پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
استاندار اصفهان گفت: اجرای طرح مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند اولین قدم برای تعادل بخشی به منابع آبی زیرزمینی است تا بتوانیم به تعادل نسبی مورد نظر خود دست ‌یابیم.


شعارسال : به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در پنجمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: مسئله آب و احیای حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان یکی از اصلی‌ترین مسائل است که هم مطالبه مردمی است و هم جزو برنامه‌های اصلی دولت به‌شمار می‌آید.

استاندار اصفهان ادامه داد: شورای حفاظت از منابع آب استان یک شورای قانونی است و می‌تواند در این رابطه بسیار مؤثر باشد و این شورا موظف است که از منابع آب موجود استان به نحو مطلوب حفاظت کند.

وی با بیان اینکه سه معضل اصلی در رابطه با منابع آبی احصا شده است، افزود: بالغ بر ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه حدود هزار چاه غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه وجود دارد، گفت: این چاه‌ها می‌تواند در وضعیت رودخانه زاینده‌رود بسیار مؤثر باشد.

استاندار اصفهان در ادامه چاه‌های مجاز که برداشت‌های مازاد غیرمجاز دارند را از دیگر معضلات برشمرد و گفت: اقدامات مؤثر در راستای کیفیت آب این چاه‌ها باید صورت گیرد، چراکه در غیر این صورت EC آن‌ها افزایش خواهد یافت و به سمت آب‌های شور و لب‌شور حرکت می‌کند.

وی افزود: در برنامه امسال و در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که در مصوبه مجلس شورای اسلامی درج شده است پیش‌بینی‌ شده که بیش از ۷۰۰ چاه غیر مجاز که عمدتاً در حریم و بستر رودخانه‌ها وجود دارد مسدود شوند و در بیش از ۷ هزار نقطه برداشت نیز کنتور نصب شود تا بتوان از برداشت‌های مازاد جلوگیری کرد.

زرگرپور اظهار داشت: طبق گزارش‌های ارائه‌ شده در ۶ ماهه ابتدای امسال این طرح ۲۰ درصد پیشرفت داشته است و در این مدت ۲۷۰ چاه بسته شده است.

استاندار اصفهان یکی از علل کاهش این آمار را کاشت در زمین‌های مجاور این چاه‌ها عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح منتظر برداشت محصول این زمین‌ها بودیم تا به کشاورزان خسارتی وارد نشود.

وی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون بیشتر از ۱۰۵ کنتور نصب نشده است، اظهار داشت: نصب کنتورها در برداشت‌های بزرگ که عدد برداشت آب آن‌ها قابل‌توجه بود صورت گرفت و یکی از علل کاهش نصب کنتورها اختلاف نظر فنی بین آب منطقه‌ای و برق منطقه‌ای از لحاظ کیفیت فنی طرح بوده است.

وی با اشاره به حل شدن این مشکلات گفت: تصمیم بر آن شد که در ۶ ماه دوم امسال که مشکلات هر دو مقوله برطرف شده است بتوانیم بالغ بر ۴۵۰ چاه دیگر را نیز با هماهنگی قوه قضاییه و پیگیری فرمانداران مسدود نماییم و تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده را نیز به ۷ هزار کنتور برسانیم.

زرگرپور از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و کلیه ذی‌نفعان خواست که با مدیریت استان در این زمینه کمک و همکاری نمایند تا برداشت‌های غیرمجاز از آب محدود موجود به حداقل برسد.

استاندار اصفهان افزود: اجرای این طرح و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اولین قدم برای تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی است تا بتوانیم به تعادل نسبی مورد نظر خود دست‌ یابیم.

زرگرپور هماهنگی بین آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی را بسیار مهم برشمرد و گفت: نباید محدودیت‌های ایجاد شده باعث کاهش محصول در استان شود و باید با افزایش بهره‌وری و راندمان این کاهش محصول جبران گردد.

وی تأکید کرد: با هماهنگی‌های ایجاد شده باید به سمتی حرکت کنیم که یک چاه غیرمجاز و یا یک برداشت مازاد نیز در استان وجود نداشته باشد.

زرگرپور به زمان باز شدن آب زاینده‌رود نیز اشاره کرد و افزود: برنامه کلی توزیع آب باید از طریق وزارت نیرو ابلاغ گردد و طی تماس و مکاتبه‌ای که با وزیر نیرو صورت گرفت از ایشان خواسته شد که مقداری در این امر تسریع شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: زمان دقیق باز شدن آب و مقدار آب متناسب با شرایط اقلیمی و میزان بارندگی توسط کمیته ۵ نفره استانی در قالب برنامه کلی توزیع آب مشخص می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت اصفهان شرق ، تاریخ انتشار چهار شنبه 06 آبان 1394 ، کد مطلب : : 80140 : www.esfahanshargh.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین