پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
کمبود سرویس‌های بهداشتی، کمبود پارکینگ و ضعف اطلاع رسانی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری از مهم ترین چالش‌های مسافران نوروزی در قم است.هرچند به جز ایام تعطیلات نوروزی شهر قم سالانه میزبان ۲۲ میلیون زائر و گردشگر است اما در ایام نوروز آمار مسافران و زائران و تردد خودروها از شهر قم دو برابر خواهد شد لذا برای پذیرایی و میزبانی شایسته از مسافران نوروزی مسئولان اجرایی و دستگاه‌های مختلف استان قم بر حسب ظرفیت‌های خود برنامه‌های فرهنگی، تبلیغاتی و یا برنامه‌ریزی‌هایی برای اسکان مسافران را قبل از آغاز سفرهای نوروزی تدوین و اجرا کرده‌اند.

شعار سال: امروزه چهره شهر قم به واسطه برنامه‌ریزی مسئولان و توسعه زیرساخت‌های گردشگری تغییر کرده است و دیگر مسافران نوروزی این شهر را تنها برای اقامتی کوتاه و زیارت جزئی بارگاه حضرت معصومه (س)و مسجد مقدس جمکران انتخاب نمی‌کنند بلکه گزینه‌ای برای گردشگری و سفرهای نوروزی مسافران است و نگاه مسافران به قم تنها یک شهر عبوری نیست.

هرچند به جز ایام تعطیلات نوروزی شهر قم سالانه میزبان ۲۲ میلیون زائر و گردشگر است اما در ایام نوروز آمار مسافران و زائران و تردد خودروها از شهر قم دو برابر خواهد شد لذا برای پذیرایی و میزبانی شایسته از مسافران نوروزی مسئولان اجرایی و دستگاه‌های مختلف استان قم بر حسب ظرفیت‌های خود برنامه‌های فرهنگی، تبلیغاتی و یا برنامه‌ریزی‌هایی برای اسکان مسافران را قبل از آغاز سفرهای نوروزی تدوین و اجرا کرده‌اند.

بهره‌گیری از ظرفیت اسکان در تأسیسات اقامتی و گردشگری استان قم، ظرفیت آموزش و پرورش برای اسکان و یا مشخص شدن چند بوستان برای برپایی چادرهای مسافران نوروزی و همچنین برنامه‌های نوروزی و نظارت بر اسکان همه آن خدماتی است که در ستاد تسهیلات زائران نوروزی برنامه‌ریزی شده است.

اما با توجه به همه این برنامه‌ها خدمات و نظارت‌ها، در شهر قم که به عنوان دومین شهر مذهبی و نگین گردشگری زیارتی کشور به شمار می‌رود مشکلات و معضلاتی دیده می‌شود که باید با همراهی و هم افزایی مسئولان استان پیگیری شود تا برای سال‌های آینده این شهر برای پذیرایی شایسته از مسافران نوروزی آمادگی خوبی داشته باشد.

این برنامه‌ریزی و پیگیری تنها نباید بر دوش اداره کل میراث فرهنگی گذاشته شود چرا که مسئولان اجرایی دیگر به ویژه دست اندر کاران توسعه شهری مانند شهرداری و دیگر ارگان‌ها هم در این زمینه نقش اساسی دارند.

کمبود سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ و ضعف اطلاع رسانی برای معرفی جاذبه‌های گردشگری از مهم‌ترین چالش‌های مسافرین نوروزی در قم است.

ترافیک در هسته مرکزی شهر قم

علیرضا فاطمی مسافری از غرب کشور که برای دومین بار قم را برای سفر انتخاب کرده است بیان کرد: دو سال پیش برای زیارت اربعین از شهر مقدس قم عبور و مدت کوتاهی را در آن اقامت و استراحت کردم و در تعطیلات امسال نیز با هدف سپری اوقاتی معنوی به اتفاق خانواده دو روزی است که در قم هستیم، ترافیک سنگین به ویژه در هسته اصلی و مسیرهای منتهی به بارگاه حضرت معصومه غیر قابل تحمل است.

به گفته این مسافر کرمانشاهی، وجود مسیرهای بسته و هم‌چنین تردد خودروهای شخصی و ناوگان مسافربری شهری در این مسیر ترافیک را دو چندان کرده که باید مدیریت شود.

کمبود پارکینگ در دومین شهر مذهبی کشور

یک بانوی مسافر یزدی نیز گفت: امسال برای نخستین بار برای اقامتی چند روزه قم را انتخاب نمودیم، قبلاً چند باری از شهر قم عبور کردیم و با زیارت کوتاهی شهر را ترک کردیم ولی امسال قصد داریم چند روزی در قم اقامت کنیم، متأسفانه با کمبود پارکینگ روبرو هستیم و پارکینگی هم وجود دارد که فاصله‌اش تا حرم مطهر زیاد و با حجم بسیاری از خودورهای روبرو است.

سیده مرضیه حسینی افزود: قم شهر معنوی است و مردم قم اشتراک‌هایی به لحاظ دیانت و فرهنگ با یزد دارند ولی ای‌کاش معضل پارکینگ قم حل شود تا موجب گلایه مسافران نشود، از مهمان نوازی مردم قم سپاسگزارم.

نبود مراکز ارزان قیمت برای اقامت

یکی از مسافران نوروز که برای دور دوم پیک مسافرت‌های نوروزی شهر قم را برای سفر خود انتخاب کرده گفت: از استان خوزستان به همراه خانواده شهر مقدس قم را برای تعطیلات نوروزی انتخاب کردیم تا ضمن زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (ع) با تاریخ و جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا بشویم اما متأسفانه هتل‌ها رزرو شده است و یا نرخ بالایی دارند.

لازم است تا مراکز اقامتی ارزان قیمت در قم ایجاد شودسجاد محمدی پور افزود: خوب بود تا در شهر قم که سالانه با انبوه زائران روبرو است مراکز اقامتی ارزان قیمتی وجود داشته باشد تا مسافران اقامت چند روزه‌ای در شهر قم داشته باشند. در یکی از بوستان‌های قم چادر زدیم که برای خود معضلاتی داشت از کمبود سرویس بهداشتی تا مشکل پارکینگ که باعث شد تنها برای چند ساعت کوتاهی در شهر بمانیم.

کمبود سرویس‌های بهداشتی

یکی دیگر از مسافرانی که شهر قم را برای اقامت انتخاب کرده است اظهار داشت: یکی از بوستان‌های قم را برای اسکان انتخاب نمودیم ولی متأسفانه با توجه به حجم مسافران سرویس‌های بهداشتی در آنجا ناکافی است. هرچند قم در مقایسه با سال‌های گذشته در زمینه زیرساخت‌های شهری رشد داشته ولی باید بیشتر شود چون این شهر در گذر و عبور زائران از سراسر کشور است.

اسکان بیش از ۶۰ هزار مسافر تا پایان سومین روز از فروردین ماه

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: آمار اسکان تا پایان ۳ فروردین ماه ۶۰ هزار و ۳۳ نفر است که از این میزان ۱۲ هزار و ۴۵۲ نفر در تأسیسات اقامتی گردشگری اسکان و ۱۳ هزار و ۴۴۰ نفر هم در اماکنی مانند سالن‌های ورزشی و جمکران اسکان داده شدند.

حمید یزدانی افزود: هم‌چنین کلاس‌های مدارس ۲۷ هزار و ۲۱ نفر و کمپ‌ها و چادرها هم ۷ هزار و ۱۲۰ نفر ظرفیت اسکان دارند که آمار تجمیعی اسکان تا ۳ فروردین ۳۲۱ هزار ۱۹۷ نفر برآورد شده است.

ظرفیت پارک ۵ هزار خودرو در پارکینگ‌های قم

معاون خدمات شهری شهرداری قم از ظرفیت پارک ۵ هزار خودرو در پارکینگ‌های قم خبر داد و گفت: از مشکلات اصلی برای استقبال از مسافران نوروزی کمبود پارکینگ است و در حال حاضر ۱۵ عدد از ۱۶ آسانسور پارکینگ طبقاتی زائر آماده شده و وارد مدار برای استفاده مسافران نورزی است.

سید امیرسامعافزود: در مجموع ظرفیت پارکینگ قم ۵ هزار خودرو است و روزانه ۲۰ هزار خودرو به پارکینگ‌ها مراجعه می‌کنند و برای مسافران نوروزی ۱۸ نقطه برای تأمین پارکینگ اختصاص یافته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 5 فروردین 98، کد خبر: 4574966، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین