پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
در نشست کارشناسان و مدیران تورگردی قم از نبود فرهنگ و آموزش و ضعف ساختارهای گردشگری استان قم انتقاد شد.محمد آقازاده با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر اصلاً چیزی به عنوان گروه‌های گردشگری در قم وجود نداشت، اظهار کرد: سالم سازی و حرفه‌ای کردن تورهای سفر و فرهنگ گردشگری در قم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
شعار سال:  در نشست کارشناسان و مدیران تورگردی قم از نبود فرهنگ و آموزش و ضعف ساختارهای گردشگری استان قم انتقاد شد.
جای خالی آموزش در تورگردی‌ها/ هزار راه نرفته در صنعت گردشگری قم
در نشست تخصصی آسیب شناسی گروه‌های گردشگری قم که شامگاه سه‌شنبه به همت بنیاد قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، یکی از پژوهشگران و پیشکسوت حوزه گردشگری گفت: آیا مردم قم با جمعیت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مانند شهرهایی مانند تهران و اصفهان حق تورگردی و گردش حرفه‌ای و مرتب را ندارند.

محمد آقازاده با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر اصلاً چیزی به عنوان گروه‌های گردشگری در قم وجود نداشت، اظهار کرد: سالم سازی و حرفه‌ای کردن تورهای سفر و فرهنگ گردشگری در قم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با طرح این مسئله که در دهه ۸۰ پایه‌گذار تورهای گردشی علمی و حرفه‌ای در قم بوده است، گفت: متأسفانه در سال‌های نه چندان دور قم‌گردی و قم شناسی گروهی مورد تمسخر و اذیت برخی از افراد قرار می‌گرفت.

آقازاده با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ لیدر و ۸۰۰ فارغ التحصیل گردشگری در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه بیشتر تورهای گردشگری در استان قم به طبیعت گردی و انجام سفرهای تفریحی ختم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سفرهای گروهی برای هویت شناسی و شناسایی گذشته تاریخی و فرهنگی هر شهر برنامه‌ریزی شود، گفت: الآن برخی از تورهای گردشگری درگیر و اسیر خوش‌گذرانی و ساز و موسیقی‌های تفریحی شده است.

انتقاد از بی‌توجهی به آثار تاریخی قم

آقازاده با بیان اینکه بسیاری از گردشگران خارجی برای آشنایی با آداب و رسوم و موسیقی اصیل به شهرهای کشور سفر می‌کنند، افزود: لازم است آژانس‌های گردشگری با تدوین و ابلاغ آئین‌نامه‌ها زمینه و شرایط انجام یک سفر تفریحی - علمی و استاندارد را فراهم آورند.

این فعال عرصه گردشگری از ثبت بیش از ۳۸۰۰ آثار تاریخی در قم خبر داد و گفت: این در حالی است که ۸۰۰ اثر دیگر قابلیت ثبت و توجه دارند اما واقعیت این است که متولیان میراث فرهنگی قم به آثار توجهی نمی‌کنند.

وی بر لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی منسجم و جامع از آثار تاریخی و فرهنگی استان تأکید کرد و گفت: گردشگری می‌تواند گام بسیار مهمی در اتحاد و همدلی اقوام و رفع پیش فرض‌ها و اذهان موهوم باشد.

آقازاده با ابراز خرسندی از فعالیت حوزویان برای ورود به عنوان راهنمای گردشگری گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ نفر از طلاب حوزه در حال آموزش دوره‌های لیدری گردشگری در شهرهای مختلف هستند.

این پژوهشگر و پیشکسوت حوزه گردشگری با تأکید بر اینکه موضوع مهم در تورهای گردشگری حفظ امنیت جامعه مقصد گردشی است، گفت: تورلیدرها باید بدانند برخی از مناطق و شهرها در محدوده امنیتی قرار دارند و مجوز و هماهنگی‌های لازم برای حضور در این مناطق باید فراهم شود.

لزوم تربیت دانشجویان بومی گردشگری

در بخش دیگری از این نشست، یکی از راهنمایان گردشگری استان قم با بیان اینکه ایران در میانه جدول فعالیت بانوان در عرصه گردشگری استان گفت: رتبه اول تا سوم این جدول در اختیار کره جنوبی، پرو و شیلی است.

خانم الهام نداف نیا با تأکید بر اینکه عرصه‌های گردشی استان قم معرفی و اطلاع رسانی نشده است گفت: بسیاری از مسافران و گردشگران باور نمی‌کنند که بانوان قمی اجازه و توانایی فعالیت در عرصه‌های گردشگری و تور لیدری دارند.

وی با ابراز تأسف از ناشناخته ماندن تمدن ۷ هزار ساله شهر قم گفت: متأسفانه بسیاری از پتانسیل‌های سرمایه اجتماعی، فرهنگ و تمدن استان قم برای توسعه گردشگری مهجور مانده است.

این تور لیدر قمی با انتقاد از ترویج و توسعه تورهای گردشگری سطحی و بی محتوا در استان گفت: راهنمایان گردشگری باید با سپری کردن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای نحوه مدیریت و روش سفر کردن در مبدأ و مقصد را یاد بگیرند و به گردشگران یاد بدهند.

نداف نیا با تأکید بر اینکه باید ذهنیت‌های نادرست در مورد گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و تاریخ شهر قم را اصلاح کنیم گفت: در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزش عالی در قم وجود دارد که باید بتوانند دانشجویان گردشگری بومی جذب و صنعت گردشگری استان قم را ترویج کنند.

مجوزهای سازمان گردشگری قم در برخی از شهرها اعتباری ندارد

یکی از مدیران تورهای گردشگری قم نیز با اعلام اینکه مجوزهای صادره از سازمان گردشگری استان قم در برخی از شهرها اعتباری ندارد گفت: متأسفانه تورهای گردشگری در استان می‌خواهند قانونی و با مجوز کار کنند دچار مشکل و موانع می‌شوند.

امید حسنی با طرح این ادعا که تورهای غیر مجاز بسیاری در قم فعالیت می‌کنند، گفت: تورهای غیرمجاز علاوه بر زیر پا گذاشتن اصول گردشگری، احتمال بروز هرگونه آسیب‌های اجتماعی و ضرر رسانی به محیط زیست را دارند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار،29خرداد1398،کدخبر:4645011،www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین