پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۵۰
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم فقر مالی و فرهنگی شامل درآمد کم، تحصیلات پایین، تجرد و اشتغال ناپایدار را مهمترین ویژگی های تروریست های خارجی فعال در خاورمیانه اعلام کرد.
شعارسال: به نقل از اندیشکده هلندی 'مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم'(The International Centre for Counter-Terrorism -ICCT) بحران های سوریه، عراق و لیبی، دهها هزار جنگجوی خارجی را به خود جذب کرده بود.

گزارشی از وضعیت تروریسم خارجی در خاورمیانه نشان می دهد که تا ماه ژوئیه 2018 (تیر 1397) 135 نفر از ایتالیا (نه لزوما از میان شهروندان ایتالیایی) به گروه های تروریستی در غرب آسیا پیوسته بودند. در مقایسه با ایتالیا، حدود 1900 جنگنده خارجی از فرانسه و تقریبا هزار نفر از آلمان و انگلستان نیز به عضویت این گروه ها درآمده بودند.

اکثر تروریست های خارجی که به ایتالیا مرتبط بودند، به عضویت داعش و یا جبهه النصره درآمده و این افراد عمدتا شامل مردان نسبتا جوان و مهاجران نسل اولی هستند که در خارج از ایتالیا (به ویژه از کشورهای شمال آفریقا) متولد شده اند.

آنها همچنین از پیشینه اقتصادی ضعیفی برخوردار بوده و از نظر تحصیلات در سطح متوسط قرار داشتند. 90.4 درصد (113 نفر از 125) از آنها مرد و سن متوسط آنها 30 سال بوده است.

جوانترین فردی که از ایتالیا به گروه های تروریستی چون داعش و النصره پیوسته است، یک دختر 16 ساله و مسن ترین آنان یک زن 52 ساله مراکشی الاصل است. البته در فهرست ارائه شده توسط وزارت داخلی ایتالیا، افراد زیر 14 سال شامل نمی شود.

در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی، افراد مرتبط با ایتالیا بیشتر شهروند خارجی محسوب می شوند و در زمان سفر به غرب آسیا در این کشور سکونت داشته اند.

از میان این تروریست ها، 40 نفر متولد تونس هستند، 26 نفر مراکش، 14 نفر سوریه، 6 نفر عراق، 11 نفر کشورهای غربی، 11 نفر کشورهای بالکان و در واقع تنها 11 نفر (8.8 درصد کل افراد مورد مطالعه) از آنها در ایتالیا متولد شده بودند. همچنین تنها 24 نفر از این افراد (19.2درصد از کل افراد مورد مطالعه) شهروندی ایتالیا را داشته و 10 نفر از آنان نیز تابعیت دوگانه دارند.

اکثر جنگجویان خارجی از کشورهای شمال آفریقا (4/50 درصد) بودند و 16 درصد از آنان هم شهروندی سوریه و یا عراق را داشتند. اغلب این افراد متعلق به شمال ایتالیا و مخصوصا منطقه لمباردی(Lombardy) بوده و به میزان کمتری در نواحی مرکزی ایتالیا سکونت داشتند. این توزیع جغرافیایی یک تفاوت مهم ستیزه جویان مرتبط با ایتالیا با دیگر کشورهای اروپای غربی را نشان می دهد. برخلاف ایتالیا که محل سکونت تروریست ها نواحی حاشیه ای بوده در دیگر کشورهای اروپای غربی، تروریست ها عمدتا ساکن کلان شهرها هستند.

همچنبن تنها 35.2 درصد از این ستیزه جویان از افراد متاهل هستند و از نظر اشتغال، 44.8 درصد از آنان کارگران یقه آبی (blue-collar workers- کارگری که به انجام کارهای یدی مشغول است، از جمله معدن‌کاری، تخلیه فاضلاب، کار در زندان، صنعت نساجی، ماهیگیری تجاری، فراوری مواد خوراکی، صنعت نفت، مدیریت پسماند و بازیافت، ساخت‌وساز، مکانیکی، اورهال، انبارداری، آتش‌نشانی، نصب فنی و ...، -این افراد معمولاً به صورت ساعتی دستمزد می‌گیرند) محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، 8 درصد از آنان کارگران یقه سفید(White-collar worker- کارکنان حقوق بگیری که کارهای حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای دفتری انجام می دهند) بودند و 2/4 درصد از آنان از میان دانشجویان و در نهایت، 34.4 درصد از آنان هم بیکار بودند. 87.7 درصد از آنها سطح تحصیلات پایینی داشتند، در حالیکه فقط 12.3 درصد از آنان از تحصیلات متوسط برخوردار بودند.

44 درصد از 125 جنگجوی خارجی دارای سابقه کیفری بودند و 22.4 درصد از آنها قبل از خروج از ایتالیا سابقه بازداشت شدن را داشتند.

سوریه از اسفند ماه 1389 درگیر بحران ناشی از حمایت برخی کشورهای خارجی از تروریست هایی از 120کشور جهان در قالب 100 گروه بود. در هفته های اخیر نیروهای سوری به دنبال عملیات گسترده برای پاکسازی مناطق آزاد شده از دست تروریست ها موفق به کشف مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند که در اختیار تروریست ها بوده و از آن علیه مردم و نیروهای سوری استفاده می کردند. در جریان بحران هشت ساله سوریه 440 میلیارد دلار از سوی حامیان عربی، غربی و رژیم صهیونیستی برای حمایت از تروریست ها هزینه شد و در پایان نیز آنان شکست خوردند.

اندیشکده هلندی مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم در شهر لاهه قرار دارد و ریاست آن را رنسک ون در ویک(Renske van der Veer) متخصص مطالعات صلح و امنیت بین الملل بر عهده دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1398 ، کدخبر: 83257987 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین