پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۹۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
برپایی سفره‌های افطار در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی علی رغم فراهم کردن اوقات معنوی خوش برای دانشگاهیان اما در چند روز اخیر با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است.

شعارسال: از ماه رمضان و حال و هوای آن که بگذریم وقتی به دانشگاه‌ها و به خصوص خوابگاه‌های دانشجویی سری می زنیم با صحنه‌های بسیار دلپذیرتر و زیباتری از این ماه مبارک روبه‌رو می شویم.

علاوه بر دانشگاه‌ها، دانشجویانی که چه روزه‌دارند و چه نه، با اندک امکانات رفاهی سفره‌‌هایی ساده و بی آلایش انداخته و هر چه دارند را بی منت بر سر آن می گذارند تا لحظاتی را به دور از هرگونه استرس و درس و دانشگاهی دسته جمعی به افطار بنشینند.

اما در این میان افراد سودجو و فرصت طلب کم نیستند که این کار پسندیده را با برخی تصاویر زیرسوال می برند و بدون اطلاع از اصل خبر آن را به گونه‌ای دیگر روی اذهان عمومی تاثیر می گذارند. هرچند که برخی نقطه ضعف ها در مسائل مختلف مثل همین سفره های افطار و سحر دانشجویان بر هیچکس پوشیده نیست اما نباید اصل این کار خداپسندانه را خدشه دار کرد.

*نذورات دانشگاهیان نقشی بر سفره‌های افطار

در کنار این همه سفره‌های ساده دانشجویان اما دانشگاه ها هم ساکت و بی تحرک نمانده و قبل از شروع این ماه، در تهیه تدارک سفره برای روزه‌داران بودند و هستند، همچنان که برنامه وعده سحر و افطار را جایگزین برنامه‌غذایی روزانه دانشجویان‌شان کردند و در شب‌های قدر هم از نذورات دانشگاهیان سفره برپا می کنند.

این سفره‌ها تنها گوشه‌ای از برنامه‌های معنوی دانشگاه‌ها برای این ماه است.

*تصاویری که دست به دست می گردنند

علاوه بر تمام ماجراهای لذت بخش و معنوی دانشگاه‌ها دراین ماه، اما موارد حاشیه‌ای هم مطرح می شود، حاشیه‌هایی که هرچند گذرا و گاهی به اشتباه دربین زبان ها می چرخد اما اذهان را مشوش کرده و آنقدر پررنگ جلوه داده می شود که نکته‌های مثبت این برنامه ها دیگر به چشم نمی آید.

همین چند روز پیش بود که تصویری از نحوه حمل موادغذایی برای روزه‌داران یک دانشگاه دست به دست چرخید و دانشگاهی را زیر سوال برد. این عکس با متن " نحوه تحویل افطاری به خوابگاه های مجتمع آموزش عالی" منتشر شد.

طبق تصویر حمل کردن خورشت در ظروف نامرغوبی همچون سطل‌ نشان داده شده که کار عقلانی به نظر نمی رسد مگر اینکه این مواد در حال دور ریختن باشند. حال این ماجرا تا چه اندازه با نحوه انتشارش تطبیق دارد برای کسی مشخص نیست و مانند دیگر پرونده‌ها همچنان باز مانده است.

* افطاری که دانشجویان را راهی بیمارستان کرد

شاهد خبر مسمومیت تعدادی از دانشجویان با افطاری دانشگاهشان بودیم که کارشان را به بیمارستان کشانده بود. افطاری مسموم به دانشجویان خوابگاه دانشگاه گنبد کاووس تعدادی از دانشجویان را ساعاتی پس از صرف افطار با حالت سردرد، تهوع، اسهال و استفراغ روبه رو و درنهایت آنها را راهی بیمارستان کرده بود.

گفتنی است؛ این مسمومیت همزمان با ایام امتحانات پایان ترم دانشجویان شده بود و با بروز این اتفاق بسیاری از دانشجویان سر جلسه امتحان غیبت خوردند.

رسول صلاحی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گنبدکاووس در این‌باره گفت: سبزی آلوده عامل مسمومیت 60 دانشجوی خوابگاهی این دانشگاه بوده و پس از بروز علائم مسمویت غذایی کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه در محل خوابگاه آنها حضور یافتند.

وی با بیان اینکه احتمال آلودگی و بهداشتی نبودن آب آشامیدنی پس از بررسی‌های رد شد، گفت: به مسئولان دانشگاه اخطاریه لازم داده شده تا بر توزیع موادغذایی بین دانشجویان نظارت لازم را داشته و از مراکز مجاز و دارای کارت بهداشتی مواد غذایی تهیه کنند، همچنین مرکز فروش و توزیع این سبزی‌ها شناسایی شده و با آن برخورد قانونی انجام می‌شود.

*ماجرای روزه خواری ققنوسی ها در روز روشن

توجه خاص برخی دانشگاه‌ها به روزه‌داران قابل تحسین است حتی آنقدر برایشان ارزش قائل هستند که مکان هایی را برای روزه‌خواران تدارک دیدند. مشابه همین خبر دیروز که با انتشار تصویری از ایجاد یک کافه در دانشگاه امیرکبیر همراه بود.

" افتتاح کافه‌ای در دانشگاه امیرکبیر برای ارائه خدمات به روزه‌خواران/ مخصوص دختران ولی آقایان هم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند! " که ما را بر آن داشت این موضوع را از احسان اسماعیل زاده عضو شورای صنفی این دانشگاه جویا شویم.

*کافه روزه‌خواران از کجا آب می خورد؟

او به خبرنگار ما درباره این موضوع و حواشی مطرح شده با تاکید براینکه ققنوس، ساختمان ویژه بانوان و به دور از دید است، عنوان کرد: این ساختمان به منظور ارائه خدمات از جمله استراحت به دور از چشم نامحرمان ساخته شده و در ماه رمضان هم به بانوانی که قادر به انجام فریضه روزه نیستند، خدمت رسانی می کنند، چرا که با شروع این ماه کافه تریای داخل دانشگاه تعطیل شده و در طبقه سوم این ساختمان مکانی برای عرضه خوراکی و نوشیدنی قرار دارد.

وی ادامه داد: از ورود آقایان به داخل این ساختمان جلوگیری می شود و اخبار مبنی بر حضور آقایان در این ساختمان صحت ندارد. آقایان در ماه رمضان نسبت به بانوان برای خوردن ونوشیدن محدودیت کمتری دارند و در صورت لزوم بیرون از دانشگاه هم قادر به خوردن ونوشیدن پنهانی هستند.

اسماعیل زاده با بیان اینکه در این ساختمان با پیشنهاد معاونت دانشجویی و شورای صنفی تشکیل شده ابراز داشت: شورای صنفی بعد از تاسیس این ساختمان در فعالیت آنجا دخالتی ندارد.

به گفته این عضو شورای صنفی این ساختمان نه تنها در ماه‌های مختلف بلکه در ماه رمضان هم با استقبال خوب دانشجویان خانم روبه‌رو شده است و اصلا برای روزه‌خواری نیست. حتی وی از برخی رسانه‌ها که در انتشار این خبر عکسهایی نامربوط از دانشجویان را ضمیمه کرده است ابراز نارضایتی کرد.

هرچند که حاشیه‌ برای هرکار و موضوعی وجود دارد اما یکی از مشکلاتی که جامعه امروز از آن رنج می برد نفوذ زیاد شبکه‌های مجازی در بین افراد است تا حدی که برخی اخبار گذرا و حتی بی اهمیت دست به دست می چرخند و موضوع ساده را به پیچیدگی یک کلاف می کنند؛ پس بهتر است به جای انتشار تصویرهای مختلف و پررنگ کردن نقاط ضعف یکدیگر، در گوشه‌ای به آنها فکر کرده و برای به صفر رساندنشان با کوتاه کردن دست فرصت طلبان، کاری موثر کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24خرداد1395، کدخبر: 5650025: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین