پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
محله هادی آباد تا کنون بازدیدهای بسیاری از مسئولین را تجربه کرده است اما سهم اهالی این منطقه از این بازدیدها، وعده‌‌ها و قول‌‌‌های عملی نشده‌ای بیش نیست.
شعارسال: سال‌هاست مسئله رسیدگی به وضعیت مناطق ناکارآمد و فرسوده و ساماندهی این مناطق مطرح است؛ با توجه به آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این بافت‌ها اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

سهم استان قزوین از مناطق ناکارآمد حدود ۱۴ منطقه است اما "هادی آباد” از میان این مناطق نام آشنایی برای بیشتر اهالی این استان است که نه تنها در حاشیه بلکه در بطن شهر قزوین قرار دارد.

محله هادی آباد با بافت فرسوده در زمینی به مساحت ۵۸ هکتار در شمال غربی شهر قزوین واقع شده است که با یک گذر ساده از این محله می‌‌توان شاهد بسیاری از معضلات ساختاری و زیربنایی بود.

علاوه بر مسائل زیرساختی نیز آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زخمی دیگر بر تن نهیف این منطقه است که هر روز آن را رنجورتر می‌کند به گونه‌ای با توجه به مشکلات سخت معیشتی، این روزها نفس‌های محله هادی آباد به شماره افتاده است.

متاسفانه برنامه‌های مقطعی مدیران و دولت‌ها نتوانسته است مشکلی از این منطقه حل کند و می‌توان گفت که وضعیت به یک گره کوری تبدیل شده که نیازمند راه حلی ریشه‌ای و کارگشا است.

محله هادی آباد تا کنون بازدیدهای بسیاری از مسئولین را تجربه کرده است اما سهم اهالی این منطقه از این بازدیدها، وعده‌‌ها و قول‌‌‌های عملی نشده‌ای بیش نیست.

روز گذشته طبق اطلاع رسانی قبلی باز هم جمعی از مدیران استان و نماینده مجلس در مسجد امیرالمومنین(ع) هادی آباد گرد هم آمدند تا وضعیت این منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

در این جلسه که تعدادی از معتمدین و خیرین محل هم حضور داشتند مباحث مختلفی از مشکلات معیشتی تا مسائل زیرساختی و بهسازی بافت فرسوده که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است، مطرح شد.

کار ریشه‌ای در هادی آباد انجام شود

حمیده زرآبادی در ابتدای این جلسه با اشاره به مشکلات این محله، گفت: هادی آباد مشکلات عمرانی و آسیب‌های اجتماعی زیادی دارد است که افراد قابل توجهی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و بسیاری از خانواده‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه سال نو نزدیک است از ارگان‌های ذی ربط از جمله کمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر درخواست کردم تا امروز حضور یابند و برای حل مشکلات مساعدت کنند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: هر دستگاهی بحث خدمات را انجام می‌دهد اما باید طرح واحدی تعریف شود و هماهنگی بین این سه وجود داشته باشد.

زرآبادی خاطرنشان کرد: چندین مرتبه از این منطقه بازدید کردم و موضوعات مختلفی هم پیگیری شده است که تعدادی انجام شده و تعدادی هم به سرانجام نرسیده است و از این مشکلات مطلع هستم.

وی تصریح کرد: این محله آسیب‌های زیادی دارد اما تا کنون کارهای مقطعی انجام شده است؛ باید کار ریشه‌ای انجام دهیم تا حجم این آسیب‌ها آن کاهش یابد و این نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها است.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که گروه جهادی امام حسن(ع) پس از کارهای مطالعاتی به طرحی برای این کار رسیده‌اند، این جلسه را ترتیب دادیم که دستگاه‌ها هم حضور داشته باشند و بعد از موافقت ضمنی نیز مراحل اجرایی را پیگیری کنیم.

۶۰۰خانوار در هادی آباد تحت پوشش کمیته امداد

عضو هیئت امنای مسجد امام علی(ع) درباره وضعیت محله اظهار کرد: این مسجد ۲۰۰ نمازگزار دارد اما با توجه به وضعیت منطقه نیز این مسجد از نظر مسائل ساختاری و سایر هزینه‌ها با مشکل مواجه است.

وی بیان کرد: این منطقه محروم و نیازمند است و از مسئولان می‌خواهیم که توجه ویژه‌ای شود و اکنون ۶۰۰خانوار در هادی آباد تحت پوشش کمیته امداد هستند.

عضو هیئت امنای مسجد امام علی(ع) افزود: متاسفانه ارگان‌های دولتی همکاری نمی‌کنند چراکه برخی از مراجعه کنندگان از بیماری‌های خاص رنج می‌برند که هزینه تامین دارو و درمان را ندارند و حمایت دولتی هم نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: وقتی به مسئولین مراجعه می‌کنیم، می‌گویند بودجه و برنامه ندارند.

مشکل آسیب‌های اجتماعی یک شبه حل نمی‌شود

علیرضا وارثی در ادامه با بیان اینکه مشکلات این منطقه یک شبه حل نمی‌شود، گفت: هادی آباد در قلب شهر قرار دارد اما متاسفانه ویژگی‌های حاشیه شهر را دارد؛ مشکلات این منطقه زیرساختی و اجتماعی است.

وی افزود: خانوارها مشکلات اشتغال دارند که نتوانستند توانمند شوند و بخشی از این خانوارها تحت پوشش بهزیستی و بخشی هم تحت پوشش کمیته امداد هستند و عده‌ای هم تحت پوشش هیچ ارگانی نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم یک کمیته‌ای با حضور مجموعه جمعیت امام حسن(ع)، مسئولین خیریه این محله و معاونین دستگاه‌‌های مربوطه تشکیل شود و به تناسب نیازسنجی که صورت می‌‌گیرد، اقدام شود.

این مسئول عنوان کرد: برخی از این خانواده‌ها آسیب‌ دیده و برخی هم در معرض آسیب هستند و ما آمادگی را داریم که در حوزه آسیب‌های اجتماع، اورژانس اجتماعی را در این منطقه مستقر کنیم.

وی ابراز کرد: در حوزه زیرساختی باید سالن‌های ورزشی کوچک احداث شود و تامین مسکن خانواده‌های فاقد خانه مورد توجه قرار گیرد و ما آمادگی داریم مداخلات اجتماعی را به طور جدی دنبال کنیم.

وارثی گفت: کسانی که به درمان اعتیاد نیاز دارند و یا خانوده‌های دارای معلول و سالمند می‌توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند تا تحت پوشش قرار گیرند و کسانی که نیاز به توانمندسازی دارند تسهیلات ۲۰میلیون تومانی با کارمزد ۴درصد خارج از نوبت تعلق می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: شبکه خیرین را باید راه‌اندازی و از ظرفیت آن استفاده کرد چراکه بضاعت دستگاه‌های دولتی محدود است.

مساجد به پایگاه پشتیبانی جنگ ترکیبی تبدیل شوند

مومنی اظهار کرد: میزان مددجویان استان قزوین از میانگین کشور پایین‌تر است اما هر کدام از دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند.

وی افزود: مرکز نیکوکاری در این مسجد مستقر است و ۶۰۰نفر خانوار تحت پوشش آن قرار دارد که علاوه بر این منطقه به مناطق دیگر هم کمک می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گفت: حدود ۵هزار خانوار در شهر قزوین تحت پوشش کمیته امداد هستند؛ نرم افزاری توسط مهندسین استان طراحی شده که نیازمندان نیازمندی‌های خود را به صورت الکترونیک وارد می‌کنند و بر حسب آن خدمات دهی می‌شود.

مومنی گفت: بنا داریم تخلیه صندوق‌های صدقه این منطقه را به مرکز نیکوکاری همین محل واگذار کنیم تا مبالغ توسط مسجد محل و همراه با کمک‌های خیرین و کمیته امداد در همین منطقه هزینه شود.

این مسئول ابراز کرد: بحث اشتغال اصلی‌ترین مسئله است که تا کنون ۲هزار فرصت شغلی در استان قزوین ایجاد شده و جزو ۱۰ استان برتر کشور هستیم و در بحث کاریابی هم میتوانیم کنیم و تا کنون ۴۰۰ نفر را به شرکت‌های مختلف معرفی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در بحث مسکن هم با هم افزایی که با سپاه صورت گرفته ۲۱۰ سهمیه مسکن سهمیه استان است که تعدادی را می‌توان برای هادی آباد در نظر گرفت.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین افزود: در بحث جهیزیه هیچ مورد پشت نوبتی نداریم و تاکنون ۹۰۰سری جهیزیه برای نوعروسان استان اهداء شده و تا پایان سال مشکلی نداریم.

مومنی ادامه داد: در محله هادی آباد هم برای دختران دم بخت نیازمندی که تحت پوشش نیستند تا ۲میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کنیم و یک میلیون تومان هم مرکز نیکوکاری تقبل می‌کند.

وی یادآور شد: از مرکز نیکوکاری می‌خواهیم که بیماران صعب العلاج در این منطقه را معرفی کنند تا خدمات دهی شود.

این مسئول اضافه کرد: امسال ۴۵درصد افزایش کمک‌های مردمی را در استان داشتیم و خوشبختانه مردم استان برای ساخت مسکن، تامین جهیزیه، پرداخت فرانشیز بیماران و هزینه تحصیل ۴۰۰ دانشجو و ۴هزار دانش آموز نیز ۵۳ میلیارد تومان کمک کردند.

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین بیان کرد: امروز با جنگ ترکیبی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی مواجه هستیم و باید همه کمک کنیم.

وی افزود: همان گونه که مساجد در زمان دفاع مقدس محل پشتیبانی جنگ بود، امروز هم باید اینگونه باشد و نباید فقط از دولت و مسئولین انتظار داشت بلکه همه اقشار باید یکپارچه کمک کنند.

مسئولین در زمان انتخابات به سراغ ما می‌آیند

یکی از اهالی حاضر در جلسه ابراز کرد: هادی آباد به یک منطقه فراموش شده تبدیل شده است و از جزئی‌ترین امکانات محروم هستیم در حالی که در قلب شهر قرار داریم.

این مرد مسن تاکید کرد: فقط در زمان انتخابات و رای گیری حساب است که مسئولین به یاد این اهالی میفتند و به سراغ ما می‌آیند.

وی ادامه داد: اهالی منطقه هادی آباد مردمی شریف هستند؛ ما در راهپیمایی ۲۲بهمن شرکت کردیم اما این حضور فقط به خاطر خون شهدا و دفاع از رهبر و کشورمان بود؛ مسئولین باید قدردان و پشتیبان این مردم باشند.

یکی دیگر از حاضرین عنوان کرد: حتی برای دریافت وام اشتغال هم با مشکل مواجه هستیم چراکه بانک‌ها ضامن می‌خواهند که این اهالی هم کسی را برای حمایت ندارند.

چاره کار مسکن فوری است

قافله باشی در ادامه این جلسه اظهار کرد: تراکم جمعیت در هادی آباد زیاد است و پلاک‌ها بسیار کوچک است.

وی افزود: وقتی شاهد آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی حاد در این منطقه هستیم لازم است که مسکن فوری و جدی برای بهبود وضعیت در این محله تزریق شود.

عضو شورای شهر قزوین گفت: آسیبهای اجتماعی زنان در این منطقه باید ویژه دیده شود و متاسفانه پارک‌ها محل تبادل مواد مخدر شده است.

قافله باشی ابراز کرد: من پیشنهاد می‌کنم که اکنون برای آرامسازی منطقه اقدام فوری شود و مسائل عمرانی و زیرساختی هم در بخشی دیگر با بودجه و برنامه‌ای که دارد مراحل اجرایی را طی می‌کند.

نگاه ویژه به هادی آباد در بازآفرینی شهری

پیرمراد درباره رسیدگی به وضعیت بافت فرسوده محله هادی آباد اظهار کرد: بحث عمرانی و زیرساختی هادی آباد بسیار ضعیف است و اگر در این بافت‌ها حادثه و زلزله‌ای رخ دهد امداد رسانی به مردم را به حداقل می‌رساند.

وی افزود: باید اصلاح ساختاری و محله محوری داشته باشیم تا در کنار آن مشکلات اجتماعی هم حل شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین یادآور شد: حدود ۳۴ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری اختصاص یافته که بنا بر دستور استاندار قرار شد قسمت اعظم این بودجه به منطقه هادی آباد اختصاص یابد.

حجت الاسلام عبدالهی بیان کرد: سه سال است که امام جماعت این مسجد هستم و می‌بینیم که گروه‌های جهادی در این مدت بسیار تلاش می‌کنند.

وی افزود: در خیابان هادی آباد بیش از ۱۰۰ خانواده فقیر داریم که نیاز به رسیدگی ویژه دارند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) گفت: منطقه هادی آباد یک منطقه کم برخوردار و فقیر است که به توجه ویژه مسئولان نیاز دارد؛ مسجد این محل هم بنا به شرایطی که وجود دراد منبع درآمدی ندارد و برای مباحث عمرانی نیاز به مساعدت دارد.

ساکنین از امکانات اولیه محرومند/ بن بست اقتصادی در هادی آباد

در پایان این جلسه با حضور حمیده زرآبادی و مدیران دستگاه‌ها از تعدادی از خانواده‌های بی‌بضاعت این محل بازدید شد.

با عبور از کوچه‌های تنگ و گذر از کنار خانه‌های کوچک که به زحمت روی پا ایستاده‌اند عمق مشکلات نمایان می‌شد.

کودکان به دلیل نبود محلی برای بازی به ناچار همان کوچه‌های پر پیچ و خم را زمین فوتبال خود کرده بودند که یکی از خواسته‌های ساکنین این منطقه داشتن سالن ورزشی و زمین بازی برای فرزندانشان بود.

در انتهای یکی از این کوچه‌ها خانه‌ای دو طبقه برای مددجویان کمیته امداد در حال بازسازی بود که بیشتر کارها توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شد.

آقای میانسالی که گچ کاری خانه را به صورت رایگان انجام می‌داد، خطاب به خانم زرآبادی گفت: باید فرقی میان حضور من و حضور شما در این منطقه وجود داشته باشد، من هر آنچه که از دستم برمی‌آید انجام می‌دهم؛ مردم هم از شما انتظار دارند که وعده‌های مسئولان در این بازدیدها عملیاتی شود.

بیشتر خانوارهایی که مورد بازدید قرار گرفتند از کمترین امکانات محروم بودند؛ یکی از ساکنین خانم مسنی بود که همسرش از بیماری سرطان رنج می‌برد و فرزندی هم نداشتند تا کمک حال آن‌ها باشد.

این خانواده حتی یخچال هم نداشتند که به دستور مدیرکل بهزیستی مقرر شد که یخچال به آن‌ها اهداء شود.

برخی از این خانواده‌ها از مشکل بیکاری و یا نداشتن سرپرست خانواده رنج می‌بردند.

همچنین کسبه این منطقه از بن بست اقتصادی در این خیابان و دریافت مالیات‌های بالا گله مند بودند؛ تعدادی از کسبه مشکلات خود را بیان کرده و خواستار معافیت از مالیات شدند.

در انتظار تحقق وعده‌ها

در پایان این بازدید قول مساعدت و پیگیری مشکلات این منطقه از سوی مسئولان داده شد.

حال باید دید که وعده‌های مسئولان به کجا خواهد رسید چراکه منطقه هادی آباد در انتظار اقدامی جدی برای باز شدن این گره کوره نفس می‌کشد و اهالی این منطقه چشم انتظار اجرایی شدن حرف‌های مسئولان هستند.

امیدواریم مسئولان با برنامه‌‌ریزی درست و اقدامی قاطع به مشکلات این جزیره دورافتاده در قلب شهر خاتمه دهند چراکه بسیاری از استعدادها و سرمایه‌های انسانی بر اثر آسیب‌های اجتماعی و بافت ناکارآمد در این منطقه از دست می‌روند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی شاخص ، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1397 ، کدخبر: 183568 ، www.shakhesnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین