پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۴۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
سفرهاي نوروزي باعث خالي‌ماندن خانه‌ها مي‌شود و اين فرصت بزرگ براي سارقان است تا نقشه‌هاي خود را اجرا کنند.

شعار سال: سرهنگ داوود ‌فرد، جانشين پليس آگاهي تهران بزرگ، در گفت‌وگویی با خبرنگاران درباره سرقت از منازل در ايام نوروز و راه‌هاي پيشگيري از آن توضيحاتي داده است که در ادامه مي‌خوانيد.

‌دليل اصلي سرقت از منازل در ايام نوروز چيست؟
يکي از جرائمي که در ايام عيد و تعطيلات نوروز ممکن است رخ بدهد، سرقت از منزل است. سارقان دليل خاص براي اين نوع سرقت دارند؛ يکي از دلايل زمان‌بندي ارتکاب جرم است. با توجه به اينکه در ايام نوروز اکثر خانواده‌ها براي ديد و بازديد و سفر درون‌شهري يا خارج از شهر خانه را ترک مي‌کنند، بنابراين به‌دلیل عدم حضورشان در خانه بهترين فرصت براي سرقت فراهم مي‌شود. ويژگي ديگر اين جرم عايدي‌ است که مجرم از ارتکاب آن جرم به دست مي‌آورد؛ سرقت منزل در مدت زماني کم اتفاق مي‌افتد اما عايدي چشمگیری براي سارقان دارد.
‌براي پيشگيري از اين نوع جرم چه بايد کرد؟
اگر قرار بر مقابله با اين جرم باشد اتفاقات و امکاناتي که براي پيشگيري از آن در نظر گرفته مي‌شود بايد دو ويژگي داشته باشد؛ نخست اينکه عايدي سارقان را از اين نوع جرم کم کنيم و دوم مراقبت لازم صورت بگيرد.
‌مراقبت لازم به چه معني است؟
در بحث مراقبت باید یادآور شد که سارقان ابتدا انتخاب سوژه مي‌کنند و با انتخاب منزل هدف خود، آن را زير نظر مي‌گيرند و بعد از اينکه احساس کردند براي سرقت مناسب است، اقدام به اين جرم مي‌کنند. از جمله، منازلي که در طبقات اول هستند و بالکن مشرف به خيابان‌هاي عمومي دارند، جزء ويژگي‌هايي است که مجرمان براي سرقت انتخاب مي‌کنند. همين‌طور مجتمع‌هايي با تعداد واحد‌هاي زياد که کنترل ورود و خروج روي آنها دقيق صورت نمي‌گيرد يا ساختمان‌ها و واحد‌هايي که حفاظ لازم را ندارند، ساختمان‌هايي که درِ آکاردئونی يا ضدسرقت ندارند، ساختمان‌هايي که دوربين، روشنايي کافي ندارند و ساختمان‌هايي که از سيستم‌هاي الکترونيکي براي هشدار استفاده نمي‌کنند؛ اين ويژگي منازلي است که سارقان براي سرقت استفاده مي‌کنند. بنابراين مراقبت‌هاي لازم بايد در اين زمينه انجام شود و اگر قرار بر اين است که منزل را چه براي زمان کوتاه و چه زمان بلند ترک کنيم بايد اين موارد را حتما درنظر بگیرند.
‌چگونه مي‌توان عايدي جرم را کم کرد؟
منزل به هيچ عنوان محل مناسبي براي نگهداري وسايل بسيار ارزشمند با حجم بسيار کم نيست. متأسفانه شهروندان محترم به واسطه فرهنگي که وجود دارد، بخش زيادي از نقدينگي خود را به طلا تبديل مي‌کنند و اين طلا‌ها در منزل نگهداري مي‌شوند. حتي محل نگهداري در منزل هم براي سارقان کاملا شناخته شده است. در بيشتر منازل اموال باارزش، به ويژه طلاجات، در اتاق والدين نگهداري مي‌شوند و سارقان براساس اظهارات و اقارير خودشان به محض اينکه وارد منزل يا آپارتماني مي‌شوند ابتدا اتاق خواب والدين را بررسي ‌کنند؛ چه‌بسا افرادی با ذهنيت نگهداري بهتر، اموال را داخل گاوصندوق نگهداري کنند اما آن گاوصندوق هم سبک و قابل بازگشايي است؛ يا رمز ندارد يا مخفي نيست و کاملا جلوي چشم قرار دارد و صرفا به دلیل اينکه يک حفاظ فلزي است با اين تصور که محل مناسبي براي نگهداري اموال است کل اموال را در آن گاوصندوق نگهداري مي‌کنند و اگر سارق در بدو ورود به منزل با اين وسيله مواجه شد، به راحتي آن را باز يا مبادرت به انتقال آن مي‌کند. بنابراين توصيه من براي شهروندان محترم اين است که به هيچ عنوان طلاجات را با حجم بالا در منزل نگهداري نکنند؛ بهتر اين است که از صندوق امانات بانک‌ها استفاده کنند و اگر قرار بر نگهداري يا اجبار به نگهداري شد، ترجيح اين است که اموال را يکجا تجميع نکنند، چون بعد از اتاق خواب والدين توجه سارقان به آشپزخانه، ساير اتاق‌ها و در نهايت سرويس بهداشتي است که مردم بيشتر اموال ارزشمندشان را آنجا نگهداري مي‌کنند؛ بنابراين بايد در نگهداري اموال و ميزان اموالي که مي‌خواهند در خانه نگهداري کنند، به‌ویژه زماني که در منزل نيستند دقت لازم را داشته باشند. ان‌شاءالله ما به عنوان پليس آگاهي بتوانيم برای مبارزه با اين جرم کمک کنيم و مردم با مشارکتشان در راستای کاهش آن گام بردارند.
يکي از شيوه‌هاي رايج براي کاهش سرقت در سفرهاي نوروز، اين است که مردم کليد را به همسايه يا يکي از اقوام که ظاهرا معتمد است، مي‌دهند. آيا شيوه مناسبي است؟
بايد بررسي شود که به چه منظور اين کار را انجام مي‌دهند. يکي از شيو‌ه‌هاي مراقبتي که ما درباره سرقت پيشنهاد مي‌کنيم، ‌مراقبت همسايگي است. متأسفانه در حال حاضر در شهرهاي بزرگ هيچ ارتباط عاطفي يا اجتماعي و منطقي بين همسايه‌ها وجود ندارد. موردهايي پيش آمده است که در طبقات ساختماني سرقت اتفاق افتاده و طبقه بالا با اينکه صداهاي غيرمتعارفي از آن طبقه شنيده اما به لحاظ اينکه اطلاعي از حضور يا عدم حضور همسايه در منزل نداشته به هيچ عنوان مراجعه نکرده و بعد متوجه شده در طبقه پايين سرقت اتفاق افتاده، اگر مراقبت همسايگي باشد خيلي روش خوبي است. اين‌طور خانه روزانه رصد مي‌شود و چرا‌غ‌ها خاموش و روشن مي‌شود و سارق با توجه به تردد‌هايي که در آنجا انجام مي‌شود، آن خانه را براي دزدي انتخاب نمي‌کند. بنابراين اگر قرار باشد اين اتفاق بيفتد، اقدام خوبي است به شرط آنکه اعتماد لازم به فرد و امين‌بودن و احساس‌مسئوليت‌کردن او داشته باشند. تعداد معدودي از سرقت‌هاي ما در ايام مختلف که سرقت در ايام تعطيل و نوروز هم شامل آن مي‌شود سرقت داخلي است که با توجه به دسترسي آسان به وسايل ورود به منزل از جمله کليد ورودي ساختمان اين اتفاق رخ مي‌دهد و سابقه هم دارد، اما اگر فردي که کليد به او داده مي‌شود امين و مورد اعتماد باشد چنين اقدامي در پيشگيري از سرقت مي‌تواند مؤثر باشد، اما در مواردي هم ديده شده که کليد به فردي سپرده شده که آن نفر يا يکي از اطرافيانش مبادرت به سرقت کرده است، اما در مجموع ما اين اقدام را به عنوان مراقبت همسايگي مثبت ارزيابي مي‌کنيم.
اگر افراد بخواهند خودشان از اموالشان مراقبت کنند و به سفر هم بروند، به چه نکات ريزي بايد توجه کنند؟
به‌هيچ‌عنوان تجميع لوازم باارزش در يک نقطه به صلاح نيست چون سارق براي ارتکاب جرم مدت محدودي در اختيار دارد و هر لحظه احتمال مي‌رود که کسي وارد شود يا همسايه‌اي متوجه و موضوع به پليس اطلاع داده شود، بنابراين سرعت عمل در سرقت بسيار حائز اهميت است. اگر کالاهاي باارزش در يک جا تجميع شده باشد در فرصت موجود اقدام به سرقت همه اموال مي‌کنند، اما اگر اموال در نقاط مختلف پخش و پراکنده باشند شايد در آن فرصت به همه دسترسي پيدا نكنند. با اينکه پليس تمام تلاشش را مي‌کند و در ايام نوروز هم به صورت ويژه با تمام توان چه توان عملياتي و چه توان ستادي در قالب پيشگيري و مقابله با جرائم اقدام خواهد کرد اما تا مشارکت شهروندان با مجموعه پليس تهران نباشد توفيقي در اين امر حاصل نخواهد شد بنابراين نياز به مشارکت شهروندان داريم و در اين مشارکت بخش مهمي مربوط به تقويت منازل مسکوني، مغازه‌ها و ساير اماکنشان به تجهيزات الکترونيکي و تجهيزات مکانيکي و اطلاع‌دادن به همسايه است و بخش ديگر اين است که اموال باارزش را در منزل نگهداري نکنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 اسفند 97، شماره: 3394


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
0
0
اصل اول در پیشگیری از هر بیماری شناخت کامل از روشهای انتقال آن بیماری است، سرقت نیز یک بیماری اجتماعی است و پیشگیری از سرقت بدون شناخت کامل از روشهای سارقین امکان پذیر نخواهد بود. برای مثال هر سارقی روشی مخصوص به خود برای ورود به منازل را انتخاب مینماید، مثلا سارقی که با توپی زنی وارد میشود، فقط یک پیچگوشتی یا انبر قفلی همراه دارد و سارقی که با دیلم زنی وارد میشود فقط یک دیلم و هیچ یک از آنها روش دیگری را به کار نمیبندد، پس با توجه به این موضوع که مطلقا معلوم نمیباشد سارقی که درب را جهت ورود به منزل یا محل کار شما انتخاب مینماید از چه روشی استفاده مینماید، لذا باید قفل ضد دیلم روی در نصب نمائید که تمام روشهای قابل تصور، از جمله باز کردن قفل با شاه کلید، هک توپی زنی و دیلم زنی را مطلقا بدون هیچ اما و اگری غیر ممکن نماید و پس از اطمینان از غیر ممکن نمودن ورود سارقین از طریق درب، میبایست حفاظ ضد دیلم نصب نمائید که ضمن غیر ممکن نمودن ورود سارقین از طریق پنجره ها، بالکن، پاسیو و نورگیر، منزل و محل کار خود را تبدیل به قلعه ای غیر قابل نفوذ نمائید تا بتوانید با خیالی آسوده تمام چراغها را خاموش کنید و اعلامیه ای بزرگ نیز برای اطلاع سارقین محترم پشت پنجره آویزان کنید که اطلاع دهید هیچکس در منزل نیست و از سارقین دعوت کنید شانس خود را برای ورود به منزل یا محل کار شما امتحان نمایند، چراکه پس از نصب حفاظ و قفل ضد دیلم، انگار منزل و محل کار شما فقط از دیوارهایی بدون درب و پنجره ساخته شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین