پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
این روزها قیمت گوشت قرمز به طرز عجیبی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که باید از آن به عنوان «کالای لوکس» یاد کرد که از عهده خرید اکثر افراد جامعه خارج شده است.در زنجان نیز با توجه به اقتصاد ضعیف شهری حاکم به یکباره افزایش قیمت گوشت گرم به شکل چشمگیر، موجی از انتقادهای مردمی را در محافل عمومی در پی دارد و مسئولان استانی نیز با تدابیر اندیشیده شده همچون واردات گوشت و نظارت بر نحوه توزیع سعی در کنترل و کاهش قیمت آن دارند.

شعار سال: این روزها افزایش قیمت گوشت همچون سایر اقلام در زنجان به طرز بی‌سابقه‌ای گران شده است. هرچند مسئولان از نظارت جدی بر بازار و تنظیم قیمت‌ها صحبت می‌کنند؛ اما در عمل این مردم هستند که صعود قیمت‌ها را بیش از هر مسئولی زیر ذره‌بین دارند. این در حالی است که قیمت گوشت نیز در ماه‌های اخیر دغدغه‌های عمومی را در پی داشته است و اینکه قیمت گوشت گرم گوسفندی از ۸۰ هزار تومان به مرز ۱۲۰ هزار تومان برسد، حکایتی است که شاید با روند کنونی افزایش قیمت‌ها باز هم تداوم داشته باشد.

در زنجان نیز با توجه به اقتصاد ضعیف شهری حاکم به یکباره افزایش قیمت گوشت گرم به شکل چشمگیر، موجی از انتقادهای مردمی را در محافل عمومی در پی دارد و مسئولان استانی نیز با تدابیر اندیشیده شده همچون واردات گوشت و نظارت بر نحوه توزیع سعی در کنترل و کاهش قیمت آن دارند.

نبود نظارت بر بازار گوشت زنجان

یکی از شهروندان زنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، نبود نظارت بر بازار را از دلایل افزایش قیمت گوشت در زنجان اعلام می‌کند و می‌گوید: افزایش قیمت گوشت در زنجان در کمترین زمان ممکن روی داده و به نظرم باید بازرسی‌ها از قصابی‌ها بیش از گذشته باشد و دستگاه‌های نظارتی باید دلایل این میزان افزایش را بررسی کرده و به مردم گزارش دهند.

حسین پیری با تأکید بر اینکه در روزهای پایانی سال باید مسئولان برای کنترل و نظارت بر بازار به فکر باشند، اظهار می‌کند: مسئولان باید به فکر طبقات پایین جامعه باشند که توان خرید اقلام به‌خصوص گوشت را با این میزان افزایش ندارند.

دیگر شهروند زنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با یادآوری نحوه توزیع و افزایش بی‌رویه قیمت انواع گوشت گوسفندی و گاوی عنوان می‌کند: هرچند در برخی از کالاها و اقلام نیز شاهد بالارفتن قیمت بوده‌ایم؛ اما این مسئله در قیمت گوشت دامی بی‌سابقه بوده است.

احمد محمدی با بیان اینکه باید مسئولان نگرانی‌های مردم را درباره افزایش قیمت‌ها درک کنند، بیان می‌کند: با پلمب چند مغازه و کنترل کوتاه‌مدت، قیمت گوشت و سایر اقلام کنترل نمی‌شود و به نظرم باید تدبیر اساسی برای بلندمدت اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه این روزها افزایش قیمت سایر اقلام و قیمت ارز بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت است، ادامه می‌دهد: در صورتی که در تأمین گوشت داخل استان و کشور با مشکل مواجه هستیم و احساس می‌شود که کمبودهایی وجود دارد، دولت باید واردات را در اولویت قرار دهد.

این شهروند زنجانی، نیم‌نگاهی هم به روزهای آخر سال و آغاز سال جدید می‌اندازد و تصریح می‌کند: ماه اسفند اوج خرید مردم است و گوشت یکی از اولویت‌های خانواده‌هاست و از امروز باید برای کنترل، توزیع و نظارت بر این بازار مدیران استانی و اتحادیه قصابان فکر اساسی کنند.

مدیریت شبکه توزیع بازار گوشت ادامه دارد

جهاد کشاورزی دستگاه متولی توزیع و تأمین گوشت گرم در استان زنجان است و با افزایش قیمت‌ها برای ثبات قیمت و تداوم نظارت بیشتر تلاش می‌کند.

براین‌اساس؛ برای پیگیری این مسئله به عنوان دغدغه مردمی به سراغ مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان رفتیم تا دلایل نبود ثبات قیمت گوشت و افزایش بی‌محابای آن را بررسی کنیم.

عبدالله جعفری بر لزوم شبکه توزیع مناسب گوشت و مدیریت بر آن در استان زنجان تأکید و مطرح می‌کند: با افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گاوی در بازار، توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد وارداتی را در برنامه داریم تا قیمت‌ را کنترل و تعدیل کنیم.

به گفته وی، براساس مصوبات موجود، عرضه گوشت قرمز و مرغ منجمد در بازار آزاد بیش از نرخ‌های مصوب، گران‌فروشی و تخلف است که در صورت مشاهده مطابق قانون برخورد می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اعلام اینکه توزیع گسترده این فرآورده‌های خام دامی تا زمان تعدیل قیمت در بازار ادامه دارد، می‌افزاید: تا زمانی که بازار به ثبات برسد و شاهد افت قیمت‌ها باشیم، تزریق گوشت وارداتی به بازار را در برنامه خواهیم داشت.

جعفری با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا مشکلات احتمالی موارد را برای انجام پیگیری‌ها به سامانه ۱۲۴ بازرسی اطلاع دهند، پیشنهاد می‌کند: مرغ منجمد توزیعی از محل تولیدات داخلی بوده و با نظارت بازرسان دامپزشکی با حساسیت بالا و کیفیت مناسب خریداری، بسته‌بندی و منجمد می‌شود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت گرم باشد.

وی با تأکید بر واردات گوشت گرم از سایر کشورها برای کنترل بازار گوشت یادآور می‌شود: در کنار توزیع مرغ و گوشت قرمز منجمد، گوشت گرم گوسفندی از استرالیا وارد و با نرخ مصوب دولتی توزیع می‌شود.

لزوم توزیع عادلانه گوشت

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با تأکید بر نظارت بیشتر مسئولان بر بازار گوشت در شهر زنجان متذکر می‌شود: باید توزیع گوشت عادلانه بین مناطق مختلف شهر ترویج و هرگونه کاستی در این رابطه باید به مسئولان امر گزارش شود.

علی وقف‌چی بر ضرورت شناسایی افراد مستعد شبکه توزیع برای فراهم‌کردن بسترهای کاهش قیمت گوشت تأکید می‌کند و توضیح می‌دهد: متأسفانه در برخی موارد شاهد کاهش نظارت بر شکل توزیع در حومه شهر و مناطق روستایی هستیم که نقش جهاد کشاورزی استان زنجان و دامپزشکی در این راستا بسیار مهم است.

وی، بازگشت ثبات بر بازار گوشت را در گرو هماهنگی بین مسئولان نظارتی و صنف قصابان می‌داند و خاطرنشان می‌کند: باید از داشته‌های استان زنجان برای برون‌رفت از این مسئله نهایت استفاده را ببریم.

 تا زمانی که شبکه توزیع سازمان‌یافته با نظارت مسئولان در استان زنجان شکل نگیرد، داستان افزایش قیمت گوشت دامی روند صعودی خواهد داشت و این مسئله در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری به‌دلیل افزایش تقاضا نمود خواهد یافت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 23بهمن 97، کدخبر: 360013، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
کسی به فکر مردم و کارگر نیست همه بفکر پر کردن جیب خودشونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین