پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
ترکاشوند با اشاره به این‌که مشکلی در بحث تأمین تخم‌مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و جوجه‌ریزی‌های مناسبی که از ابتدای سال داشتیم، نه‌تنها مشکلی در ارتباط با توزیع وجود ندارد؛ بلکه مازاد تولید و ممنوعیت صادرات زیان مرغداران را به‌همراه داشته است.

شعارسال: با وجود مازاد تولید تخم‌مرغ، اتخاذ تصمیم ممنوعیت صادرات این محصول از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مرغداران مشکلات متعددی ایجاد کرده است. در این رابطه رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، با اشاره به این‌که ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ مشکلات متعددی برای مرغداران ایجاد کرده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی که با مازاد تولید روبه‌رو هستیم، ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ از سوی وزارت صمت موجب شده تا مرغداران از حیث کاهش قیمت دچار ضرر و زیان شوند.

وی افزود: اگر مدیریتی برای مازاد تولید تخم‌مرغ صورت نگیرد، بی‌شک استمرار زیان مرغداران تولید را در آینده با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. این درحالی است که مسئولان وزارت صمت بدون توجه به این مسائل چنین تصمیمی را اتخاذ کردند. ترکاشوند با اشاره به این‌که ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ بسیاری از مرغداران را دچار مشکل کرده است، بیان کرد: اتخاذ تصمیم وزارت صمت مبنی‌بر ممنوعیت صادرات، موجب شده تا پولت روی دست پرورش‌دهندگان بماند و این امر بسیار نگران‌کننده است؛ درحالی‌که مسئولان توجهی به این موضوع ندارند. این مقام مسئول ادامه داد: مسئولان وزارت صنعت بدون توجه به مباحث حمایت از تولید داخل این تصمیم را اتخاذ کردند؛ درحالی‌که صادرات همیشه بحث مدیریت بازار را به‌همراه داشته است. به گفته وی، با وجود آن‌که در سنوات گذشته میزان صادرات به‌گونه‌ای نبوده که بازار داخل را دچار مشکل کند؛ بنابراین در شرایط فعلی که میزان تولید بالاست، صادرات امری ضروری به‌شمار می‌رود که متأسفانه ممنوعیت صادرات در شرایط فعلی با هیچ یک از سیاست‌ها و اصول مطابقت ندارد.

ترکاشوند میزان روزانه تولید را بالای دوهزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با احتساب مصرف داخل، ۱۰ درصد این میزان مازاد است که باید به بازارهای هدف صادر شود. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به این‌که قیمت تخم‌مرغ همچنان پایین است، بیان کرد: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری شش‌هزار تومان بوده که با قیمت تمام شده خود دو هزار تومان فاصله دارد. وی صادرات تخم‌مرغ را یکی از ابزارهای مناسب جهت مدیریت بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به زیان دو هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم‌مرغ، صادرات می‌تواند علاوه‌بر تنظیم بازار از زیان تولیدکننده جلوگیری کند. بر این اساس بسیاری از کشور‌ها برای صادرات مشوق در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهند؛ چراکه این امر در حفظ اشتغال و تولید تأثیر به‌سزایی دارد. این مقام مسئول ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ را غیرکارشناسی دانست و افزود: از مسئولان تقاضا داریم که در تصمیم‌گیری‌های خود نظر بخش تولید را بگیرند؛ چراکه اتخاذ این تصمیم با هیچ اصولی همخوانی ندارد.

ترکاشوند با اشاره به این‌که مشکلی در بحث تأمین تخم‌مرغ نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و جوجه‌ریزی‌های مناسبی که از ابتدای سال داشتیم، نه‌تنها مشکلی در ارتباط با توزیع وجود ندارد؛ بلکه مازاد تولید و ممنوعیت صادرات زیان مرغداران را به‌همراه داشته است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با وجود آن‌که در شرایط کنونی در ایام اوج تقاضا هستیم؛ اما به‌سبب مازاد تولید بیش از نیاز داخل، قیمت تخم‌مرغ با روند کاهشی در بازار روبه‌روست. وی در پایان از توقف واردات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: صدور چند مورد مجوز واردات که از قبل گرفته شده بود، مورد اعتراض مرغداران قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته، مسئولان از توقف واردات خبر دادند؛ چراکه در حال حاضر اعلام آمادگی کردیم که امکان تنظیم بازار با تخم‌مرغ داخلی وجود دارد و نیازی به واردات نداریم. هرچند که قیمت تخم‌مرغ تنظیم بازار را قبول نداریم؛ اما رسماً و مکتوب اعلام کردیم که حاضریم تخم‌مرغ‌های تنظیم بازار را در میادین با نرخ مصوب توزیع کنیم.

تخم‌مرغ‌ها روی دست مرغداران مانده است

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره مرغ تخم‌گذار گفت: ما با وزارتخانه هم قرارداد بسته‌ایم تا تخم‌مرغ را از مرغداران خریداری کنند؛ اما باز هم این محصول را که بیش از نیاز داخل تولید شده از خارج وارد می‌کنند. نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره مرغ تخم‌گذار استان تهران، درباره وضعیت تخم‌مرغ و میزان تولید آن در کشور اظهار کرد: میزان تولید در کشور بسیار بالاست و حدود میانگین قیمت هر کیلو تخم‌مرغ شش‌هزار و 400 تومان است و مرغدار بابت هر کیلو تخم‌مرغ 700 تومان متضرر می‌شود. وی افزود: قیمت هر شانه تخم‌مرغ هم حدود 13 هزار و 200 تومان برآورد شده؛ اما خرده‌فروشی‌ها با هر قیمت که بخواهند تخم‌مرغ را می‌فروشند و باعث کاهش تقاضا در بازار شده‌اند. عرضه در حال حاضر بسیار بیش‌تر از تقاضا است و مغازه‌داران قیمت‌های جهشی داشته‌اند. رئیس هیئت مدیره مرغ تخم‌گذار در ادامه تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت هرکیلو تخم‌مرغ را هفت‌هزار و 200 تومان قیمت‌گذاری کرده؛ اما تولیدکنندگان بیش‌تر از شش‌هزار و 400 تومان نفروخته‌اند. ما با وزارتخانه هم قرارداد بسته‌ایم تا تخم‌مرغ را از مرغداران تهیه کنند؛ اما باز هم این محصول را که بیش از نیاز داخل تولید شده از خارج وارد می‌کنند. نبی‌پور با اشاره به قیمت بسیار بالای نهاده‌های دامی اذعان داشت: واردات تخم‌مرغ تا هفته گذشته هم انجام شده است. قیمت نهاده‌ها بیش از آنچه مسئولان عنوان کرده‌اند افزایش یافته است. قیمت ذرت دامی را از یک‌هزار و 210 تومان یک ‌شبه به یک‌هزار و350 تومان رسانده‌اند؛ درحالی‌که به‌دست مرغدار هم نمی‌رسد. وی افزود: مرغدار امروز ذرت را در بندر یک‌هزار و 580 تومان می‌خرد و زمان تحویل یک‌هزار و 800 تومان باید هزینه کند. سویا که قرار بود دوهزار و 250 تومان باشد و تا دوهزار و 450 تومان افزایش یافته است و در حال حاضر سه‌هزار و 700 تومان خریداری می‌شود. مرغدارانی که سویا را دوماه پیش دوهزار و 450 تومان خریداری کردند هنوز بار نهاده به دستشان نرسیده؛ اما مرغدارانی که نهاده را با قیمت سه‌هزار و 700 تومان سفارش دادند یک‌روزه محموله خود را تحویل گرفتند. رئیس هیئت مدیره مرغ تخم‌گذار با اشاره به نبود نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی خاطرنشان کرد: نظارت تنها بر قیمت مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد؛ اما برای توزیع نهاده دامی هیچ ارگانی مسئولیت نظارت بر آن را برعهده نمی‌گیرد و فروشنده با هر قیمت که دوست دارد نهاده را توزیع می‌کند. وی تأکید کرد: ما مازاد تولید تخم‌مرغ داریم؛ اما اجازه صادرات را هم نمی‌دهند و تخم‌مرغ بر دست مرغداران مانده است. مرغداران نمی‌توانند این میزان ضرر را تحمل کنند و تولید هم هر روز در حال افزایش است.

در شرایط فعلی اصرار بر صادرات تخم‌مرغ داریم

فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، از افت قیمت تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری شش‌هزار و ۲۰۰ تومان بوده که این رقم یک‌هزار و ۷۰۰ تومان زیرقیمت تمام شده است. وی با بیان این‌که شرایط تولید تخم‌مرغ بسیار مطلوب است، افزود: تولید تخم‌مرغ هر روز به‌سبب آن‌که مرغ‌های جوان به تولید می‌رسند، مرتب در حال افزایش است که در نهایت به‌سبب نبود تعادل میان عرضه و تقاضا با کاهش چشمگیر قیمت روبه‌رو هستیم. طلاکش با اشاره به این‌که بازار مصرف تخم‌مرغ تعریفی ندارد، بیان کرد: مصرف تخم‌مرغ به‌سبب افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا از سوی صنایع غذایی و قنادی‌ها ناشی از مشکلاتی که در تهیه مواد اولیه دارند، کاهش یافته است که این امر در کنار کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید تخم‌مرغ بر افت قیمت دامن زده است.

دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: با وجود افزایش ۳۰ درصدی قیمت تمام شده تولید تخم‌مرغ به‌سبب نوسان نرخ نهاده‌ها، اما مرغداران با زیان حداقل یک‌هزار و ۷۰۰ تومانی در فروش هر کیلو تخم‌مرغ در بازار روبه‌رو هستند. وی از توقف واردات تخم‌مرغ خبر داد و گفت: با وجود آن‌که تخم‌مرغ وارداتی همچنان در بازار است؛ بنابراین این موضوع جو روانی بازار را برهم زده که انتظار می‌رود ظرف 10 روز آینده مشکل حل شود؛ چراکه مسئولان قول دادند که واردات متوقف شده است. طلاکش ادامه داد: با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضا و نوسان نرخ نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که قیمت تخم‌مرغ مجدداً با روند کاهشی در بازار روبه‌رو نشود. این مقام مسئول با بیان این‌که در شرایط فعلی اصرار بر صادرات تخم‌مرغ داریم، افزود: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی با صادرات جوجه یک‌روزه تخم‌گذار و تخم‌مرغ تا حد معینی موافق است؛ اما ظاهراً مقامات بالای ممکلت این امر را قبول ندارند. هر چند که خبر موثقی در این‌خصوص نداریم و این اظهارات تنها در حد شنیده‌های بنده بوده است. وی از مرتفع شدن بخشی از مشکلات ترخیص نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: با وجود آن‌که در نقل و انتقال ارز نهاده‌های دامی تا حدی گشایش حاصل شده؛ اما همچنان مرغداران با مشکل مواجهند.

دبیرکل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: با توجه به آن‌که شرکت پشتیبانی امور دام از ذخایر و توانایی کافی برای تأمین نیاز مرغداران برخوردار نیست، بنابراین مرغداران به ناچار بخشی از نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که این امر بر هزینه تمام شده تولید مرغداران تأثیر به‌سزایی دارد. وی در پایان با انتقاد از این مسأله که قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد به‌شدت بالاست، تصریح کرد: هم‌اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ سه‌هزار و ۸۰۰ تا چهارهزار و ذرت یک‌هزار و ۷۰۰ تومان به مرغدار در بازار آزاد عرضه می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:27بهمن1397 ، کدخبر: 62459: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین