پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۰۰۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳
براساس آمارهای سازمان گردشگری در سال 1396 (آخرین آمار) از 5/1 میلیون گردشگر خارجی ایران، 1/5 میلیون نفر (32 درصد از کل) عراقی بوده‌اند که اگر هر کدام به‌طور میانگین 1000 دلار در ایران هزینه کنند، 1/5 میلیارد دلار از این طریق عاید ایران شده است.

شعارسال: برای درک اهمیت روابط ایران و عراق کافی است این آمارها را مرور کنیم:

1- صادرات کالاهای غیرنفتی:

در 11ماهه سال جاری از صادرات غیرنفتی 40 میلیارد دلاری ایران، 8/3 میلیارد دلار (20/5 درصد از کل) آن را عراقی‌ها خریده‌اند. این درحالی است که کل صادرات ایران به 28 عضو اتحادیه اروپا در 11ماهه سال 97 حدود 982 میلیون دلار است. به عبارتی عراقی‌ها در سال 97 حدود 8/4 برابر بیشتر از 28 عضو اتحادیه اروپا کالای ایرانی از کشورمان خریده‌اند.

2- درآمد از گردشگری:

براساس آمارهای سازمان گردشگری در سال 1396 (آخرین آمار) از 5/1 میلیون گردشگر خارجی ایران، 1/5 میلیون نفر (32 درصد از کل) عراقی بوده‌اند که اگر هر کدام به‌طور میانگین 1000 دلار در ایران هزینه کنند، 1/5 میلیارد دلار از این طریق عاید ایران شده است.

3-صادرات برق:

بررسی آماری نشان می‌دهد صادرات سالانه برق ایران به عراق از 2416 مگاوات در سال 87 به 6627 مگاوات در سال 96 رسیده است. این میزان صادرات برق گرچه فقط معادل 2.5 درصد از مصرف کشورمان است، اما براساس اظهارات مقامات وزارت نیرو، برخلاف شایعه رایگان‌بودن برق، ارزش برق صادراتی ایران به عراق طی سه‌سال گذشته بیش از دومیلیارد دلار بوده است.

4-صادرات خدمات فنی و مهندسی:

در شبکه‌های اجتماعی برخی‌ها تصاویری از ساخت رایگان پروژه‌های عمرانی همانند بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها و غیره برای عراقی‌ها از سوی ایران می‌کنند. اما آمارها می‌گویند گرچه ایران در زمینه مبارزه با داعش و دوره پساصدام بدون هیچ چشم‌داشتی بیشترین کمک‌های امنیتی را به دولت و ملت عراق کرده است، اما هیچ کدام از طرح‌های عمرانی را رایگان انجام نداده است، به طوریکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 1391 ایران 1.7 میلیارد دلار، در سال 1392 حدود 1.3 میلیارد دلار و در سال 93 حدود 400 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق داشته است. همچنین عراقی‌ها در سال 2018 تعداد 157 پروژه بزرگ‌مقیاس عمرانی را برای سرمایه‌گذاری خارجی و جذب خدمات مهندسی ارائه کرده‌اند که این پروژه‌ها فرصت‌های بسیار بزرگی برای شرکتهای خواهد بود.

5- صادرات گاز:

براساس اظهارات زنگنه ایران ماهی ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادرات می‌کند که سالی 2/4 میلیارد دلار از این طریق درآمد ارز عاید ایران می‌شود.

6-عراق شریکی تجاری به جای امارات:

همچنین عراق به‌لحاظ برخورداری از موقعیت محوری عالی با بنادر و فرودگاه‌های استراتژیک، این ظرفیت را دارد که در کنار امارات به‌عنوان بزرگ‌ترین توزیع‌کننده کالا با کمترین هزینه در منطقه قرار گیرد. این مساله علاوه‌بر توسعه اقتصادی عراق، برای ایران نیز شریک مطمئن تجاری در تامین اقلام وارداتی خود از این کشور فراهم خواهد کرد.

نتیجه اینکه برای کسانی که اهل حساب و کتاب هستند بهتر می‌دانند چرا آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای این رابطه دوستانه دو شریک تجاری به هم بخورد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نوداقتصادی، تاریخ انتشار:19فروردین1398 ، کدخبر: 2118458: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین