پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: رحمانی در کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران پیشنهادها و نظرات بسیار خوب و سازنده‌ای ارائه می‌کرد؛ اما اکنون به دلیل وجود مشکلات و بوروکراسی این وزارتخانه رفتارهایی مغایر با پیشنهادات گذشته خود دارد.

شعار سال: محمدرضا زهره‌وندی با بیان این‌که رضا رحمانی، وزیر کنونی وزارت صمت پیش از این در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی حضور داشت، افزود:مشکلات در هم تنیده شده اداری بخش دولتی و بوروکراسی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه نمی‌دهد تا از توانایی‌های وزیر کنونی این وزارتخانه استفاده شود.

وی تاکید کرد: مشکلات سیستم اداره‌های دولتی کشور به حدی است که باید در آن انقلابی سازنده با تغییر ساز و کارها صورت گیرد تا بتوان به این سیستم ورود پیدا کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاوت جنس کار بخش دولتی و بخش خصوصی، گفت: در صورتی که می‌توانستیم با چنین رویکردهایی کار را پیش ببریم، قطعاً در ۴۰سال گذشته این اتفاق افتاده بود.

به گفته وی، تلاش در زمینه‌های صنعت و معدن صورت می‌گیرد و در نهایت به سدی برخورد می‌کند که با بزرگترین تجهیزات هم نمی‌توانیم از آن رد شویم؛ چراکه بروکراسی آن سخت و مشکلات آن پیچیده است.

زهره‌وندی با بیان اینکه اتاق بازرگانی با توجه به شرح وظایف خود توانمندی‌هایی دارد، افزود: در برخی موارد نیز اتاق بازرگانی تنها می‌تواند پیشنهادهایی ارائه دهد که در۳۴سال گذشته بخشی از این عملکرد مربوط به ارتباط کشور با دنیا بوده است.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته که برجام برقرار شد، هیأت‌های تجاری متعددی وارد کشور شده و جلسات متفاوت و فراوانی داشتیم.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در این مدت اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران بسیار شلوغ و پر رفت و آمد بود و متناسب با آن در بخشی که من فعال بودم یعنی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران که یکی از بزرگترین و فعال‌ترین کمیسیون‌های اتاق است نیز فعالیت‌های بسیاری صورت گرفت.

وی تاکید کرد: با تمام این فعالیت‌ها اکنون که به زمان برجام باز می‌گردیم، می‌بینیم که بسیاری از زمان‌ها را از دست داده‌ایم. باید در این مدت بذرهای خود را کاشته، برداشته و استفاده‌های خود را از آن می‌بردیم؛ اما اکنون که می‌خواهیم برداشت خود را انجام دهیم، شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متفاوت شده است.

زهره‌وندی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی یک روزه ثمر نمی‌دهد، افزود: ما می‌دانیم برای جذب سرمایه‌گذار چه زیرساخت‌هایی نیاز است تا بتوانیم پس از رسیدن به آنها سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم، اما در ۴۰ سال گذشته حداکثر ۵۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت گرفته‌ است.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از کشورهای کوچک سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند. حتی آمریکا که بزرگترین اقتصاد دنیا را دارد و بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد دنیا در دستان اوست در سال ۲۰۱۷، ۷۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: پس از آمریکا، کشور چین رتبه دوم جذب سرمایه خارجی را به خود اختصاص داده است. این به معنی داشتن ساز و کارهای جذب سرمایه در این کشورهاست که ما این ساز و کار را نداریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های ثمر بخش اتاق بازرگانی تهران در این مدت، گفت: یکی از معدود مواردی که با پیگیری اتاق‌های بازرگانی به نتیجه رسید، سیستم تامین اجتماعی فعالان اقتصادی بود که روند بررسی‌های اسناد آنها از ۱۰ سال گذشته شروع می‌شد و اکنون به یک سال کاهش یافته است.

زهره‌وندی توضیح داد: کارشناسان اتاق بازرگانی در کمیسیون‌های اقتصادی، دارایی، مالی و ارزش افزوده بسیار فعال عمل کردند و اکثر موکلین ما از این بخش رضایت کامل داشتند.

وی درباره عملکرد اتاق بازرگانی ادامه داد: در بخش‌هایی که نیاز به جذب مشارکت‌های بیشتر وجود داشته است، بسیار موثر عمل کرده‌ است.

عضو اتاق بازرگانی تهران به فعالیت بخش تشکل‌ها در اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد و گفت: پیش از این بخش تشکل‌ها در اتاق بازرگانی وجود نداشته؛ اما اکنون این بخش بسیار فعال عمل می‌کند. فعالیت این بخش از تشکل‌ها هیچ تداخلی با تشکل‌هایی که در اتاق بازرگانی ایران فعالیت می‌کنند، ندارد.

وی با اشاره به رشد بخش آموزش در اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: در چهار سال گذشته بخش‌های آموزشی و قابل استفاده برای اعضا (چه کسانی که کارت بازرگانی داشتند و چه کسانی که عضو اتاق بودند) فعال شد و این افراد توانستند از فضای آموزشی اتاق استفاده کنند.

زهره‌وندی تصریح کرد: در بخش اطلاع‌رسانی نیز پایگاه‌های اطلاع رسانی اتاق بازرگانی تهران بسیار فعال بوده و راه‌اندازی مرکز تماس نیز از جمله موارد دیگر فعالیت اتاق است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات فعالان اقتصادی شنیده شده و سپس روی آن اقدام شود، گفت: پس از دریافت بازخوردهای بیرونی نسبت به موضوع می‌توانیم، عملکرد مناسبی داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: مرکز تماس اتاق بازرگانی تهران با استقبال فوق‌العاده‌ای رو به رو شد؛ چراکه فعالان اقتصادی مشکلات خود را مطرح کرده و پاسخ سوالاتشان را دریافت می‌کردند.

وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد کمیسیون‌های اتاق تهران اشاره کرد و گفت: در هر جلسه، وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع مورد بررسی حضور داشته یا مطالب مورد نظر به آنها ارجاع داده شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بازرگان ایران، تاریخ 24 بهمن 97، کد مطلب: 1913: www.irtrnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین