پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۰۰۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳
جمعیت مردمی «هور» با ایده جذاب تهیه اقلام کتاب‌های درسی و تست کنکور به یاری سیل‌زدگان لرستان شتافته است. جمعیتی که سال 1394 به ایده و همت چند جوان تشکیل شد. «هور»ی‌ها شعاری دارند که حرف و عملشان شده: «خودمان را جای سیل‌زدگان می‌گذاریم.»
شعارسال: این روزها که هرکس تلاش می‌کند به شیوه‌ای از #سیل_مهربانی و #همدلی_ملی در کمک به سیل‌زدگان و کاهش آلام و رنج آن‌ها جا نماند گروه مردمی «هور» که بانی راه‌اندازی آن جوانان پر از امید، انگیزه، ایده و پرتلاش هستند بافکری بکر، پا به میدان گذاشته‌اند. خودشان البته می گویند در این راه تنها نیستیم و با همکاری یک گروه دیگر به نام «معجزه ایمان» قرار است، کمک ها را به دست دیگران برسانیم. جوانانی که خودشان را به‌جای دانش‌آموزانی گذاشته‌اند که ناگهان سیلی مهیب آمد و هرچه داشتند را شست و برد. از دفتر و کتاب گرفته تا برخی مدرسه‌ها را. این بار اما به همت هور #سیل_مهربانی مردم، کتاب‌هایشان را بر می‌گرداند.

30سبد کالا به 300 رسید

«مونا ضرابی» کسی است که این گروه به ایده او شکل گرفت و مدیریت آن را بر عهده دارد.‌ بعد از چهار روز بیش از300 جلد کتاب درسی به دستشان رسیده، صد بسته لوازم‌التحریر و ... این یعنی استقبال و همیاری مردمی جای امیدواری دارد و مردم از ایده نو و کاربردی استقبال می­کنند: «سال 1394وقتی کارمان را شروع کردیم،‌ طی یک سال توانستیم 30 سبد کالا تهیه کنیم و به نیازمندان حاشیه تهران برسانیم. حالا هرسال دست‌کم 300 سبد کالا در مناسبت‌های مختلف توزیع می‌کنیم. ما خودمان جوان هستیم و خرج و برجمان کم نیست. اما مگر نه اینکه، ایران را باید جوانانش بسازند با شور، شوق و امید. به‌قول‌معروف تا از تو حرکت است از خدا برکت. حالا هم در ماجرای سیل،‌ همین‌طور خواهد بود ان‌شاءالله و چه‌بسا بیشتر. تورم و گرانی داریم. مشکلات هم کم نیست اما در کنار این‌ها مردم فهیم، مهربان و دلسوزی هم داریم که فقط منتظرند به آن‌ها بگویی به کمکشان نیاز است.»

غصه نخور؛ کتابت با ما!

از اصل مطلب نباید دور ماند؛ ضرابی درباره ایده جمع‌آوری و ارسال کتاب درسی به مناطق سیل‌زده می‌گوید: «کیست که غم هم‌وطنش را نخورد؟ نشستیم یک محاسبه سرانگشتی کردیم و دیدیم غذا، پوشاک و اقلام امدادی توسط مردم و نهادهای مرتبط تأمین می‌شود. ما به مراحل بعدی نیازها فکر کردیم. به زمانی که بالاخره تمام خانه‌ها از گل‌ولای خالی می‌شود. شهرهای سیل‌زده آرام می‌گیرد و حال و هوای زندگی دوباره در آن جریان پیدا می‌کند. دانش‌آموزان آماده رفتن به کلاس درس و مدرسه می‌شوند. آنجاست که خلأ نداشتن کتاب درسی، لوازم‌التحریر نه‌فقط به چشم می‌آید که خوره آرامش آن‌ها می‌شود، به‌خصوص برای دانش‌آموزانی که باید آماده آزمون سراسری شوند. برای همین فراخوان دادیم که هر کس از سال­های قبل کتاب‌های درسی، تست و کنکور سال دهم، یازدهم و دوازدهم را دارد، به ما برساند. اعضای خیریه و مخاطبان هور هم معطل نماندند. باوجوداینکه خودشان محصّل نبودند یا بچه‌مدرسه‌ای نداشتند بانی خیر شدند. کتاب‌های دوست و آشنایان را جمع کردند و به ما رساندند. قرار است این کمک‌ها را از طریق گروه «معجزه ایمان» که تعدادی از اعضای آن آفرویدسوار هستند به لرستان بفرستیم.»

اردوی جهادی آموزشی، به زودی...

این آغاز راه جمعیت مردمی و خیریه هور در یاری‌رساندن به دانش‌آموزان سیل‌زده است. آستین‌های جوانان هور، همچنان بالاست. جمعیتی که طیف‌های مختلف اجتماعی را در خود جای‌داده است و کوله‌باری از ایده‌های ناب، راهی مناطق سیل‌زده خواهد شد. مدیر این گروه می‌گوید: «در گام بعدی مدرسان داوطلب را جذب می‌کنیم و قرار است اردوی جهادی بگذاریم. بعد از ماه مبارک رمضان راهی این مناطق شویم به دانش‌آموزان در حد توان کمک کنیم تا عقب‌افتادگی درسی خود را جبران کنند. همچنین ۲ روانشناس اعلام آمادگی کرده‌اند همراه ما باشند تا با راهکارهای مناسب، مرهمی بر آلامِ پس از سیل و استرس دانش‌آموزان در این اردوی جهادی بگذارند. البته تعدادی عروسک و لوازم بازی هم برای کودکان در نظر گرفته شده تا در اختیار کودکان سیل زده قرار بگیرد.»

مشاغل خانگی برای بانوان سیل­ زده

ماجرا فقط به این کارها ختم نمی‌شود، اشتغال‌زایی و کمک به توانمندسازی در همت جمعی خیران هور از قلم نیفتاده است، ضرابی می‌گوید: «مربیان چرم‌سازی، نمد دوزی، خیاطی و هنرمندان دیگری داریم که در کارگاه آموزشی ۳ روزه توانمندسازی و اشتغال‌زایی، بانوان خانه‌دار سیل‌زده را به مشاغل خانگی و کمک به تأمین هزینه‌های خانوار دعوت می‌کنند. تعارف نداریم، خسارت‌های سیل کم نبوده و جبران آن هزینه‌بر است بنابراین وقتی همه اعضای خانواده پای‌کار باشند، همت و برکت جای استرس و خلاءها را می‌گیرد. این کمک می­ کند مانند گذشته نه چندان دور بسیاری از بانوان این سرزمین، چرخ اقتصاد خانواده ­ها با تدبیر بانوان عزیز، آبرومندانه و چه بسا هنرمندانه­ تر بچرخد.»

خیّر، معرف خیّر می ­شود

مثل نه‌چندان معروفی هست که بیشتر بازاری‌ها از آن استفاده می‌کنند: اعتبار مرد به اعتمادی است که می‌خرد نه دخلی که پر می‌کند. مثلی که شاید بتوان آن را به هور هم نسبت داد، چطور؟! ضرابی دراین‌باره می‌گوید: «همه اعضای خیریه شاغل هستند و درآمد خودشان را دارند. از آتش‌نشان گرفته تا معلم و مهندس و مشاغل دیگر. ما ریزِ حساب کمک‌های جمع شده و چگونگی هزینه‌کرد آن را در گروه تلگرامی منتشر می‌کنیم. وقتی همه‌چیز شفاف است، اعتماد پررنگ می‌شود و خیّری، معرف خیّری دیگر می‌شود.» بازدید از سرای سالمندان، تهیه و توزیع سبد کالا برای خانواده‌های نیازمند در طول سال، ایجاد محفل آموزشی و بازی برای کودکان حاشیه تهران و اهدای بسته‌های آموزشی و لوازم‌التحریر، ویژه مهرماه و بازگشایی مدارس هم از دیگر فعالیت‌های هور است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 22 فروردین 1398 ، کدخبر: 13980121001033 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین