پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۰۳۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲
صندوق بیمه کشاورزی به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۶۳ در کشور تأسیس شده است و اینک با زیر پوشش داشتن بیش از ۱۵۰فعالیت، یکی از رتبه‌های برتر در بین نظام‌های بیمه‌ای در بین ۱۰۵ کشور جهان است که دارای سازکار بیمه کشاورزی هستند.

شعارسال:  هم‌زمان با روز مهندس، سری زدیم به صندوق بیمه کشاورزی و به تعبیر روابط عمومی صندوق، پای صحبت یکی از مردان خوش‌قلب حامی کشاورزی این سرزمین نشستیم. آنچه در پی می‌آید، گفت‌وگوی کوتاهی است با تورج سعیدی، عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی.

عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر صنعت بیمه در رابطه با مأموریت و رسالتی که دارد، ضروری است تا از افراد و تکنولوژی قوی‌تری نسبت به روش‌های سنتی استفاده کند؛ بنابراین استارت تحول در ابزارهای اجرایی در سال 94 زده شد و در سال 95 با زیر بار بردن سامانه جامع بیمه کشاورزی که در آن برهه یک سامانه کوچک بود و تنها می‌توانست بیمه بوقلمون را صادر کند، فعالیت خود را به‌صورت گسترده در عرصه کشاورزی کشور آغاز کرد. وی ادامه داد: تصوری که در آن برهه از سامانه در کشور داشتیم، به گستردگی اکنون نبود. واقعیت این است که سامانه جامع بیمه کشاورزی اکنون بستری است که منطبق با دانش و تکنولوژی روز است. از این رو من به‌عنوان فردی که در بطن امور بودم، به‌همراه تیمی که این فعالیت را آغاز کرد، می‌توانم اذعان کنم که سامانه جامع بیمه کشاورزی آثار اصلی و اساسی در امور بیمه کشاورزی را برجای گذاشت؛ به‌طوری که در وهله اول زمینه استفاده از نظرات کارشناسی کارشناسان باسابقه و فهیم را در داخل نهاد و در سطح کشور مهیا کرد؛ چراکه پیش‌تر ابزاری این‌چنینی وجود نداشت تا یک کارشناس بتواند اطلاعات را به‌راحتی تجزیه و تحلیل کند و ایده اصلی آن قابلیت کاربردی کردن را داشته باشد.

عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی یادآور شد: در عملیات اجرایی سامانه صندوق بیمه کشاورزی توانستیم بسیاری از خطاها و انحرافات را ضمن تشخیص، پیشگیری کنیم. سعیدی یادآور شد: در سال 95 شاهد فعالیت گسترده این سامانه در کشور نبودیم و تنها موفق به تشخیص چهار دهم درصد از تقاضاهای خطا بودیم. سعیدی در ادامه یادآور شد: با وجود این‌که مفتخریم خدمتگزار کشاورزان هستیم، اما از این موضوع خرسند نیستیم که کشاورزان با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه شوند. وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم که در صورت وقوع رخداد ناگهانی، در خدمت بیمه‌گذار و تولید‌کننده هستیم. از این رو امیدواریم که با هدفمند کردن منابعی که در اختیار داریم، بتوانیم بهتر به کشاورزان کمک کنیم. وی یادآور شد: در حال حاضر صندوق بیمه کشاورزی یک سازمان دولتی با مأموریت‌های کاری مشخص است؛ به‌طوری که باید ضمن حمایت از کشاورزان از تولید نیز حمایت کند. از این رو طبیعی است که هرچه بتوانیم آسیب‌دیده واقعی را تمیز و تشخیص دهیم، می‌توانیم از انحراف و هدررفت بودجه پیشگیری کنیم. وی با تأکید بر لزوم توسعه امر پژوهش در این بخش یادآور شد: در کشور با وجود این‌که مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی زیادی فعال هستند؛ اما زمانی‌که به محققان و دانشجویان مراکز علمی در این بخش مراجعه می‌کنیم، دستشان خالی است. از این رو صندوق یک منبع بسیار بزرگ، دقیق و صریح از بیمه کشاورزی کشور را در اختیار دانشگاهیان قرار داده است.

وی درباره طرح توسعه سامانه جامع بیمه کشاورزی یادآور شد: در گام نخست که از ابتدای سال 95 آغاز شد، قدم‌های اجرایی در این‌خصوص برداشته شد و تا پایان سال 96 بخشی از فاز اول اجرایی سامانه انجام شد. در مرحله بعد یعنی شش‌ماهه دوم سال 98 می‌کوشیم از طریق سامانه با سایر استارتاپ‌ها و نرم‌افزارها جهت مدیریت ریسک و تشخیص دقیق خسارت‌ها با بخش کشاورزی همکاری‌ بیش‌تری داشته باشیم. سعیدی در ادامه از مذاکره سامانه جامع بیمه کشاورزی با برخی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که در شش‌ماهه نخست سال 98 بتوانیم با تعدادی از این شرکت‌ها تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضاء برسانیم و یک تعامل بردـ برد به نفع همه داشته باشیم. وی ادامه داد: هم‌زمان با این مرحله باید یک بازنگری کلی در شیوه فعلی انجام شود و به‌ اینترنت اشیاء روی بیاوریم که در حال حاضر ایده اصلی آن در صندوق شکل گرفته است. سعیدی در ادامه یادآور شد: در بخش باغبانی سال‌هاست که درختان با یک شیوه خاص پلاک‌زنی بیمه می‌شوند. این پلاک‌ها تاکنون در زمره پلاک‌های فیزیکی بودند و به‌زودی بر روی پلاک‌ها سنسورهایی نصب خواهد شد که اطلاعات دیگری به‌غیر از پلاک به ما ارائه بدهد تا این اطلاعات بتواند به ما و دیگران کمک بیش‌تری کند. عضو هیئت مدیره صندوق بیمه کشاورزی با بیان این‌که تاکنون به‌صورت عملیاتی وارد این موضوع نشده‌ایم، افزود: در این‌خصوص بخشی از پلاک‌ها را براساس گوشی‌های هوشمند طراحی کردیم؛ البته نه این‌که این موضوع به دانش پیچیده‌ای در کشور نیازمند باشد؛ بلکه در استفاده از نرم‌افزار به آن بلوغ نرسیده بود که بدانیم واقعاً چه مواردی را باید پیاده‌سازی کنیم.

وی در ادامه افزود: پژوهش‌های خوبی هم سابق بر این در این زمینه انجام و از نتایج آن در طرح‌های بیمه بهره گرفته شد. به‌عنوان فردی که مسئولیت مدیریتی دارم، باید بگویم که به امر پژوهش آن‌طور باید نگاه نمی‌‌کنیم و به همین سبب توانمند‌سازی کارشناسان در صندوق مدنظر ماست؛ به‌طوری که شاغلان و محققان قواعد و مقررات را مطرح می‌کنند؛ اما نتیجه‌گیری باید از سوی کارشناسان ما مطرح شود. نیروهایی که در این مجموعه قرار دارند، از نیروهای زبده هستند. سعیدی در ادامه از اندیشیدن تدابیر ویژه برای جایگزینی بیمه‌های شاخص خبر داد و افزود: یکی از مواردی که در این‌خصوص باید انجام دهیم، بازمی‌گردد به این مسأله که بسترهای آن را فراهم کنیم. درحال‌حاضر اطلاعات بیمه‌های شاخص در سه بخش از بیمه‌های شاخص آب و هوا مبتنی‌بر پارامترهای هواشناسی، طرح‌های بیمه‌ای مبتنی‌بر تاریخچه عملکرد محصول در منطقه و بیمه شاخص مدنظر ماست.

سعیدی در ادامه با بیان این‌که در بحث بیمه درآمد با خلأهایی مواجهیم، یادآور شد: در صورتی‌که بخواهیم پارامترهای آب و هوا را با رفتار و تولید گیاه منطبق کنیم، کار پیچیده می‌شود. ما از لحاظ اطلاعات هواشناسی و پراکندگی نامناسب ایستگاه‌ها احتیاج به مستندات و اطلاعات بیش‌تری از مناطق مختلف کشور داریم. درصورتی‌که اطلاعات ظرف دو سال اخذ و با پژوهش‌ها منطبق شود، به نتایج مثبتی می‌رسیم. وی افزود: درباره بیمه درآمد معتقدم تا زمانی‌که زیرساخت‌ها در بخش‌های دیگر فراهم نشود، صندوق بیمه این توان را نخواهد داشت. بیمه درآمد یعنی این‌که بتوانیم درآمد شخص را تشخیص بدهیم و براساس همین میانگین سه‌ساله از درآمدهای آن‌ها حق بیمه اخذ می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:7اسفند1397 ، کدخبر: 62933: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین