پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
در حالی یک ماه از سیل می‌گذرد که همچنان سیل‌زدگان زیر چادر روزگار می‌گذرانند و گرمای هوا در پلدختر عرصه را بر مردم تنگ کرده؛ در این شرایط گردوخاک هم بر مشکلات مردم افزوده است.
شعار سال: در حالی یک ماه از سیل می‌گذرد که همچنان سیل‌زدگان زیر چادر روزگار می‌گذرانند و گرمای هوا در پلدختر عرصه را بر مردم تنگ کرده؛ در این شرایط گردوخاک هم بر مشکلات مردم افزوده است.

 با گذشت بیش از یک ماه از وقوع سیل بی‌سابقه و ویرانگر در شهرستان پلدختر خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر این شهر سیل زده با همدلی مردم، گروه‌های جهادی و همت و تلاش نیروهای بسیجی و سپاه پاکسازی شد، اما مردمی که خانه و کاشانه‌ای برای آنها باقی نمانده سرپناه و وسیله‌ای برای گذران زندگی ندارند و همچنان با وجود آغاز فصل گرما نگران آینده زندگی خود، هستند.


به میان مردم سیل زده پلدختر رفتیم تا با مشکلات پیش روی آنها بیشتر آشنا شویم.
مسئولان به فکر خانواده‌های سیل زده باشند
یکی از اهالی روستای «پای پل» گفت: ما و ۳۰ خانوار ساکن روستای «پای پل» با صدای انفجار مهیبی که ساعت ۲ بامداد به علت ترکیدن لوله پتروشیمی رخ داد وحشت زده شدیم و همه تنها با لباس تن خود از خانه‌ها به بیرون فرار کردیم و به جای امن پناه آوردیم.

وی که خود را مریم حیدروند معرفی کرد، افزود: ساعاتی بعد از حادثه ترکیدن لوله، سیل اتفاق افتاد که خانه‌های ما را به طور کامل تخریب کرد و با خود برد و هم اکنون در زیر چادرهای هلال احمر به سختی زندگی می‌کنیم.

گردوخاک مهمان ناخوانده سیل‌زدگان/ گرما زندگی زیر چادر را سخت کرد
حیدروند اضافه کرد: پس از گذشت یک ماه از وقوع سیل نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی به ما سری زده که معلوم نیست این سرکشی نتیجه‌ای داشته باشد یا نه، بنابراین ما از مسئولان تقاضا داریم به فکر اهالی بی خانمان روستای سیل زده «پای پل» باشند و در این شرایط و وضعیت سخت به آنها رسیدگی کنند.

اقلام غذایی توزیع شده کم است
یکی از اهالی سیل زده روستای «خرسدر علیا» نیز گفت: اهالی این روستا تمام زندگی خود را در جریان وقوع سیل از دست داده‌اند و با وجود این بی خانمانی و در کنار این شرایط سخت زندگی امکاناتی مانند آب و برق نیز ندارند، یعنی روشنایی اهالی با مشکل مواجه است و نوسان زیاد و طولانی دارد.

حسین گراوند اظهار داشت: ما با کمبود مواد غذایی مواجه هستیم و اقلام مصرفی که بین اهالی روستای سیل زده ما توزیع می‌شود بسیار ناچیز است.

وی از مسئولان خواستار رسیدگی به این وضعیت نامناسب اهالی سیل زده روستای «خرسدر علیا» شد.

گردوخاک مهمان ناخوانده سیل‌زدگان/ گرما زندگی زیر چادر را سخت کرد
۳۳ روز است که با زن و بچه و خانواده خود زیر چادر هلال احمر زندگی می‌کنیم
یکی از اهالی سیل‌زده ساکن کوی سازمانی‌های پلدختر که منزل مسکونی تخریب شده خود را با اشاره انگشت نشان می‌داد به خبرنگار مهر گفت: تمام دارایی و سرمایه ام این ساختمان مسکونی بود که با پول فروش دو قطعه زمینم توانستم آن را بسازم و تنها به مدت یک سال و نیم است که در آن ساکن شده ام.

روح الله پورنصیر که خود را معلم بازنشسته معرفی کرد از سیل پلدختر به عنوان سونامی یاد کرد و افزود: سیل تمام هستی ام را از بین برد و اکنون مدت ۳۳ روز است که با زن و بچه و خانواده خود زیر چادر هلال احمر زندگی می‌کنیم.

آغاز گرمای هوا در پلدختر زندگی زیر چادر را سخت می‌کند
وی گفت: این سیل ویرانگر ساختمان‌ها و مغازه‌ها را در بخش غربی و ورودی شمالی شهر پلدختر و برخی روستاهای این شهرستان یا تخریب کامل کرده و یا آسیب جدی به آنها وارد کرده که قابل سکونت نیستند.

پورنصیر ابراز امیدواری کرد که مسئولان با توجه به آغاز گرمای هوا در پلدختر که با میزان گرما در استان خوزستان برابری می‌کند به داد مردم سیل زده در این شهرستان برسند تا بتوانند با امید به آینده به زندگی دلگرم شوند تا گوشه‌ای از مشکلات پیش روی آنها برطرف شود.

گردوخاک مهمان ناخوانده سیل‌زدگان/ گرما زندگی زیر چادر را سخت کرد
یکی دیگر از اهالی سیل زده شهر پلدختر اظهار داشت: معلم بازنشسته ساکن خیابان معلم جنوبی کوچه معلم ۹ هستم که خانه و مغازه ام در جریان وقوع سیل تخریب شده و تمام اسباب و اثاثیه زندگی من بر اثر آبی که به داخل منزلم نفوذ کرده از بین رفته است.

در منطقه سیل زده کوی سازمانی‌های پلدختر گرد و خاک زیادی به هوا بلند می‌شود
وی افزود: وسایل زندگی ام زیر گل ولای مانده و در جریان سیل از بین رفته و اکنون از مسئولان توقع دارم چه در توزیع اقلام کمکی و چه در بازسازی‌هایی که در پلدختر انجام می‌شود با توجه به درک درستی که از حال مردم دارند به گونه‌ای رفتار شود که حق به حقدار برسد.

یکی دیگر از اهالی کوی سازمانی‌های پلدختر که خانه اش در جریان وقوع سیل کامل تخریب شده، گفت: خانه و مغازه ام بر اثر وقوع سیل اخیر در پلدختر تخریب شده و اکنون با بچه‌های کوچکم زیر چادر به سختی زندگی می‌کنم.

فرانک شایان خواه اظهار داشت: در منطقه سیل زده سازمانی‌های پلدختر گرد و خاک زیادی به هوا بلند می‌شود و از طرفی باتوجه به اینکه بر اثر گل و لای ناشی از سیل جداول پر از لجن است، با این شرایط در فصل گرما بیماری سلامت مردم به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

تعداد بازدید : 2
وی افزود: از مسئولان انتظار داریم از نظر اسکان به سیل زدگان پلدختر توجه ویژه داشته باشند زیرا چادر با وجود هوای گرم محل مناسبی برای ادامه زندگی نیست و ما زیر چادر در مضیقه هستیم.

گرد و خاک نفس ما را به شماره انداخته و با این وضعیت نگران سلامت جسمی فرزندان خود هستیم

هوشنگ جودکی یکی دیگر از ساکنان سیل‌زده شهر پلدختر اظهار داشت: با توجه به اینکه سیل منازل مسکونی ما را تخریب کرده، زندگیمان را در زیر چادر می‌گذرانیم.

وی افزود: ثبت نام برای احداث مسکن و مغازه‌ها از مشکلات اصلی و اساسی سیل زدگان است که وقتی به بنیاد مسکن مراجعه می‌کنیم ایراد سند تجاری می‌گیرد و متأسفانه شهرداری نیز نامه نمی‌دهد.

علی محمودی دیگر سیل زده شهر پلدختر نیز گفت: در حالی که ما زیر چادر زندگی می‌کنیم، گرد و خاک نیز نفس ما را به شماره انداخته و با این وضعیت ما نگران سلامت جسمی فرزندان خود هستیم.

وی افزود: سیل منازل مسکونی ما را تخریب و از بین برده و از وضعیت مسکن خود در آینده خبر نداریم که آیا چه موقع مسئولان اجازه ساخت و ساز مسکن به ما می‌دهند.

کلنگ زنی احداث مسکن سیل زدگان معمولان
فرماندار پلدختر اظهار داشت: احداث مجدد ساختمان‌های آسیب دیده در جریان وقوع سیل فروردین ۹۸ در شهر معمولان جانمایی و با حضور استاندار اردبیل به عنوان استان معین مناطق سیل‌زده بخش معمولان کلنگ زنی شده و ساخت و ساز ساختمان‌های سیل زده و احداث زیرساخت‌ها در این بخش آغاز شده است.
گردوخاک مهمان ناخوانده سیل‌زدگان/ گرما زندگی زیر چادر را سخت کرد
نعمت الله دستیاری افزود: احداث ساختمان تخریبی در سیل در روستای دمرود افرینه کلنگ زنی شده و این پروژه به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کرده است.

زمین احداث بخشی از مسکن سیل زدگان پلدختر جانمایی شد
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در شهر پلدختر به دلیل نبود زمین و مشخص نشدن مکان و جانمایی احداث ساختمان‌های تخریب شده از سیل تنها بخشی از این کار در تعاونی فرهنگیان صورت گرفته و پیگیر تأمین زمین برای مابقی هستیم.

فرماندار پلدختر افزود: در روستاها نیز بخشی از کار تأمین زمین برای احداث منازل مسکونی سیل‌زدگان صورت گرفته و در حال رایزنی با مالکان زمین برای رفع مشکل مابقی سیل‌زدگان در روستاها هستیم.

دستیاری گفت: با توجه به اینکه تعیین حریم رودخانه توسط شرکت امور آب انجام می‌گیرد بخشی از منازل روستاییان چون در حریم رودخانه نیستند، درجا سازی می‌شوند.

وی افزود: مصوب شده برای روستاهایی که در حاشیه رودخانه هستند دیواره ساحلی احداث شود اما این مصوبه تاکنون نهایی نشده است.

به هر روی، با آغاز گرمای هوا رفع سریع‌تر مشکلات مردم سیل زده باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و حل مسائل مردم نیازمند اقدام عاجل است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:16 اردیبهشت1398،کدخبر:4609567،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین