پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۵۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تروریسم اقتصادی، می‌گوید: اشتباهی که مسوولان آمریکا انجام می‌دهند، این است که با یک سیاست می‌شود با همه کشورها برخورد کرد؛ در صورتی که ایران ۴۰ سال است که مورد تحریم و غصب آمریکا است و تحت فشار بوده و مقاومت کرده است
شعارسال:عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تروریسم اقتصادی، می‌گوید: اشتباهی که مسئولان آمریکا انجام می‌دهند، این است که با یک سیاست می‌شود با همه کشورها برخورد کرد؛ در صورتی که ایران ۴۰ سال است که مورد تحریم و غصب آمریکا است و تحت فشار بوده و مقاومت کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور به تازگی در توییتی عنوان کرده که جان بولتون و تیم «ب» می‌گویند که مردم ایران لایق شرایط بهتری هستند، ولی در عین حال مردم ایران را هدف جنگ و حتی تروریسم اقتصادی قرار داده‌اند. آیا دونالد ترامپ اجازه می‌دهد که آن‌ها رویای خود برای شروع یک جنگ بی‌پایان دیگر را محقق سازند؟

حسن روحانی، رییس‌جمهور نیز سال گذشته تاکید کرده بود تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت شریف ایران به‌عنوان شکل بارزی از تروریسم، ملت ما را هدف قرار داده است. در واقع خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش نمونه بارز تروریسم اقتصادی است.

کارشناسان معتقدند تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در مورد اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها برای ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. در این خصوص، علی قنبری، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: آمریکا متاسفانه با شیوه‌های قلدرمأبانه و زورگویی، دیدگاه‌های خود را به مردم دنیا تحمیل کرده است، شیوه‌هایی همچون استعمار سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی.


وی افزود: امروز شیوه و راهی که آمریکا در پیش گرفته، فشارهای غیرقانونی سیاسی است که به طور عمده با نقض قوانین بین‌المللی انجام می‌شود و نمونه‌های آن را در خروج از کنوانسیون‌های مختلف توسط آمریکا شاهد بودید؛ به طوری که آمریکا با زورگویی و قانون‌شکنی در شرف تحمیل عقاید خود به دنیا است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مورد تروریسم اقتصادی، تحریم‌های غیرانسانی و ناجوانمردانه‌ای که آمریکا برعلیه ایران اعمال کرده، نمونه‌هایی بارزی از تروریسم اقتصادی است؛ مواردی همچون جلوگیری از نقل و انتقالات پولی، جلوگیری از صادرات نفت ایران، جلوگیری از سایر صادرات ایران.

قنبری متذکر شد: در عین حال، فشار به اقتصاد ایران که باعث کاهش ارزش پول ملی و افت نرخ رشد اقتصادی شده است، از نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی است که آمریکا برعلیه ایران به کار گرفته است.

وی عنوان کرد: تروریسم اقتصادی ابعاد مختلفی دارد که از طریق اعمال فشار برعلیه سیاست‌های اقتصادی یک کشور است؛ به شکلی که آن کشور را به فروپاشی نزدیک کند. برای مثال، کاهش ارزش ریالی پول یک کشور، کاهش نرخ رشد اقتصادی، شکاف‌های مالی مردم و کاهش ضریب جینی، افزایش نقدینگی تورم، از نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی است که ضربه به تولید کشور و بیکاری می‌شود؛ به طوری که مردم نسبت به نظام بدبین شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تاثیر تروریسم اقتصادی روی اقتصاد ایران، گفت: ایران کشور قدرتمند و بزرگی است. اشتباهی که مسوولان آمریکا انجام می‌دهند، این است که با یک سیاست می‌شود با همه کشورها برخورد کرد؛ در صورتی که ایران ۴۰ سال است که مورد تحریم و غصب آمریکا است و تحت فشار بوده و مقاومت کرده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: من فکر می‌کنم خیلی اثرات عمیقی ندارد؛ گرچه فشار روی مردم زیاد است. قنبری متذکر شد: کشورهایی که می‌خواهند موجب تغییر حکومت ما شوند، باید بدانند که این اتفاق نمی‌افتد و نتیجه‌بخش نخواهد بود. در واقع برعکس مردم به حاکمیت گرایش پیدا می‌کنند و وحدت پیدا می‌کنند و برخلاف آنچه که آمریکایی‌ها می‌خواهند، نتیجه خواهند گرفت.

قنبری ادامه داد: در شرایط کنونی برای مقابله با تحریم‌ها، دولت باید اتحاد و انسجام اجتماعی را برقرار کند و به مردم تکیه کند. همچنین از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده و به خود اتکا کند. در عین حال، روی تولید داخلی و افزایش کیفیت کالاها تمرکز شود و در نهایت، تلاش کنیم مسایل و مشکلات تولید برطرف شود.

وی با اشاره به کاهش منابع ارزی، گفت: ما باید روی صادرات غیرنفتی تمرکز کنیم و تلاش کنیم راهکارهای مختلف طی شود و تحریم‌ها را دور بزنیم. ما باید از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که امکان دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: امکان صفر شدن صادرات نفت وجود ندارد و صادرات نفت را نه با حد یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، بلکه در حد حداقل نیازهای کشور خواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ 12اردیبهشت 98، کدخبر: 1254600، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین