدام و مناطق آلوده را سریعاً اعلام کنند. وی ادامه داد: اکیپ‌های کانون‌کوبی سازمان جهاد کشاورزی به‌صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی نسبت به سم‌پاشی و مبارزه با ملخ‌های دریایی و اداره منابع طبیعی نیز نسبت به تشکیل اکیپ‌های ردیابی در مراتع، جنگل‌ها و تأمین امکانات مورد نیاز اقدام کنند و در صورت نیاز به مواد شیمیایی با همکاری جهاد کشاورزی برنامه‌های لازم را انجام دهند. حری اظهار داشت: هواشناسی نسبت به اعلام پیش‌بینی درباره جهت و شدت وزش باد، بارندگی و دما به‌صورت مستمر با مدیریت بحران شهرستان و جهاد کشاورزی هماهنگ باشد. وی افزود: تمامی ادارات مکلف هستند نسبت به تأمین امکانات ردیابی و مبارزه با ملخ‌های مهاجر، تأمین خودرو و سایر امکانات مورد نیاز جهت پیشگیری و مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌ها با جهادکشاورزی همکاری داشته باشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:17بهمن1397 ، کدخبر: 62313: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین