پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
حوادثی که برای علی مطهری در شیراز اتفاق افتاد در ابتدا تنها موضوعی سیاسی بود اما با شکایت مطهری از عوامل حمله قضایی شد و اکنون با ارجاع پرونده با دادسرای نظامی، رنگ و بوی نظامی هم به خود گرفت.

شعارسال:

علی مطهری ساعت 16 دوشنبه 18 اسفند 93 وارد فرودگاه شیراز شد و قرار بود ساعت 18:30دقیقه همان روز در سالن حکمت دانشگاه شیراز سخنرانی کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی پس از ورود به شیراز از فرودگاه به سمت دانشگاه شیراز حرکت کرد که پس از جلوگیری افراد موتورسوار و شکسته شدن شیشه های ماشین حامل او، به کلانتری منتقل شد. مطهری سپس به فرودگاه بازگردانده شد تا به تهران بازگردد.

مطهری که به دعوت انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی در این دانشگاه به شیراز رفته بود، تا چند ساعت همچنان برای ایراد سخنرانی اصرار داشت اما موتورسواران هم همچنان در بیرون کلانتری حضور داشتند.

بنا به گزارش رسانه ها، تعدادی از این افراد که موتورهای سنگین نیز در میان آنها دیده می شدند، ماسک بر صورت داشتند و در میدان گل سرخ که در خروجی بلوار فرودگاه قرار دارد به دور ماشین حامل مطهری حلقه زدند، جلوی حرکت آن را گرفتند و شیشه ی آن را شکستند.

مطهری از حدود ساعت 4 بعدازظهر که وارد شیراز شد تا حدود ساعت 7 شب برای حفظ امنیت در کلانتری حضور داشت ولی با فشارهای بسیار و لغو شدن برنامه ی دانشجویی، تحت الحفظ به فرودگاه منتقل می شود تا ساعت ۹ شب به تهران بازگردد. این در حالی بود که وی تاکید داشته برای سخنرانی و به دعوت دانشگاه به شیراز آمده است و باید مقدمات برگزاری جلسه فراهم شود اما مسوولان استانی و شهرستانی شیراز سعی داشتند او را متقاعد به برگشت به تهران کنند.

برنامه ی دانشجویی «اسلام و آزادی» که از سوی دانشگاه مجوز برگزاری داشته، قرار بود ساعت ۱۸:۳۰ در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار شود.

*روایتی جدید از حمله به علی مطهری

«حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلو‌تر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آن‌ها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آن‌ها گریخت اما آن‌ها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام‌های ناموسی بود که به سمت ما می‌آمد. راننده ناچار وارد کلانتری20 گل‌سرخ شیراز شد. ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آن‌ها به کلانتری جلوگیری کردند.»

این بخشی از گزارش علی مطهری درباره حمله گروهی به او در زمان ورود به ‌شیراز در ‌هجدهم اسفندماه 93 است.

*اعلام شکایت مطهری از عاملان حادثه شیراز

چند روز بعد در تاریخ 24 اسفند ماه وکیل‌مدافع علی مطهری گفت که برای پیگیری قضایی عاملان حمله به موکلم در شیراز، اعلام شکایت کرده‌ایم.

مصطفی ترک‌همدانی اظهار کرد: دادستان شیراز موضوع پرونده موکلم را پیگیری می‌کند. استاندار فارس نیز برای شناسایی مقصرین اصلی این حادثه دستورات لازم را داده است.

وی با بیان این که تعدادی از عوامل اصلی حمله به موکلم در شیراز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند، گفت: رسیدگی به پرونده آقای مطهری با حضور هیات ویژه ریاست‌جمهوری در شیراز همچنان ادامه دارد.

*دستور روحانی برای پیگرد عوامل حمله به مطهری

ماجرای حمله نیروهای خودسر به علی‌مطهری در شیراز موجب شد تا رئیس‌جمهوری مستقیما به این موضوع ورود کند.

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور از دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به تعرض، اهانت و ضرب وشتم به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و نیز ایجاد بی‌نظمی در شهرستان شیراز خبر داد. به گفته امیری، کمیته‌ای نیز برای رسیدگی به این موضوع از سوی وزیر کشور تشکیل شده است. امیری گفته وزیرکشور اعضای این کمیته را موظف به عزیمت به شیراز برای بررسی حادثه و تحقیق با همکاری مسئولان محلی و شناسایی عاملین، آمرین و مباشرین حادثه کرده است.

به گفته وی، این کمیته ویژه با مسئولیت دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیرکشور، سردار موذنیان رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا در نیروی انتظامی و دکترسامانی رئیس بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت کشور تشکیل شده است.

*عوامل اصلی حمله به مطهری دستگیر شدند

تمامی عوامل اصلی حمله به خودرو دکتر علی مطهری در شیراز، شناسایی و به مقامات قضایی استان معرفی شدند.

سید محمد احمدی استاندار فارس گفت: در پی وقوع اتفاقات اخیر در شیراز و با توجه به دستور اکید ریاست جمهوری و تاکید مکرر وزیر کشور، مبنی بر شناسایی دقیق و برخورد قاطع با حمله کنندگان به خودرو دکترعلی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی به فضل الهی عوامل اصلی حمله به خودرو دکتر مطهری شناسایی و به مقامات قضایی استان معرفی شدند.

وی ادامه داد: بدیهی است، شناسایی سایر عوامل و زمینه سازان انجام این حرکت ناپسند و هنجارشکنانه در دست بررسی و اقدام لازم قرار دارد.

*سپاه از عوامل حمله به مطهری شکایت کرد

وکیل علی مطهری از شکایت «سپاه» از عوامل حمله به این نماینده مجلس شورای اسلامی در شیراز خبر داد.

همدانی در گفت‌وگویی از شکایت سپاه پاسداران از عوامل حمله گفت.

ترک همدانی ادامه داد: اجازه بدهید به طور کلی صحبت کنم و جزییات در حد محتویات پرونده باقی بماند. فقط می‌گویم که فرماندهی سپاه در این پرونده مأموری برای پیگیری این ماجرا تعیین کرده است. اطلاعات من در حد آن چیزی است که در پرونده ثبت شده است. در پرونده ثبت شده که نماینده‌ای از سوی سپاه معرفی شده و پیگیر این پرونده است.

*سپاه فجر فارس اظهارات وکیل مطهری را تکذیب کرد

در ادامه سپاه فجر فارس با اشاره به اخبار منتشر شده به نقل از وکیل علی مطهری گفت: هیچ‌گونه شکایتی علیه فرد حقیقی و حقوقی نداشته است.

در متن تکذیبیه سپاه فجر آمده است:

«با توجه به متن خبر مندرج در برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها با عنوان «سپاه پاسداران از عوامل حمله به مطهری شکایت کرد» که در خبر آمده است بدین‌وسیله سپاه فجر فارس نسبت به اظهارات مصطفی ترک همدانی وکیل آقای علی مطهری به اطلاع می‌رساند: هیچ‌گونه شکایتی علیه فرد حقیقی و حقوقی نداشته است و مطالب مندرج در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار در تاریخ‌های 16 و 17 اردیبهشت سال جاری را تکذیب می‌نماید.»

*صدور دستور احضار و جلب 15 نفر از عوامل حمله به علی مطهری

28 اسفند 93 معاون امنیتی وزارت کشور با بیان این‌که «تاکنون پانزده نفر از عوامل حادثه شیراز شناسایی شده‌اند»، گفت که از سوی دادستانی شیراز دستورات اولیه قضایی مبنی بر احضار و جلب این افراد صادر شده است.

حسین ذوالفقاری در این‌باره اظهار کرد: در بحث شیراز بررسی‌های‌مان را به صورت همه‌جانبه انجام داد‌ه‌ایم و همه ابعاد قضیه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در شورای تامین استان فارس نیز حضور پیدا کردیم و در آن‌جا هم یک تیم مرکب از فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیرکل اطلاعات استان و فرمانده سپاه استان زیر نظر دادستان شیراز تشکیل شد تا هر کدام از این دستگاه‌ها کار شناسایی را انجام دهند و اطلاعات خود را با مستندات اعم از فیلم و عکس در اختیار دادستان قرار دهند و دادستانی هم با بررسی مدارک و مستندات، افرادی که اقدام خلاف قانون داشته‌اند را تحت تعقیب قرار دهد.

وی افزود: تاکنون نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات و سپاه استان اسامی تعدادی از افرادی را که در محل واقعه حضور داشته‌اند را تهیه کرده‌اند و در اختیار دادستان قرار داده‌اند و دادستانی نیز دستورات اولیه قضایی را صادر کرده است.

معاون امنیتی وزارت کشور گفت: رییس شورای تامین استان فارس در حال پیگیری است تا با هماهنگی کامل با دیگر اعضای شورای تامین، اقدامات قانونی صورت گیرد و ما نیز همزمان در حال تکمیل گزارش خود هستیم.

وی گفت: گزارش ما درباره این حادثه شامل سه مرحله اعم از قبل از ورود آقای مطهری به شیراز، از زمان ورود تا خروج ایشان و اقدامات بعد از واقعه تاکنون است که طی آن مجموعه اقدامات دستگاه‌های مسئول، نقاط قوت و ضعف و جمع‌بندی راجع به ریشه‌های بروز این حادثه و عوامل ذی‌مدخل را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که «پیگیری قانونی در استان و بررسی میدانی تیم تعیین شده توسط وزارت کشور به صورت همزمان در حال انجام است»، گفت: سپاه، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی استان هر کدام یک لیست از افرادی که شناسایی شده را اعلام کرده‌اند که تا این لحظه مجموعا هویت حدود پانزده نفر معلوم شده و در اختیار دادستان قرار داده شده است و دادستان هم دستورات اولیه مبنی بر احضار و جلب را صادر کرده است.

معاون امنیتی وزارت کشور در پایان گفت که تاکنون کسی در رابطه با حادثه شیراز بازداشت نشده است.

*عوامل حمله به مطهری با وثیقه آزاد شدند

شانزدهم فروردین 94 وکیل مطهری با بیان اینکه حمله کنندگان به نماینده تهران با قرار‌های وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند٬‌گفت: در پیگیری های این پرونده متوجه شدم که مسئولان دانشگاه شیراز به عنوان متهم شناخته شده‌اند حال آنکه ما شکایتی از آنها نکرده‌ایم.

مصطفی ترک همدانی در مورد‌ آخرین وضعیت شکایت علی مطهری از حمله کنندگان به وی گفت: برای پیگیری دوباره این پرونده به شیراز سفر کردم. پیش از این سفر با جمعی از وکلا و آقای مطهری در مورد راهکارهای حقوقی و قانونی پرونده بررسی‌های نهایی را انجام دادیم.

وکیل مطهری افزود: آنجا دادسرای شیراز مراجعه کردم و متوجه شدم که افرادی که در ارتباط با این پرونده بازداشت بودند٬‌ پس از تفهیم اتهام از سوی دادگاه انقلاب با قرار‌های کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند.

وی ضمن ابراز رضایت از تاکیدات و دستورات دادستان شیراز گفت: با این وجود٬ برای بنده و موکلم اینکه مسئولان دانشگاه شیراز نیز متهم شناخته شده‌اند جای سوال است. ما راضی به این کار نبودیم و بنده تاکنون به عنوان وکیل علی مطهری شکایتی از مسئولان دانشگاه شیراز نداشته‌ام.

*پرونده علی مطهری در حال رسیدگی است

چهاردهمین روز اردیبهشت سال گذشته محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر مساله علی مطهری در شیراز گفت: باید تلاش کنیم فضای کشور امن نگهداشته شود و نباید زمانی که یک خبر روی یک سایت بی نام و نشان یا با نام و نشان ارسال می شود، همه روی یک موج سوار شویم.

وی افزود: پرونده علی مطهری در حال رسیدگی است، افرادی بازداشت شده و با قرار آزاد شده اند، امیدواریم زمانیکه حکم قطعی شود، مردم در جریان آن قرار گیرند.

*برگزاری دادگاه متهمان

13 مرداد ماه سرانجام اولین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد و رسیدگی به پرونده تا 19 آبان طول کشید.

سه جلسه اول دادگاه متهمان حمله به علی مطهری نماینده مجلس به ترتیب 13 و 26 مرداد و 15 مهر سال 94 در شیراز بصورت غیرعلنی برگزار شد که در این سه جلسه خود او حضور نداشت.

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهاجمان به علی مطهری 19 آبان ماه در شیراز برگزار شد و پس از برگزاری چهار جلسه ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد.

*صدور حکم متهمان

یکی از روزهای دی ماه 94 وکیل مدافع علی مطهری از صدور حکم محکومیت متهمان پرونده حمله به این نماینده مردم تهران در شیراز خبر داد.

مصطفی ترک همدانی گفت که حکم قضایی برای 11 متهم حمله به علی مطهری در جریان سخنرانی وی در دانشگاه شیراز در سال گذشته، صادر شده است که از میان آنها 8 نفر حمله‌کننده و 3 نفر چهره دانشگاهی هستند.

وی در توضیح احکام صادره اظهار داشت: برای 6 نفر از حمله‌کنندگان 2 سال حبس به علاوه 10 ضربه شلاق در نظر گرفته شده که این احکام به‌مدت 2 سال تعلیقی هستند.

ترک همدانی افزود: برای 2 نفر دیگر از حمله‌کنندگان به نماینده تهران نیز 4 ماه و نیم حبس به علاوه 37 ضربه شلاق در نظر گرفته که این احکام هم به‌مدت 1 سال تعلیقی هستند.

وکیل مدافع مطهری تصریح کرد: در میان 3 چهره دانشگاهی محکوم پرونده نیز یک نفر مسئول است که 2 سال انفصال از خدمت با 2 سال تعلیق گرفته و دیگری نیز از مسئولان دانشگاه است که 2 سال انفصال از خدمات دولتی قطعی گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از دانشجویان نیز در این پرونده به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است.

در شعبه 101 دادگاه کیفری بدوی شیراز به این پرونده رسیدگی شد و دادگاه شش نفر از حمله‌کنندگان را به دو ماه حبس و 10 ضربه شلاق و دو نفر دیگر را به چهار ماه و نیم حبس و 37 ضربه شلاق محکوم کرد؛ از میان سه متهم دانشگاهی پرونده نیز که با شکایت مدعی‌العموم برای آنها پرونده تشکیل شده بود و مطهری شاکی پرونده نبود، یک متهم به دو سال انفصال از خدمت با دو سال تعلیق و نفر دیگر از مسئولان دانشگاه نیز به دو سال انفصال از خدمات دولتی قطعی محکوم شده است همچنین دانشجوی دعوت‌کننده از مطهری به‌دلیل معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه، به پرداخت یک‌ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

البته حکم صادره در شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شیراز قابل تجدیدنظرخواهی است ضمن اینکه مطهری به حکم صادر شده در خصوص هشت فرد حمله‌کننده اعتراضی نکرده اما متهمان به رأی صادره اعتراض کرده‌اند.

*احضار متهمان بخش دوم پرونده حمله به علی مطهری به دادسرای نظامی

متهمان بخش دوم پرونده حمله به علی مطهری به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای نظامی استان فارس احضار شدند.

مصطفی ترک همدانی؛ وکیل مدافع علی مطهری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به بخش دوم پرونده حمله به علی مطهری در شیراز اظهار کرد: در مراجعه اخیر به شعبه دادسرا متوجه شدم بازپرس، متهمان این بخش از پرونده را برای ارائه توضیحات احضار کرده است.

وکیل مدافع علی مطهری همچنین از احضار محکومان بخش نخست این پرونده به شعبه دادسرای نظامی به عنوان مطلع خبر داد و تصریح کرد: در رسیدگی به بخش نخست پرونده، به صلاحیت دادگاه اعتراض داشتیم و معتقدم بودیم پرونده در صلاحیت دادسرای نظامی است اما رئیس دادگاه خود را صالح به رسیدگی می‌دانست و تصمیم وی غیرقابل اعتراض بود.

به گفته ترک همدانی قرار است متهمان بخش دوم پرونده توسط ضابط دادگستری مستقر در نهاد نظامی به شعبه بازپرسی دادسرا فراخوانده شوند.

وکیل مدافع علی مطهری اضافه کرد: حمله به موکلم، یک اقدام هماهنگ‌شده توسط چند نفر بود که خوشبختانه دستگاههای نظارتی و انتظامی به‌خوبی در این خصوص عمل و متهمان را شناسایی کردند و بخش نخست پرونده به سرانجام رسید.

ترک همدانی پیشتر گفته بود که در ارتباط با بخش دوم پرونده، پنج نفر متهم هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 24خرداد1395، کدخبر: 5648493 www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین