پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۸
پژوهشگران با ارائه روشي نو راه حل مناسبي براي برداشت محصول نخود با تلفات كم ارائه دادند.

شعارسال: کمبود ماشين های لازم براي برداشت مكانيكي خانواده بقولات، يكی از مانع‌هاي اصلي بر سر راه توليد اين محصولات در ايران محسوب می‌شود. البته نبود تحقیقات کافی در این زمینه نیز یکی از مشکلات در این حوزه است.

البته نگاهی به منابع موجود در زمینه برداشت نخود و خانواده بقولات نشان می دهد كه روش‌هاي مرسوم برداشت (كندن بوته از زمين توسط كارگر و برداشت با استفاده از كمباين) يا ارائه شده توسط محققان پیشین براي برداشت اين محصول مناسب نيست.

همچنین به دليل نبود تجهيزات لازم براي برداشت نخود تلفات برداشت اين محصول نسبت به محصولاتي همچون گندم، ذرت و سويا بيشتر است. بنابراین با وجود این مسئله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اقدامی از طرحی با عنوان «طراحي، ساخت و ارزيابي ماشين برداشت نخود» حمایت کرد. این طرح توسط محققان در دانشگاه کردستان انجام شد. در اين طرح تلاش شد با ارائه روشي جديد راه حل مناسبي براي برداشت محصول نخود با تلفات كم ارائه شود.

مكانيزه كردن برداشت نخود، طراحي و ساخت ماشين برداشت نخود و ارزيابي ماشين از اهدافی بود که طرح با آن شروع شد. همچنین ماشين ضمن كندن دانه و غلاف از بوته سرپا در مزرعه به دليل كوچك بودن قابليت مانوور بسيار خوبي دارد و بر خلا ف ماشين‌هاي پیشین اين ماشين بسيار سبك، كوچك و با راندمان بالا طراحي شده است تا بتواند در مزارع كوچك نخود نیز استفاده شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار:30بهمن1397 ، کدخبر: 42401: www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین