پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
نخستین نماینده امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین مجاهدان قبل از انقلاب بود که آرزوی نابودی رژیم اشغالگر قدس را داشت.شهید فضل‌الله محلاتی در ۱۸ تیرماه ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متدین در شهر محلات، در حالی که پنج خواهر بزرگتر از خود داشت، به دنیا آمد، پدرش غلامحسین مهدی‌زاده و مادرش صدیقه رضایی بود. پدر وی از کسبه بازار بود (تولید و فروش فرش و بزازی) که کشاورزی هم می‌کرد.

شعار سالدر اول اسفند سال ۱۳۶۴ با هواپیمای فوکر اف۲۷ فرندشیپ به خلبانی عبدالباقی درویش مورد اصابت ناجوانمردانه‌ای موشک دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و تمام ۵۰ سرنشین این هواپیما به شهادت رسیدند.

شهید فضل‌الله محلاتی در ۱۸ تیرماه ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متدین در شهر محلات، در حالی که پنج خواهر بزرگتر از خود داشت، به دنیا آمد، پدرش غلامحسین مهدی‌زاده و مادرش صدیقه رضایی بود. پدر وی از کسبه بازار بود (تولید و فروش فرش و بزازی) که کشاورزی هم می‌کرد.

وی در سال ۱۳۲۶ در منزل آیت‌الله محمد تقی خوانساری با نواب صفوی آشنا شد و جذب روحیه و شخصیت نواب می‌شود. نخستین مبارزه سیاسی شهید فضل‌الله محلاتی در مخالفت با به خاک سپردن جنازه رضاخان در قم رقم می‌خورد. وی پس از آنکه اسرائیل اعلام موجودیت می‌کند، به همراه تعدای از طلاب به خانه آیت‌الله خوانساری رفته و اقدام به نام‌نویسی برای اعزام نیرو به فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس می‌کند؛ اما با اطلاع مأموران رژیم از این ماجرا بلافاصله دستگیر می‌شود. محلاتی یکی از پر مخاطب‌ترین افراد انقلاب اسلامی است. وی همان فردی است که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ساعت دو عصر در رادیو و تلویزیون ظاهر شده و پیروزی انقلاب اسلامی را اعلام می‌کند.

شهید محلاتی نفر اول از سمت چپ

این مبارز انقلاب اسلامی بعد از انقلاب نخستین سرپرست حجاج ایرانی، نخستین دبیر جامعه روحانیت مبارز، نماینده مردم محلات در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده بنیانگذار جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. وی در ابتدای پیروزی انقلاب، سرپرستی صندوق تعاون اصناف را هم عهده‌دار بود. او در اولین دوره انتخابات مجلس با کسب تعداد ۹۳٫۷۰ درصد به مجلس راه یافت.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از خاطرات خود درباره زندگی شهید محلاتی در این خصوص فرمودند:«او یکی از بنیان‌گذاران جامعه روحانیت مبارز هم بود. نقش‌اش وصل کننده و گردآورنده بود. من البته در آن زمان در تهران نبودم و بعد از پیروزی انقلاب آمدم عضو آنجا شدم. شهید محلاتی کسی بود که همیشه در شورای مرکزی حضور داشت و خیلی هم مؤثر بود. بیشتر هم بارها و کارهای سنگین را برمی‌داشت. هیچ وقت نشد که من در آن جلسه‌ها باشم و حضور خندان و مؤثرش را در آنجا احساس نکنم».

شهید فضل‌الله محلاتی، از روحانیون مبارزی بود که بی‌پروا علیه سیاست‌های ضدبشری صحبت می‌کرد و در این راستا هیچ ترسی از دستگاه طاغوت نیز نداشت. براساس گزارش خیلی محرمانه در ۳ مردادماه ۱۳۴۹: «در ساعت ۱۷:۴۵ شیخ [فضل‌الله] محلاتی بر روی منبر قرار گرفت و ابتدا مختصری از برنامه‌های قبل درباره حیات مطلق و حیات حیوان و انسان اعم از حیات مادی و معنوی و ارتباط آن با ولایت صحبت کرد و بعد راجع به محرماتی که برای حیات ضرر دارد بحث مفصلی نمود و در خاتمه ضمن دعا اظهار داشت: خدایا اسرائیل و کشورهایی که به آن کمک می‌کنند نابود کن.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاري دانشگاه آزاد اسلامي آنا، تاریخ انتشار 1 اسفند97، کد خبر: 362110، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین