پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
نمایشگاه امسال و در سی‌و‌دومین دوره با صرفه‌جویی بسیار درحال برگزاری است. قادر آشنا، مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی درباره این اتفاق و اینکه چقدر صرفه‌جویی شده، گفته است: «سال گذشته هزینه اجرایی نمایشگاه کتاب تهران 17 میلیارد و 900 میلیون تومان تمام شده است، امسال با وجود تورم‌هایی که قابل‌لمس است، بودجه نمایشگاه کتاب تهران 15 میلیارد تومان تصویب شد که ما تلاش خواهیم کرد رقم بالاتر از این نرود. شفافیت در دستور کار است و تمام هزینه‌ها در کمیسیون معاملات مصوب شده و شفاف است.

شعارسال: مطمئنا از کار خوب باید تعریف کرد، حالا ‌کننده این کار هرکسی که می‌خواهد باشد. نمایشگاه کتاب تهران هفته آینده آغاز می‌شود. برای مراجعه‌کنندگانی که به نمایشگاه می‌آیند، شاید فقط همان خریدن‌کتاب و استراحت‌کردن روی چمن‌ها و خوردن ساندویچ مهم باشد، اما برای مسئولان نمایشگاه کار بسیار سخت است؛ از تفکیک بخش‌ها، جانمایی‌ها و خیلی اتفاقات دیگر تا نمایشگاه برپا شود. حالا فکر کنید در این گرانی و مشکلاتی که بر کشور حاکم است، نمایشگاه امسال و در سی‌و‌دومین دوره با صرفه‌جویی بسیار درحال برگزاری است. قادر آشنا، مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی درباره این اتفاق و اینکه چقدر صرفه‌جویی شده، گفته است: «سال گذشته هزینه اجرایی نمایشگاه کتاب تهران 17 میلیارد و 900 میلیون تومان تمام شده است، امسال با وجود تورم‌هایی که قابل‌لمس است، بودجه نمایشگاه کتاب تهران 15 میلیارد تومان تصویب شد که ما تلاش خواهیم کرد رقم بالاتر از این نرود. شفافیت در دستور کار است و تمام هزینه‌ها در کمیسیون معاملات مصوب شده و شفاف است

در این گزارش تصمیم داریم بگوییم این هزینه‌هایی که گفته می‌شود صرفه‌جویی شده در کدام بخش‌ها است؟ و چطور قرار است انجام شود. طبق اطلاعی که «فرهیختگان» داشته است این صرفه‌جویی بیشتر از 2 میلیارد تومان است و تا رقم 4 میلیارد تومان امکان کاهش هزینه وجود دارد. نمونه‌هایی از برنامه‌هایی که امسال به نسبت سال گذشته حذف شده و به موجب آن کاهش هزینه خواهیم داشت در ذیل آمده است.

حذف مراسم اختتامیه نمایشگاه

مراسم اختتامیه از آن مراسم‌هایی بود که خیلی‌ها دوستش نداشتند چون در روز آخر نمایشگاه و بعد از کار زیاد که در آن روز حاکم بود باید به مراسم اختتامیه هم می‌رفتند. برپایی سالن، معرفی غرفه برتر و خیلی اقدامات دیگر از این قبیل را هم امسال قرار نیست در نمایشگاه داشته باشیم. شایان ذکر است مراسم اختتامیه حدود 100 میلیون تومان صرفه‌جویی داشته است.

حذف تندیس به ناشران برتر

تندیسی که هرسال از سوی وزارت ارشاد به ناشران برتر داده می‌شد، امسال حذف شده است.

حذف کمیته تشریفات

کمیته تشریفات کمیته‌ای بود که هرساله در نمایشگاه زیرنظر مستقیم رئیس نمایشگاه فعالیت می‌کرد و میهمانانی که به نمایشگاه می‌آمدند ابتدا به کمیته تشریفات می‌رفتند و بعد از دیدار با رئیس نمایشگاه به بازدید از نمایشگاه می‌پرداختند، اما امسال، کمیته تشریفات حذف‌شده و حذف این کمیته یعنی صرفه‌جویی زیاد در هزینه‌های نمایشگاه؛ در این کمیته حدود 50 نفر درحال فعالیت بودند و هزینه‌های شربت و شیرینی‌ای که مدام درحال شارژ شدن بود را هم اضافه کنید.

حذف رستوران تشریفات

رستوران تشریفات هم درراستای حذف کمیته تشریفات، صورت گرفته و به دستور رئیس نمایشگاه همه کارکنان اجرایی حاضر در نمایشگاه باید از همان یک رستوران حاضر در نمایشگاه استفاده کنند.

موکت‌کردن بخش‌های اجرایی ممنوع

هرساله در نمایشگاه و در بخش‌های اجرایی آن با توجه به اینکه در زیرزمین مصلی برگزار می‌شده، موکت‌هایی برای راحت‌بودن کارکنان تعبیه می‌شد، اما امسال این موضوع حذف شده و صرفه‌جویی 350 میلیونی برای نمایشگاه داشته است، نکته این موضوع در اینجا بود که اگر 350 میلیون هزینه می‌شد بعد از نمایشگاه دیگر آن موکت‌ها به‌درد استفاده نمی‌خوردند و کلا این هزینه دور ریخته می‌شد.

بن‌های رایگان ممنوع

بن‌ کتاب همیشه معضلی برای نمایشگاه کتاب بوده، چه آن زمان که بن کاغذی بود و چه الان که بن‌کارت داریم، امسال اما قرار است اوضاع متفاوت باشد، بن‌های رایگان حذف شده است. یعنی اگر نماینده مجلسی به نمایشگاه می‌آمد و برای خرید کتاب بنی دراختیار او قرار می‌گرفت، امسال این بن دیگر نخواهد بود. نکته دیگر در این است که مدیران کمیته‌ها مشخصا مبلغی بن دراختیار داشتند، مثلا سال گذشته یک مدیر حدود 60 میلیون تومان بن دراختیار داشته برای هدیه‌دادن، اما امسال این مساله دیگر وجود ندارد و کنترل شده است.

هزینه برقی که دیگر ارشاد نمی‌دهد

نمایشگاه چون مکان ثابتی ندارد باید برای 10 روز برگزاری هزینه‌ای را پرداخت کند. امسال هزینه‌ای که وزارت ارشاد به مصلی بابت هزینه زیرساخت داده، مبلغی حدود 3 میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است، مبلغی مشابه مبلغ سال قبل اما ارشاد هر سال هزینه‌ای هم برای برق نمایشگاه جداگانه می‌داد و قراردادی با یک شرکت می‌بست، اما امسال قرار شده مصلی با همان مبلغ، برق نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن را هم تامین کند.

ادغام بخش‌های مختلف

ادغام کمیته‌های نمایشگاه از ابتدای تشکیل شورای سیاستگذاری در دستور کارشان قرار داشت و بر این اساس، کمیته تبلیغات که خودش مدیر جداگانه‌ای داشت و همیشه هم حاشیه‌ساز می‌شد و دلیل این حاشیه‌سازی به‌خاطر پولی بود که در این کمیته رد و بدل می‌شد، امسال قرار است زیر نظر معاونت اجرایی نمایشگاه فعالیت کند و حساب موردنظر برای تبلیغات نمایشگاه مستقیما به‌حساب موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی می‌رود و بعد درمورد آن تصمیم گرفته می‌شود. سال گذشته حدود سه میلیارد و 400 میلیون تومان آورد ‌تبلیغات نمایشگاه و غرفه‌های مواد غذایی بوده که با‌ توجه به شنیده‌های «فرهیختگان» تا به امروز، مبلغی معادل پنج میلیارد تومان آورد تبلیغاتی نمایشگاه امسال بوده که مستقیم به‌حساب موسسه نمایشگاه فرهنگی واریز می‌شود.

 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرهیختگان،تاریخ انتشار : 29فروردین 98، کد خبر:168831 ،www.newspaper.fdn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین