پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
براساس گزارش مرکز تحقیقات ژئوفیزیک، ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و جزو زلزله‌خیزترین کشورها محسوب می‌شود. امسال و پس از زمین‌لرزه و پس لرزه‌های پی در پی کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر این نگرانی در بین مردم بیشتر شد و نگاه‌ها به طرف بافت‌های فرسوده درون شهرها رفت که در صورت بروز زلزله می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را در پی داشته باشد. به همین دلیل رئیس جمهوری با درک این نگرانی «برنامه ملی بازآفرینی شهری» را در دستور کار دولت قرار داد. در این میان استان قزوین از جمله مناطق زلزله‌خیز در کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شعار سال: براساس گزارش مرکز تحقیقات ژئوفیزیک، ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و جزو زلزله‌خیزترین کشورها محسوب می‌شود. امسال و پس از زمین‌لرزه و پس لرزه‌های پی در پی کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر این نگرانی در بین مردم بیشتر شد و نگاه‌ها به طرف بافت‌های فرسوده درون شهرها رفت که در صورت بروز زلزله می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ را در پی داشته باشد. به همین دلیل رئیس جمهوری با درک این نگرانی «برنامه ملی بازآفرینی شهری» را در دستور کار دولت قرار داد. در این میان استان قزوین از جمله مناطق زلزله‌خیز در کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

«ایرج زاهدپور»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین درباره خطر زلزله در این استان به «ایران» گفت: براساس ارزیابی‌ها در شمال شهر قزوین گسلی وجود دارد که توان بروز زمین‌لرزه‌ای با قدرت 7 ریشتر را دارد که این امر اهمیت آمادگی مردم و مسئولان در برابر زلزله را دوچندان می‌کند. هم‌اکنون بنا بر آمار شهر قزوین نزدیک به 500 هکتار بافت فرسوده دارد که بیشتر آن در جنوب این شهر قرار گرفته است. بافت بیشتر این مناطق با پلاک‌های ریز (خانه‌های کوچک)، گذرگاه‌های بسیار باریک و تأسیسات زیربنایی فرسوده همراه است که فاقد مراکز خدماتی و اجتماعی بوده و امیدواریم همان‌طور که رئیس جمهوری گفت، با تصمیم و طرح جدید دولت و تجمیع و بازآفرینی این خانه‌ها، همه مشکلات دیده و حل شود. البته در راستای نوسازی بافت فرسوده اقداماتی از سال‌های پیش آغاز شده، به طوری که در برخی نقاط، شهرداری پروانه ساخت را رایگان کرده و بانک‌ها نیز تسهیلاتی در این ارتباط می‌دهند، اما کار خیلی بزرگی نیست که بتواند تحولی ایجاد کند. بافت مناطق فرسوده شهر قزوین طوری است که خطر همیشه آن را تهدید می‌کند. سال گذشته چند مورد فرونشست زمین داشتیم که باعث نگرانی شده و اخطارهای لازم در این خصوص به دستگاه‌های متولی داده شده است.

سختگیری‌های بیشتر در ساخت و سازها

در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد بودیم که ساختمان‌های نوساز بخصوص در مسکن مهر این شهر به‌دلیل کیفیت بد ساخت و رعایت نشدن استانداردها نتوانستند مقاومت کنند و فرو ریختند. قطعاً یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع نبود نظارت کافی در هنگام احداث این ساختمان‌ها و سوء‌استفاده برخی پیمانکاران از این مسأله بوده است. مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین در این ارتباط با بیان اینکه از سازمان نظام مهندسی انتظار می‌رود که سختگیری‌های بیشتری در ساخت و سازها داشته باشد، گفت: سازمان نظام مهندسی قانون جامع و کاملی دارد و با توجه به پهنه‌بندی و کانون خطر‌پذیری زلزله با وجود گسل‌هایی که در منطقه وجود دارد از لحاظ دستورالعملی نسبت به ساخت سازه‌ها و اقدامات ساخت و ساز همه چیز مشخص شده است.

بازآفرینی بافت‌های فرسوده زیر نظر مستقیم وزارت راه و شهرسازی

آنچه که مشخص شده طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده زیر نظر مستقیم وزارت راه و شهرسازی و با هماهنگی و همکاری سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها اجرا خواهد شد. «رافع ناصری» رئیس اداره عمران بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز درباره اجرای این طرح در قزوین به «ایران» گفت: پیرو ضرب الاجلی که رئیس جمهوری داد، همه دستگاه‌های دولتی طبق ماده 6 قانون ساماندهی موظف هستند زمین‌های دولتی را که در بافت‌های فرسوده در اختیار دارند برای برنامه بازآفرینی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند. چون ابتدا قرار است در زمین‌های دولتی که غالباً درون یا همجوار بافت فرسوده شناسایی شده ساخت وساز انجام شود و پس از انتقال ساکنان محلات فرسوده به آن واحدها، خانه‌های متعلق به ساکنان بافت فرسوده به چرخه نوسازی وارد شود. در همین ارتباط در حال احصای این زمین‌ها و شناسایی ظرفیت‌ها متناسب با آن محلات هستیم. نباید وارد یک محله‌ای شویم که ظرفیت ساخت نداشته باشد و منجر به تکرار مکررات برنامه‌های غلط گذشته شود، چون دولت نمی‌خواهد برنامه شکست‌خورده‌ای را طراحی کند. در همین ارتباط شهرداری زمینی را در «هادی‌آباد» مطرح و اعلام آمادگی کرده است. به احتمال زیاد شروع کارمان از هادی آباد خواهد بود و پس از آن به تناسب محلات دیگر را شناسایی و درگیر این موضوع خواهیم کرد. وی افزود: بخش دوم کار بازآفرینی خانه‌های فرسوده‌ای است که زمینی در درون یا همجوار آن وجود ندارد. همان‌طور که رئیس جمهوری در سخنرانی خود تأکید کرد، در برنامه ملی بازآفرینی شهری، دولت قرار نیست دست‌به‌کار ساخت مسکن شود و کل کار به مردم، بخش خصوصی و حتی نهادهای عمومی واگذار خواهد شد. البته در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی این طرح هستیم. ناصری درباره منابع مالی این طرح، گفت: آقای روحانی به طور مفصل در ارتباط با تأمین منابع این طرح توضیح داده و تسهیلاتی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که قرار است، بانک مرکزی منابع مالی و دستورالعمل و شیوه نامه پرداخت آن را به بانک‌ها ابلاغ کند. منتظر سهمیه استانی هستیم تا پس از انجام کارهای تحقیقاتی این طرح وارد مرحله اجرایی شود.

نیم نگاه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین: بافت مناطق فرسوده شهر قزوین طوری است که خطر همیشه آن را تهدید می‌کند. سال گذشته چند مورد فرونشست زمین داشتیم که باعث نگرانی شده و اخطارهای لازم در این خصوص به دستگاه‌های متولی داده شده است.

بافت بیشتر مناطق فرسوده با پلاک‌های ریز (خانه‌های کوچک)، گذرگاه‌های بسیار باریک و تأسیسات زیربنایی فرسوده همراه است که فاقد مراکز خدماتی و اجتماعی بوده و امیدواریم همان‌طور که رئیس جمهوری گفت، با تصمیم و طرح جدید دولت و تجمیع و بازآفرینی این خانه‌ها، همه مشکلات دیده و حل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 459131 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین