پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۰۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
یک تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه قرارگرفتن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی هیچ محدودیت تازه اقتصادی ایجاد نخواهد کرد گفت: امریکا می‌خواهد تحریم‌های قبلی را به افکار عمومی بفروشد.

شعارسال:یک تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر اینکه قرارگرفتن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی هیچ محدودیت تازه اقتصادی ایجاد نخواهد کرد گفت: امریکا می‌خواهد تحریم‌های قبلی را به افکار عمومی بفروشد.

 مجید شاکری در گفتگویی درباره اقدام کاخ سفید در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی و واکنش بازار ارز به این اقدام گفت: نقطه مقابل و رویارویی ورود سپاه به فهرست تروریستی آمریکا، اعمال فشار شدید، عجیب و با انگیزه‌های کاملاً غیر اقتصادی از طرف خزانه داری آمریکا روی نرخ برابری جفت ارز ریال ایران-درهم امارات است و تقریباً همه ابزارهای رسانه‌ای خزانه داری امریکا نیز بصورت یکپارچه در کنار این فشار همه جانبه هستند.

وی گفت: اگر چه همه تلاش آن است که این افزایش فشار، به وجوه اقتصادی تروریستی اعلام شدن سپاه ارتباط داده شود، ولی واقعاً و در صحنه عمل این اقدام هیچ اثر اقتصادی ای بیش از تحریم کاتسا ندارد. در واقع منطق مخرب اشاعه تحریم کاتسا انتهای توان تحریمی ای بود که خزانه داری می‌توانست به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: اینکه یک تحریم قبلی در قالب وضعیتی جدید «باز بسته بندی» می‌شود و وحشت آن به زور و ضرب فشار در دبی، مجدداً به افکارعمومی ایران فروخته می‌شود، نشانه ضعف کارشناسان داخلی در توضیح این موارد (اگر چه واضح و بدیهی) به افکار عمومی کشور است.

این تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند که بر سر آینده حضور مالی ایران در عراق، جنگ بزرگی بین بانک مرکزی ایران و خزانه داری آمریکا در جریان است و بانک مرکزی ایران (اگرچه میلیمتر به میلیمتر) در حال پیشرفت در این جبهه است. آنها به خوبی مطلع هستند که بافت مالی عراق به نحوی است که بعد از استقرار بخشی از نظام تسویه بین المللی ایران روی دینار عراق، درهم امارات هیچ نقش محوری‌ای در ساخت مالی ایران نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این نقش تازه دینار عراق، با تحریم هم قابل محدود سازی نیست.

شاکری گفت: علاوه بر اینها، آمریکایی‌ها می‌دانند، بانک مرکزی ایران با تأسیس بازار متشکل ارزی، خیز بلندی به سمت تغییر روش محاسبه نرخ ارز در بازار برداشته و زود یا دیر، مرجعیت درهم در نرخ‌گذاری هم کم رنگ خواهد شد.

وی ادامه داد: همه این وقایع طرف آمریکایی را به این نتیجه می‌رساند که در استفاده حداکثری از درهم برای فشار بر ریال ایران لحظه‌ای نباید عقب بنشینند چون زمان به نفع آنها نیست.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات بانک مرکزی برای مهار جو روانی مؤثر و کافی بوده است، گفت: در چنین وضعیتی توصیه مداخله صرف از طریق افزایش نرخ بازار ساز در صرافی‌های بانکی و تزریق دلار در تهران لزوماً پکیج کاملی نیست. در برنامه فعلی به وضوح درصد و سرعت تغییر قیمت در هرات و دبی سریع‌تر و جلوتر از تهران است چرا که جنس فشار از خارج به داخل است.

وی ادامه داد: از همه اینها مهمتر آن است که اساساً ادامه برنامه جاری آمریکایی‌ها (فشار مصنوعی روی درهم) آن هم تا این حد بدون ارتباط با واقعیات اقتصادی، نمی‌تواند بلند مدت باشد.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار19 فروردین 98، کد خبر: 4586002 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین