پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۸۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ از ابزارهای نظارتی استفاده کرده و ۴۵۷ بار به رئیس‌جمهور تذکر کتبی دادند و ۹۴۰ بار از وزرا سئوال کردند.
شعار سال : مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ با استفاده از ابزارهای نظارتی خود، تا حدودی تلاش کرد در راستای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گام بردارد.

تذکرات کتبی به وزرا و رئیس جمهور یکی از ابزارهایی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر دولت استفاده می‌کنند. در تذکرات کتبی نمایندگان اغلب در مورد مشکلات حوزه‌های انتخابیه خود به مسئولان اجرایی کشور تذکر می‌دهند. این تذکرات از سوی هیأت رئیسه مجلس در پایان هر جلسه علنی قرائت می‌شود، اما در عین حال هیچگاه پاسخ وزرا و مسئولان اجرایی به این تذکرات در صحن علنی مجلس قرائت نمی‌شود. نمایندگان مجلس نیز معتقدند باید ساز و کاری طراحی شود تا این تذکرات تأثیرگذار تر باشد.

طبق آمار موجود رئیس‌جمهور رکورد دار دریافت تذکرات کتبی در سال ۹۷ بود. همچنین در میان اعضای کابینه، پس از رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر راه و شهرسازی مقام‌های دوم و سوم را در دریافت تذکرات کتبی دارند.

آمار تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از تاریخ ۰۱/‏۰۱/‏۹۷‬ تا ۲۵/‏۱۲/‏۹۷‬
«روحانی» رکورد دار دریافت تذکرات کتبی
اما در این میان «سوال از وزرا» که در موضوعات ملی مطرح می‌شود ابزار نظارتی قوی‌تری است. سوالات نمایندگان از وزرا ابتدا در صحن علنی اعلام وصول می‌شود و پس از آن به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر در کمیسیون تخصصی قانع نشود سوال از وزیر در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صحن علنی مجلس نیز اگر نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر قانع نشود پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان مجلس گذاشته می‌شود. اگر نمایندگان مجلس نیز قانع نشود به وزیر مربوطه کارت زرد داده می‌شود.

طبق آئین نامه مجلس وزیری که سه کارت زرد دریافت کند باید روند استیضاحش طبق قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

در سال ۹۷ نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۹۴۰ سوال از وزرای کابینه پرسیده اند که البته تعدادی از آن‌ها در صحن بررسی و بقیه در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر نیرو با ۱۰۶ سوال رکوردار استفاده نمایندگان از این ابزار نظارتی است، پس از آن وزیر راه و شهرسازی با ۹۷ سوال و وزیر کشور با ۸۸ سوال به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

سوالات نمایندگان دوره دهم از هر یک از وزرا از تاریخ ۰۱/‏۰۱/‏۹۷‬ تا ۲۶/‏۱۲/‏۹۷‬
«روحانی» رکورد دار دریافت تذکرات کتبی

استیضاح وزرا:

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱۹ مورد درخواست استیضاح مطرح بوده است که دو مورد از آنها (به شرح ذیل) به صحن علنی راه یافته است.
«روحانی» رکورد دار دریافت تذکرات کتبی

رأی اعتماد وزرا:

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون، ۵ مورد جلسه رأی اعتماد در صحن علنی بررسی شده است که جدول آن به شرح زیر است:

«روحانی» رکورد دار دریافت تذکرات کتبی
شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:13فروردین 1398،کد خبر:4571427،www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
0
روحانی روی تمامی دولت های ناموفق ایران رو سفید کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین