پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۶۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
شرايط اين ‌روزهاي باشگاه پرسپوليس پيچيده‌ است؛ نه در زمين فوتبال، بلکه دور ميز مديريت! پرسپوليسي‌ها با سرمربي کرواتشان، يعني برانکو ايوانکوويچ، همچنان در ليگ يکه‌تازي مي‌کنند و بخت زيادي دارند تا براي سومين‌بار متوالي فاتح رقابت‌هاي ليگ برتر شوند؛ اتفاقي که اگر نهايي شود، خودش رکوردی منحصربه‌فرد براي پرسپوليس و البته شخص اول اين تيم، يعني برانکو است.

شعار سال: بر کسي پوشيده نيست که فلسفه‌هاي فني برانکو تأثير بسزايي در رسيدن به اين آمار درخشان داشته است. پرسپوليس هرچقدر در ليگ و در زمين فوتبال مي‌درخشد و جايي براي ابهام نمي‌گذارد، اما در شيوه مديريتي و البته مديريت مالي دچار ابهام شده است؛ ابهاماتي که حالا تبديل به حاشيه خطرناک شده و به نظر مي‌رسد زمينه‌ساز برهم‌خوردن تمرکز بازيکنان و اعضاي کادر فني شود. پرسپوليسي‌ها نه‌تنها چندين ماه است از پرداختن دستمزد برانکو عاجز مانده‌اند، بلکه وعده‌هايشان براي پرداختن بخشي ديگر از دستمزد بازيکنان نیز پوچ از آب درآمده است و روزي نيست که بازيکنان اين باشگاه از مشکلات مالي گلايه نکنند. با توجه به وضعيت موجود اقتصادي در ايران، در نگاه اول اين‌طور به نظر مي‌رسد که طبيعي است باشگاهي مانند پرسپوليس، مشکل مالي داشته باشد؛ ولي با بررسي دقيق‌تر شرايط مشخص مي‌شود اين باشگاه نه‌تنها نبايد درگير مشکلات مالي باشد، بلکه آن‌قدر درآمدزايي کرده که نيازي به امروز و فرداکردن براي پرداخت دستمزد اعضاي تيمش نداشته باشد. موضوعات مالي وقتي بيشتر تبديل به حاشيه مي‌شود که فردي مانند برانکو که کمتر به ديرپرداخت‌شدن دستمزدش اعتراض مي‌کند، شاکي شده و دلخوري‌ خود را از مديريت باشگاه نیز علني کرده است. همه اين اتفاق‌ها درست در حالي رخ داده که شايعه جدايي اين سرمربي کروات از پرسپوليس و رفتنش به تيم ملي نیز هواداران باشگاه را آزرده است؛ هرچند هنوز چيزي براي تيم ملي مشخص نشده و برانکو هر بار به اين مورد اشاره مي‌کند که با اين باشگاه قرارداد دارد. اين موضوع را هم نبايد از ياد برد که اين مربي، شايعه حضورش در تيم ملي ايران را نیز به‌طور صددرصدي رد نمي‌کند؛ او همين چندي پيشعنوان کرد اگر پيشنهادی جدي از سوي فدراسيون فوتبال ايران براي هدايت تيم ملي به دستش برسد، به آن فکر مي‌کند. فارغ از مباحثي که در اين ميان صورت گرفته، شفافيت‌نداشتن امور مالي باشگاه پرسپوليس دردسرساز شده است و به نظر مي‌رسد همين ابهامات مالي، پرسپوليس را از رسيدن به هدف نهايي‌اش که موفقيت در ليگ و رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا است، دور کند. اين ابهامات در شرايطي مطرح مي‌شود که مسئولان باشگاه پرسپوليس و در رأس آن ايرج عرب، مديرعامل اين باشگاه، مشکلات مالي و نداشتن پول را بهانه کرده‌اند؛ بهانه‌اي که بيشتر شبيه توجيه است؛ اين باشگاه نه‌تنها قادر به پرداختن کامل طلب برانکو است، بلکه مي‌تواند پول‌هاي عقب‌افتاده بازيکنانش را نیز پرداخت کند.

يک‌ميليون‌و 700 هزار دلار از آسيا
حضور پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا و به‌طور دقيق‌تر حضور اين تيم در فينال اين رقابت‌ها، پاداش درخور توجهی را نصيب پرسپوليس کرد. پرسپوليسي‌ها از اين حضور، مبلغ شایان توجه دو ميليون دلار پاداش گرفتند که بخش اندکي از آن يعني نزديک به 300 هزار دلارش را خرج هزينه ميزباني بازي برگشت کردند. به‌اين‌ترتيب سهم پرسپوليسي‌ها از حضور در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا در فصل گذشته، با درنظرگرفتن خرج‌هايي که در اين زمينه کرده‌اند، نزديک به يک‌ميليون‌و 700 هزار دلار است. از آنجايي که آن زمان قيمت دلار در ايران چيزي نزديک به 10هزارو 500 تومان برآورد شده است، اين تيم نزديک به 18 ميليارد تومان درآمدزايي کرده است. سؤال اولي که همين‌جا مطرح مي‌شود، اين است که تيمي که يک‌ميليون‌و 700 هزار دلار پاداش گرفته، چطور چندين ماه است از پرداختن طلب برانکو که ابتدا 800 هزار دلار و حالا با احتساب آپشن‌ها و پاداش‌ها به يک ميليون دلار رسيده، عاجز است؟ شايد پاسخ اوليه مسئولان باشگاه پرسپوليس اين باشد که اين هزينه صرف امور باشگاه‌داري شده است؛ ولي در ادامه به اين موضوع اشاره مي‌شود که پرسپوليس از ابتداي دي‌ماه گذشته تا به الان، عايدي درخور توجهي از اسپانسر داشته و مي‌توانسته بقيه امورات باشگاه را از طريق آن پرداخت کند.

دريافتي پنج ميلياردواندي!
هنوز در مورد دريافتي يک‌ميليون‌و 700 هزار دلاري پرسپوليس شفاف‌سازي صورت نگرفته که مشخص شده مديران اين باشگاه از دي ماه تا الان در چندين نوبت از اسپانسر باشگاه رقم‌هاي مختلفي گرفته‌اند که جمع آنها به بيش از پنج ميليارد تومان مي‌رسد؛ رقمي نزديک به پنج‌ميلياردو 500 ميليون تومان که مي‌تواند براي اداره امور رقم درخورتوجهي باشد. اين موضوع را بايد در نظر گرفت که اين رقم فقط در سه ماه به باشگاه تزريق شده و درست در همين مدت بوده که گلايه‌هاي بازيکنان پرسپوليس از پرداخت‌نشدن دستمزدهايشان بيشتر و بيشتر شده است. موضوعي که کمتر به آن اشاره شده اين است که اين رقم چطور و کجا هزينه شده است؟

پول بانک کجا هزينه شد؟
علامت سؤال‌ها درباره مديريت مالي پرسپوليس همچنان به قوت خود باقي است؛ اگر 18 ميليارد تومان پاداش و پنج ميليارد تومان پولي که پرسپوليس از اسپانسر گرفته، کفايت مديريت در اين باشگاه را نمي‌کرده، بايد به موضوع ديگري هم اشاره شود؛ ماجرا مربوط به پولي است که پرسپوليسي‌ها از يکي از بانک‌ها گرفته‌اند؛ رقمي که گفته مي‌شود چيزي بين دو تا دو و نیم ميليارد تومان است. رقمي قابل توجه که حداقل مي‌شد با بخشي از آن به تعدادي از مشکلات مالي بازيکنان و تا حدودي کادر فني باشگاه رسيدگي شود. حالا با احتساب رقم‌هايي که به حساب باشگاه پرسپوليس واريز شده، مي‌توان به اين نتيجه رسيد که در چند ماه به طور مشخص چيزي نزديک به 25 ميليارد تومان به حساب آنها واريز شده و جالب اينکه تمامي بازيکنان و البته اعضاي کادر فني باشگاه همچنان از نگرفتن پول‌هايشان شاکي هستند.

خرده‌ريزهاي قابل توجه
اين‌طور نيست که پرسپوليسي‌ها فقط از سه منبعي که در بالا عنوان شد درآمدزايي کرده باشند چون آنها محل ديگري هم براي درآمدزايي دارند که رقم درست آنها هنوز مشخص نيست؛ به عنوان مثال هنوز مشخص نشده که پرسپوليسي‌ها چه مقدار از طريق بليت‌فروشي به دست آورده‌اند. حساب و کتاب اين باشگاه با سازمان ليگ هم به قوت خودش باقي است و مشخص نيست که آيا پرسپوليس توانسته مبلغي هم از سازمان ليگ بگيرد يا خير؟ در مورد اين خرده‌ريزها که البته جمع آنها هم مي‌تواند رقم درخورتوجهي شود، اطلاعات روشني از سوي باشگاه منتشر نشده است.

فقط مانده پول فيفا
در اين ميان پرسپوليسي‌ها يک منبع دلاري ديگر هم دارند که البته فعلا دستشان به آن نرسيده؛ اين منبع دلاري مربوط به پولي است که فيفا بايد به پرسپوليسي‌ها بابت حضور بازيکنان اين تيم در رقابت‌هاي جام جهاني بدهد. فيفا مقرر کرده بود که به ازاي هر بازيکن، از دو هفته قبل از شروع جام جهاني تا يک روز پس از پايان بازي آنها در اين جام رقمي نزديک به هشت‌هزارو 500 دلار مي‌دهد. با حساب و کتاب‌هاي صورت‌گرفته پرسپوليسي‌ها تقريبا 400 هزار دلاري هم از اين طريق کاسب مي‌شوند که فعلا اين پول را در حساب خودشان نمي‌بينند.

علامت سؤال
با موضوعاتي که مطرح شد جاي بسي شگفتي است که مديريت پرسپوليس از نداشتن امکانات مالي گلايه مي‌کند. آن‌طور که خبر رسيده مسئولان اين باشگاه چيزي نزديک به 35 درصد پولي که از پاداش آسيا گرفته‌اند را صرف پرداخت به بازيکنان کرده‌اند ولي عجيب اينکه فقط تعداد اندکي از بازيکنان پرسپوليس نزديک به 50 درصد پول‌هايشان را گرفته‌اند و بقيه همين 50 درصد را هم نگرفته‌اند. موضوع جذاب اما نقش ايرج عرب به عنوان مديرعامل باشگاه است که هرگز فشاري براي تأمين بودجه نداشته چون خود پرسپوليس از طرقي که عنوان شده درآمدزايي کرده ولي موضوع جذاب‌تر اين است که پول‌هاي مذکور چه شده و در چه راهي هزينه شده است؟ آيا پرسپوليس قرار است دچار يک بحران جدي دلاري و توماني شود؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 26 فروردین 98، شماره: 3403


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
0
جنگ اقتصادی فقط شامل یک گروه خاص شده که پرسپولیس هم در اون دسته قرارگرفته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین