پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
کارشناسان اقتصادی و فعالان فضای مجازی درباره مدرک دکتری محمد باقر نوبخت از دانشگاه غرب اسکاتلند دچار تشکیک جدی شده‌اند.
شعار سال: کارشناسان اقتصادی و فعالان فضای مجازی درباره مدرک دکتری محمد باقر نوبخت از دانشگاه غرب اسکاتلند دچار تشکیک جدی شده‌اند.

موضوعی در برخی از رسانه‌ها پیچیده است که در آن مدرک دکتری «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را زیر سئوال می برد.

محمد باقر نوبخت معاون روحانی در حالی میگوید دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی دارد که اصلا دانشگاهی به نام پیزلی وجود خارجی ندارد و مدرسه کسب و کار دانشگاه غرب اسکاتلند در شهر پیزلی هم تنها مدرک کارشناسی ارشد می‌دهد.


در همین رابطه، «داود سوری» اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفت: « آقای نوبخت از روز اولی که آمد به عنوان دانش آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد. این در حالی است که دانشگاه پیزلی وجود ندارد. یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند ( University of the West Scotland) که پردیسی  ( campus)  دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی paisley) ). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار ((business school  دارد که MBA می دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می دهد، درجه کارشناسی ارشد است. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است. من قبلا هم به دوستان روزنامه نگار گفته‌ام همانطور که موضوع مدرک آقای کردان را پیگیری کردید، باید مدرک آقای نوبخت را هم پیگیری کنید.»

این سخنان درحالی است که روابط عمومی وزارت علوم اعلام کرد: « به دنبال استعلام برخی رسانه ها در مورد اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی آقای دکتر محمد باقر نوبخت موضوع توسط اداره کل ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور بررسی و مشخص شد که با توجه به سوابق موجود در پرونده ارزشیابی مدرک تحصیلی ایشان، صحت تعلق و صدور مدرک دکتری آقای دکتر نوبخت، به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان رسیده و در دی ماه سال ۱۳۸۹ مورد ارزشیابی این وزارتخانه قرار گرفته و به عنوان دکتری در رشته اقتصاد تایید شده است.»


حال سوال این است چرا وزارت علوم از بکار بردن نام دانشگاه محل تحصیل آقاى نوبخت پرهیز مى کند؟ اگر آن دانشگاه همان دانشگاه غرب اسکاتلند است که آقاى نوبخت مدعى اخذ مدرک هستند چطور در حالى که برنامه دکتراى اقتصاد ندارد مدرک در این زمینه صادر شده است؟!

«پویا ناظران»، اقتصاددان در واکنش به تایید دکترای اقتصاد نوبخت توسط وزارت علوم بیان کرد: «همه چیز مشکوک است.»


وی بیان می کند: «آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه، دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد و علی‌الظاهر دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی انگلستان دارند. در مورد دکترای اقتصاد ایشان همیشه ابهاماتی بوده، اما این ابهامات چند هفته پیش تشدید شد. »

این اقتصاد دادن بیان می کند: «منتها تا امروز آقای نوبخت بجای ارائه تزی با امضای اعضای کمیته تز، پشت چندین جوابیه، اطلاعیه، و تکذیبیه قایم شده‌اند. این متون آنقدر عجیب هستند که حالا دکترای اقتصاد داشتن آقای نوبخت بیش از پیش زیرسوال رفته است.»


وی بیان ادامه می دهد: «هر دانشجوی دکترا باید تزی بنویسد و از آن دفاع کند. تا این تز به امضای همه اعضا کمیته تز، یا همون thesis committee، نرسد، مدرک دکترا به آن دانشجو اعطا نمی‌شود.در دانشگاه‌های غربی مرسوم است که بعد از امضا شدن تز، آن را آنلاین منتشر می‌کنند. مثلا می‌توانید تز من را، با لیست اعضای کمیته تز، اینجا پیدا کنید.»



محمد طبیبیان اقتصاددان نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: وزارت علوم بهتر است مشخص کند که از بین مدرک دانشگاه آزاد یا مدرک دانشگاه پیزلى (دانشگاه غرب اسکاتلند) کدام یک را تایید مى کند، بعد هم این پرسش مطرح مى شود که آیا مطلبى که در مورد قانون کاربه عنوان پایان نامه آقاى نوبخت مطرح شده واقعا پایان نامه دکترا است؟ آیا این دکترا مى تواند دکتراى اقتصاد تلقى شود؟ وزارت علوم از کجا تشخیص داده که پایان نامه در مورد قانون کار ایران مربوط به رشته حقوق یا جامعه شناسى نیست؟ آیا آن دانشگاه اصولا رشته اقتصاد دارد؟ چگونه این پایان نامه که در منابع اینترنتى با نام ایشان  منتشر شده نه مشخصات اساتید مشاور نه سر برگ و مارک دانشگاه و نه صورت جلسه دفاعیه در آن موجود نیست. بگذریم از مطالب آن هم که در سطحى نیست که حتى یک دانشگاه ضعیف بین المللى هم قبول کند(محتواى  آن متن جاى بحث طولانى دارد).

در مجلس گذشته نیز «ایرج ندیمی» مدرک دکتری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور را زیر سئوال برد.


وی در سایت شخصی خود در این باره گفت: « این‌که مثلاً آقاى نوبخت در دوره اول نمایندگى (دوره دوم) تا ششم چه مباحثى را از نظر فکرى (راست یا اصلاح‌طلب) تعقیب مى‌کرد، و یا این‌که با چه تحصیلاتى وارد مجلس شد و دوران تحصیل هماهنگ با نمایندگى ایشان در اسکاتلند، آیا حضورى بوده یا مکاتبه‌اى، ربط به ما ندارد، و یا این‌که ایشان از کى چپ و ... شده است، باز به ما ربطى ندارد، اما شما مى‌نویسى چرا نماینده از حق خود استفاده مى‌کند و یا چرا از حقوق مردم دفاع مى‌کند و بعد استدلال مى‌فرمایی که چون ایشان در اسکاتلند درس خوانده، نمایندگان حق اظهار نظر ندارند.»


بنابراین درخصوص مدرک دکتری نوبخت با وجود توضیحات وزارت علوم چند نکته اساسی وجود دارد.

    چگونه نوبخت از دانشگاهی که تا مدرک ارشد بیشتر ندارد و به گفته کارشناسان در آن اقتصاد تدریس نمی شود مدرک دکتری اقتصادی گرفته است.
    وزارت علوم مشخص کند که از بین مدرک دانشگاه آزاد یا مدرک دانشگاه پیزلى (دانشگاه غرب اسکاتلند) کدام یک را تایید مى کند؟
    چرا در سایت این دانشگاه اثری از تز دکتری نوبخت وجود ندارد؟
    چرا نوبخت اصل مدرک تحصیلی و پایان‌نامه خود را منتشر نمی‌کند؟
    چرا تز دکترای نوبخت فارغ از کیفیت محتوایی، فاقد نام استاد راهنما، مهر دانشگاه و کمیته تز است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398، کدخبر: 1473972 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
0
بیشتر آقایون سیاسی مدارک دارای مشکل دارن به خصوص اون هایی که کیلویی از دانشگاه آزاد مدرک گرفتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین