پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۹
پورمختار گفت: امروز ما با یک ولنگاری فرهنگی مواجه هستیم و در زمینه اجتماعی ما با آسیب‌های زیادی مواجه هستیم، از طلاق‌ها گرفته تا موضوع حاشیه‌نشینی همه این موارد را شامل می‌شود. همه این موارد موضوعاتی است که می‌تواند مدیریت و کنترل شود لذا با این هدف است که سردرا جعفری با توجه علاقمندی که خودشان دارند و همچنین شناختی که از موضوع دارند اظهار تمایل کردند به عنوان فرمانده قرارگاه به این مسئله ورود کنند.

شعارسال: «سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی سپاه شد» این خبری بود که به سرخط تمام خبرگزاری‌ها تبدیل شد چراکه سرلشکر جعفری تا دیروز بیش از ۱۲سال فرمانده کل سپاه بود و امروز مسوولیت جدیدی با ماهیت فرهنگی به او سپرده می‌شود. سوال اینجاست که این قرارگاه قرار است چه اقداماتی انجام دهد و سازوکار آن به چه صورت است. این سوالی بود که آن را با محمدعلی پور مختار از نمایندگان مجلس که سابقه فعالیت ۲۷ ساله در سپاه دارد، درمیان گذاشتیم و او می‌گوید این قرارگاه قرار است در حوزه تقویت رسانه‌ای و مقابله با جنگ فرهنگی وارد عمل شود. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:

قرارگاه فرهنگی اجتماعی در چارت سازمانی سپاه چطور تعریف می شود؟

ما امروز هم با جنگ فرهنگی و هم جنگ روانی در سطوح مختلف اجتماع مواجه هستیم که در مسائل اجتماعی و حاشیه شهرها و ... مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. حتی مقام معظم رهبری در این زمینه بارها و بارها جلسه گذاشته است و به نظر می رسد دولت نتوانسته است در این زمینه مشکلات را آن‌طور که باید و شاید حل کند چون پرداختن به آن انرژی زیادی را می‌طلبد و لازم است با حساب و کتاب و دقت زیاد وارد میدان شوند. امروز ما با یک ولنگاری فرهنگی مواجه هستیم و در زمینه اجتماعی ما با آسیب‌های زیادی مواجه هستیم، از طلاق‌ها گرفته تا موضوع حاشیه‌نشینی همه این موارد را شامل می‌شود. همه این موارد موضوعاتی است که می‌تواند مدیریت و کنترل شود لذا با این هدف است که سردرا جعفری با توجه علاقمندی که خودشان دارند و همچنین شناختی که از موضوع دارند اظهار تمایل کردند به عنوان فرمانده قرارگاه به این مسئله ورود کنند. مضاف بر آنکه ما به تجربه دیده‌ایم هرگاه سپاه در حوزه‌های مختلف وارد شده است توانسته مسائل و مشکلات را مرتفع کند.

این ورود کردن که شما از آن نام می‌برید به چه معنی است و قرار است چطور انجام شود؟ وقتی می‌گویید قرار است با ولنگاری فرهنگی برخورد شود یعنی باید منتظر نوعی گشت ارشاد از سوی سپاه باشیم؟

نه گشت ارشادی نیست و این موضوع مختص نیروی انتظامی و وزارت کشور است. بنابراین چنین چیزی نخواهد بود و به نظرم تنها در زمینه نرم‌افزاری و استفاده از رسانه‌ها است. متاسفانه ما در زمینه رسانه بسیار ضعیف هستیم یعنی هزاران برابر، تبلیغات سوء علیه ما می‌شود اما هیچ کسی در کشور پاسخ نمی‌دهد. امروز دستاوردهای انقلاب با کار رسانه‌ای ضد انقلاب زیر سوال رفته است و کسی آن را پاسخ نداده و دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده است. من فکر می‌کنم تشکیل این قرارگاه نوید بخش آن است که یک تمرکزی ایجاد شود برای فعالیت رسانه‌ای بسیار قوی و اثرگذار و پاسخ به شبهاتی که ایجاد شده است و همچنین یک سامان‌دهی در امور فرهنگی در حوزه نرم‌افزاری.

آیا این موضوع تداخل با دولت پیدا نمی‌کند؟

نه تداخل نخواهد بود چراکه حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی از وظایف سپاه است و این کار را سپاه پاسداران می‌تواند انجام دهد و به دولت کمک کند. کما اینکه در بسیاری از موارد مانند سیل به کمک دولت و ملت آمده است آیا این موضوع را تداخل حساب می‌کنید یا استقبال می‌کنید؟! لذا این موضوع بیشتر از همه می‌تواند کمکی برای دولت باشد. به هر حال دولت این روزها گرفتار است و کارهای واجب‌تر دارد مثلا باید فیلم‌های آنچنانی را وزارت ارشاد اجازه اکران بدهد که اتفاقا در این تعطیلات چندتایی از آن‌ها را دیدم و حقیقتا ادم متاسف و متاثر می‌شود که چطور وزارت ارشاد اجازه می‌دهد چنین فیلم‌هایی تولید و اکران شود.

اقدام درست وقتی است که همه سلایق اجازه ظهور و بروز داشته باشند؟

سلایق مختلف درست اما نه اینکه مسائل خلاف اخلاق مطرح شود که فرد بخواهد خجالت بکشد. این سلیقه نیست این اشاعه بی‌دینی است. امیدواریم سپاه در این زمینه به کمک دستگاه‌های اجرایی و دولتی بیاید و ما شاهد حل مشکلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی باشیم.

پس با این صحبت شما ما شاهد یک وزارت ارشاد دوم هستیم؟

نه چنین چیزی نیست. وزارت ارشاد کار خودش را می‌کند.

آیا قرار است رسانه‌های وابسته به سپاه زیر نظر این قرارگاه قرار بگیرند؟

قرارگاه مستقیم زیرنظر رهبری قرار می‌گیرد و برداشت من این است که رسانه‌ها می‌توانند زیر نظر این قرارگاه قرار بگیرند و ازاین منظر می‌تواند یک امر کاملا لازم و ضروری بود که خلا آن احساس می‌شد. من بارها در این رابطه با معاونت فرهنگی سپاه صحبت می‌کردم طبیعی است که این اقدامات از توان یک معاونت خارج است اما وقتی یک قرارگاه تشکیل شود حتما با یک ساز و کار خیلی قوی‌تر و محکم‌تر با بودجه مناسب می‌تواند ادامه دهد.

به بودجه اشاره کردید. قرار است بودجه این قرارگاه از کجا تامین شود؟

من دقیقا نمی‌دانم چطور بودجه آن قرار است تامین شود

آیا قرار است وارد بحث اقتصادی برای تامین بودجه هم بشوند؟

نه؛ سپاه تنها از طریق قرارگاه خاتم است که کار اقتصادی انجام می‌دهد و به جز آن تشکیلات دیگری برای کار اقتصادی در سپاه وجود ندارد و نیازی هم نیست که هر قرارگاهی تشکیل می‌شود دست به کار اقتصادی بزند. بودجه آن را سالیانه مجلس تامین می‌کند حتما از بودجه‌های فرهنگی بخشی از آن به این قرارگاه تعلق می‌گیرد.

تکلیف معاونت فرهنگی سپاه که سردار نقدی امروز مسوولیتش را به عهده دارد چه می‌شود؟

این موضوع دیگر بستگی به تصمیم فرمانده کل سپاه دارد.

یعنی ممکن است منحل شود؟

نمی‌دانم. اما به نظرم این معاونت بیشتر در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی است چون بالاخره معاونت‌ها مجری نیستند و بیشتر سیاست‌گذاری را به عهده دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 3اردیبهشت1398 ، کدخبر: 1252401: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین