پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۲۴۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
در نخستین روز برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اکران سه فیلم بازمانده از بخش ملی جشنواره در بهمن‌ماه سال گذشته، با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه مواجه شد.اولین روز از جشنوارهسی‌وهفتمدر سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو در حالی سپری شد که بارزترین نکته نظم اکران فیلم‌ها و نیز آرامش حاکم بر فضای جشنواره بود؛ ویژگی‌هایی که می‌توان آرزو کرد تا روز پایانی استمرار داشته باشد.

شعار سال: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاریسی‌وهفتمینجشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمینجشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

اولین روز از جشنوارهسی‌وهفتمدر سینما فلسطین و پردیس سینمایی چارسو در حالی سپری شد که بارزترین نکته نظم اکران فیلم‌ها و نیز آرامش حاکم بر فضای جشنواره بود؛ ویژگی‌هایی که می‌توان آرزو کرد تا روز پایانی استمرار داشته باشد.

فیلم روز؛مصائب شیرین ۲

علیرضاداوودنژادنه فقط در مقایسه با فیلمسازان هم‌نسلش که حتی در قیاس با فیلمسازان نسل جوان سینمای ایران، فیلمسازی به‌شدت بلندپرواز و تجربه‌گرا است. فیلمسازی که کمتر اهل تن دادن به کلیشه‌ها است و شاید همین ویژگی باعث فرازوفرود کیفی آثارش در نگاه مخاطبان شده است.

«مصائب شیرین ۲» تازه‌ترین ساختهداوودنژاداست که با ایده دنباله‌سازی برای یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه این فیلمساز مقابل دوربین رفته است. فیلم ماجرای آیندهکاراکترهاییرا روایت می‌کند که ۲۰ سال قبل در «مصائب شیرین» با آن‌ها آشنا شده بودیم؛ رضا و مونا که در نوجوانی دل‌بسته هم شده بودند و برخلاف نظر بزرگ‌ترها تلاش کردند تا به هم برسند و حالا بعد از ۲۰ سال ساکن انگلستان شده‌اند و خود پدر و مادر نوجوانی هستند که در آستانه ۱۸ سالگی می‌خواهد برخلاف نظر آن‌ها مسیر زندگی‌اش را تعیین کند.

جذابیت همین ایده اولیه بسیاری را نسبت به «مصائب شیرین ۲» کنجکاو کرده بود. فیلمی که حتی تا واپسین روزهای منتهی به جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه سال گذشته شنیده‌ها حکایت از تلاش عوامل برای رساندن آن به جشنواره داشت اما سرانجام به‌دلیل آنچه از نگاه برگزارکنندگان اجرای قانون بود و از نگاهداوودنژادکم‌لطفی، فیلم به برنامه اکران فجرسی‌وهفتمنرسید. جشنواره جهانی اما فرصتی فراهم آورد تا فیلم برای اصحاب رسانه و علاقمندان رونمایی شود.

«مصائب شیرین ۲» تمام المان‌های شاخص سینمایداوودنژادرا در خود دارد؛ از رئالیسم برآمده از روابط واقعی آدم‌ها گرفته تا تلفیق طنز و تراژدی در لحن فیلم و از همهمهمتر«خانواده» که در پشت و جلوی دوربین بسیاری از فیلم‌هایداوودنژادهمواره نقشی کلیدی داشته است.

رونمایی از تازه‌ترین ساخته علیرضاداوودنژادبه‌عنوان یکی از فیلم‌های راه‌یافته به بخش «سینمای سعادت» از اتفاقات ویژه روز اولسی‌وهفتمینجشنواره جهانی فیلم فجر بود که اتفاقاً با استقبال مخاطبان و اصحاب رسانه نیز همراه شد.

چهره روز؛نوید محمدزاده

همین بهمن ماه سال گذشته و در نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «سرخپوست» بود که نوید محمدزاده اعلام کرد قطعاً در سال ۹۸ فیلمی در جشنواره فیلم فجر نخواهد داشت. بازیگر توانمند سال‌های اخیر سینمای ایران که در جشنوارهسی‌وهفتمدو بازی تحسین برانگیز در دو فیلم «متریشیشو نیم» و «سرخپوست» ارائه کرد اما در پاسخ به منتقدانی که تعدد حضور او در فیلم‌های سینمای ایران در این سال‌ها زیر سوال برده بودند، نوید داد در دوره پیش روی فجر فیلمی روی پرده نخواهد داشت.

برخی این اعلام را به جهت حضور محمدزاده در یک پروژه مربوط به شبکه نمایش خانگی مرتبط دانستند که در نیمه اول سال ۹۸ بخش اصلی برنامه‌های کاری این بازیگر را به خود اختصاص می‌دهد و احتمالاً فرصت حضور در پروژه سینمایی هم نخواهد داشت. همزمان پررنگ‌تر شدن فعالیت محمدزاده در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر هم نشان از بخش دیگری از مشغله‌های احتمالی او در سال جدید داشت.

با تمام این تفاسیر اما نوید محمدزاده ترجیح داد این بار حضور در «فجر» را با ردایی متفاوت تجربه کند. او درسی‌وهفتمینجشنواره جهانی فیلم فجر به‌عنوان داور حضور دارد و این فرصت مواجهه متفاوتی با او در محافل سینمایی محسوب می‌شود.

محمدزاده که همین روزها فیلم «متریشیشو نیم» با بازی او توانست در اکران عمومی رکورد فروش فیلمغیرکمدیدر تاریخ سینمای ایران را به نام خود ثبت کند، یکی از چهره‌های جذاب برای اصحاب رسانه در نخستین روز برگزاری جشنوارهسی‌وهفتمفیلم فجر است. بازیگری که در سال‌های ابتدایی حضورش در عرصه بازیگری بسیاری معتقد بودند قربانی آرای داوران جشنواره فجر شده است، حالا خود قرار است آثار هنرمندانی دیگر را به قضاوت بنشیند؛ آیا او می‌تواند این تجربه را با موفقیت پشت سر بگذارد؟

حاشیه روز؛رونمایی از بازمانده‌ها

درباره فیلم سینمایی «مصائب شیرین ۲» اشاره کردیم که فیلم علیرضاداوودنژادبه رغم تلاشی که برای حضور در جشنوارهسی‌وهفتمفیلم فجر داشت، سرانجام از رونمایی در این رویداد بازماند و این بازماندن گلایه‌هایی را هم رقم زد. اما این فیلم تنها بازمانده بخش ملی جشنواره فجر نبود که در روز اول جشنواره جهانی فجر در کنداکتور پخش قرار داشت و رونمایی از آن‌ها با استقبال هم مواجه شد.

دو فیلم «پیلوت» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و «زعفرانیه ۱۴ تیر» به کارگردانی علی هاشمی دو فیلمی بودند کهبازماندشاناز ترکیب فیلم‌های دو بخش اصلی جشنوارهسی‌وهفتمبا واکنش تند عوامل مواجه شد.


فیلم پیلوت

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم «پیلوت» در مصاحبه‌ای با کنایه به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر گفته بود؛ «امیدوارم هیئت انتخاب فیلم را دیده و نپسندیده باشند و این نتیجه که ما دیدیم حاصل سلیقه هیئت انتخاب باشد.» علی هاشمی کارگردانی «زعفرانیه ۱۴ تیر» هم در واکنش به جای خالی فیلمش در ترکیب فیلم‌های جشنواره گفت: «عملکرد هیأت انتخاب در بخش نگاه نو نشان داد که تهیه‌کننده و کارگردان مستقل توی این سینما همیشه قربانی است.»

اولین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر فرصتی برای رونمایی از هر دو فیلم بود. هرچند این بار هم حضور در بخش رقابتی نصیب این دو فیلم نشده و هر دو در جدول اکران فیلم‌های بخش بازار جشنواره روی پرده رفتند اما نمایش این آثار فرصتی فراهم آورد تا با تماشای فیلم‌های کنارگذاشته شده در فرآیند انتخاب جشنوارهسی‌وهفتمو قیاس آن‌ها با فیلم‌هایی که در ایام جشنواره دیده بودیم، به‌صورت دقیق‌تر عملکرد هیأت انتخاب جشنواره گذشته را قضاوت کنیم.

مضاف‌بر این، رویکرد جشنواره جهانی فیلم فجر در قرار دادن برخی از فیلم‌های شاخص بازمانده از بخش ملی جشنواره فجر در کنداکتور اکران، شائبه‌هایی را درباره سیاست‌گذاری دوگانهاین دو رویداد که در واقع زیر تابلو واحد «فجر» و بامتولی‌گریوزارت ارشاد برگزار می‌شود به‌وجود آورده است.

پیشنهاد ویژه؛خنده با گرامر جهانی

اگرجزوآن دسته هستید که مستند به اظهارات دبیر جشنواره در نشست خبری که صراحتاً اعلام کرد، هدف جشنواره جهانی فیلم فجر «سرگرمی» نیست، تصوری روشنفکرانه وعبوساز فیلم‌های راه‌یافته به ویترین این رویداد در ذهن دارید سخت در اشتباه هستید!

سیاست‌گذاران جشنوارهسی‌وهفتمبخش ویژه‌ای را در این دوره به نمایش «فیلم‌های کمدی معاصر» اختصاص داده‌اند که برای علاقمندان سرگرمی در سالن سینما می‌تواند حکم یک پیشنهاد ویژه را داشته باشد.

در این بخش مجموعاً هفت فیلم از آثار کمدی روز کشورهای مختلف به نمایش در می‌آید که تماشای آن در قالب برنامه‌های جشنواره جهانی فجر می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد.

«من برگشتم» عنوان یکی از همین فیلم‌های کمدی معاصر است که امشب ساعت ۲۲:۳۰ در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو می‌توانید به تماشای آن بنشینید.

فیلم سینمایی «من برگشتم» (I’m Back) نهمین فیلم بلندلوکامینیروکارگردان ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۸ در ایتالیا ساخته شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:موسولینیپس از هفتاد و دو سال بر اثر اتفاقی عجیب به رم بازمی‌گردد. او به همراه یک فیلمساز سفری در کشور ایتالیا را آغاز می‌کند و با سرزمینی پر از ماجراهای ضد و نقیض روبرو می‌شود و درصدد برمی‌آید مجدداً رهبری ایتالیا را به عهده بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار30فروردین 98، کد خبر: 4594830، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین