پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
لاهیجان مهم‌ترین مرکز کشت و تولید چای ایران به شمار می‌رود و کلمه چای در ایران با نام این شهر همراه است. قدمت استفاده از چای و کشت و تولید آن در جهان حدود ۵۰۰۰ سال می‌باشد، اما ایرانیان چای را نخست به عنوان یک ماده دارویی می‌شناختند و تا حدود قرن۱۱و۱۲ (صفوی تا قاجار) نام آن را در کتاب‌های پزشکی و داروشناسی فهرست کرده بودند.

شعار سال: تاریخ مشخصی درباره ورود چای به ایران وجود ندارد اما با توجه به دست نوشته های جهانگردی که به ایران سفر کرده اند می توان گفت چای از دوران صفویه در ایران وجود داشته . در اسناد چای ایران آمده است اولین کسی که خیلی تلاش کرد چای را به ایران بیاورد و موفق نشد , کسی بود به نام حاج محمد حسین اصفهانی . اما نام چای ایران با یک نام مشهور گره خرده است ;محمد میرزا چایکار(کاشف السلطنه) . در سال 280 هجری شمسی مطابق با سال 1901 میلادی به علت علاقه دولت وقت ایران به کشت چای در کشور , به شاهزاده حاج محمد میرزا کاشف السلطنه چایکار که در آن زمان ژنرال کنسول ایران در هند بود , ماموریت داده شد تا چگونگی کشت و کار چای و اصول چایسازی را بیاموزد .

مرحوم چایکار پس از مدت ها کار و تلاش روی مزارع چای در هند (حدود یکسال و نیم) موفق شد اصول و فنون چایسازی را بیاموزد . پس از آن با موافقت دولت وقت هند دو هزار نهال را به ایران آورد . بعد از مدت ها تلاش و و تحقیق و بررسی , بهترین محل کشت آن را لاهیجان معرفی کرد . البته در آن سال ها انگلیسی ها می گفتند که او تخم چای را در عصای خود پنهان کرده که گفته می شود , دروغ و ساخته و پرداخته سیاست وقت انگلیس بوده که می خواستند کاشف السلطنه را قاچاقچی معرفی کنند . نهال چای با اجازه و با اطلاع دولت انگلیس بود , اما فکر می کردند که موفقیت او غیر ممکن است . البته شروع کشت چای در آن سال ها با مقاومت مالکان و اربابان در لاهیجان و تنکابن همراه بود , ولی با حکم حاکم گیلان , مالکان کوتاه آمدند و دو تکه زمین در لاهیجان و تنکابن را در اختیار او قرار دادند و این گونه کشت چای در ایران شروع شد .

مرحوم چایکار بار دیگر در سن 65 سالگی به هند , چین و ژاپن سفر کرد تا متخصصینی را به استخدام دولت ایران درآورد تا چایکار و چایسازی را به ایرانیان بیاموزند ولی در بازگشت از این سفر در سال 1308 هجری شمسی روز دوشنبه 31 فروردین ماه در کتل (ملوت) در نزدیکی بوشهر با اتومبیل شخصی خود به دره پرت شد و دار فانی را وداع گفت . آرامگاه کاشف چای در ایران بنا به وصیت خود او در لاهیجان در روی تپه ای به مساحت هزار متر مربع در قسمت جنوب غربی لاهیجان که خود آن را خریداری کرده بود واقع شده است .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تبیان، تاریخ 12 شهریور 92، کد مطلب: 852587: www.tebyan.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین