پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در منطقه است و هرساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است و در این میان ظرفیت طبیعت گردی در تالاب‌های اطراف آن برای خیلی از گردشگران خاطرات بی نظیری را خلق می‌کند.
شعار سال: دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در منطقه است و هرساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است و در این میان ظرفیت طبیعت گردی در تالاب‌های اطراف آن برای خیلی از گردشگران خاطرات بی نظیری را خلق می‌کند.

طعم بی‌نظیر طبیعت گردی را در تالاب‌های دریاچه ارومیه تجربه کنید

 در آذربایجان غربی 30 تالاب فصلی و دائمی با ارزش‌های ملی و بین‌المللی وجود دارد که از این تعداد 6 تالاب در قالب 4 سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت جهانی نیز رسیده است ازجمله این تالاب‌ها، تالاب دریاچه ارومیه، گپی بابا علی، درگه سنگی، یادگارلو، شورگل و کانی به رازان است.

وجود آرتمیا، جلبک‌های تک‌سلولی و پرسلولی، نمک‌ها و لجن‌ها با خاصیت دارویی دریاچه ارومیه را با این ویژگی‌های منحصربه‌فرد به یکی از تالاب‌های با ارزش دنیا تبدیل کرده است.

تالاب بین المللی به دلیل آب‌وهوای خوب، مهاجرت سالانه ده‌ها هزار گونه های کمیاب پرنده و جاذبه‌های توریستی دیگر باعث جذب شدن تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی شده و این امر باعث توسعه فرهنگی و اشتغال‌زایی برای جوانان منطقه می‌شود.

تغییر اقلیم، مدرن نبودن سیستم آبیاری کشاورزی، تخلیه سفره‌های زیرزمینی، انتقال بی‌رویهآب‌های سطحی و زیرزمینی برای مصارف صنعتی و آبزی‌پروری از عواملی است که یکی ازبزرگ‌ترین تالاب‌های بزرگ دنیا را با بحران خشک‌سالی مواجه کرد.

طعم بی‌نظیر طبیعت گردی را در تالاب‌های دریاچه ارومیه تجربه کنید
اقدامات بسیار زیادی برای احیای دومین دریاچه شور جهان از سوی سازمان‌های مربوطه در 6 سال گذشته صورت گرفته است و رهاسازی سدها و لایروبی رودخانه‌ها و برنامه‌های دیگر ستاد احیای  دریاچه ارومیه در راستای نجات آن با موفقیت همراه بوده و باعث افزایش سطح تراز دریاچه شد.

 بارندگی‌های بهار 98 شاید برای برخی مناطق مشکلاتی به همراه داشت اما برای حوضه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود و سطح تراز آن به‌طور چشمگیری افزایش یافت و دریاچه جان دوباره گرفت.

میزان آب دریاچه ارومیه به 4 میلیارد و 600 مترمکعب رسید
استاندار آذربایجان غربی با توجه به احیای دریاچه ارومیه باید از این ظرفیت در جهت رونق و گسترش گردشگری استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: به فضل الهی و در نتیجه بارش‌های مستمر روزهای نخست سال آب دریاچه ارومیه که به نزدیک یک میلیارد مترمکعب کاهش‌یافته بود به نحو چشمگیری افزایش داشته است.

محمد مهدی شهریاری با اشاره به بارندگی‌های اخیر سال جاری می‌گوید: در اوایل سال آبی، دریاچه یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب داشت که با بارندگی‌های سال جاری این میزان به 4 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب رسید که با افزایش آبورودی از حوضه آبریز این میزان به 5 میلیارد مترمکعب می‌رسد.

ضرورت تقویت گردشگری در تالاب‌های آذربایجان غربی
رئیس فراکسیون احیا و حفاظت از دریاچه‌ها و تالاب‌های مجلس و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از مناطق قابل‌توجه در بخش گردشگری است می‌افزاید: متأسفانه همواره این مقوله مورد غفلت واقع‌شده و مردم به لحاظ روانی از دریاچه دور شده‌اند که باید با استفاده از بخش گردشگری و ظرفیت‌های این بخش احساس مسئولیت در مردم و نحوه بهره‌برداری از این ظرفیت به مردم شناسانده شود.

هادی بهادری با اشاره به مقوله لجن درمانی نیز تأکید می‌کند: یکی از بهترین بخش‌های موردتوجه در گردشگری دریاچه ارومیه لجن درمانی است که سالیان متمادی است فقط به‌صورت سخنرانی در میان مسئولان و بخش خصوصی تبادل می‌شود و هیچ‌گونه حرکت عملی صورت نگرفته است.

به گفته وی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای حمایت از بخش گردشگری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه آمادگی دارد.

کسب درآمد از ظرفیت‌های گردشگری دریاچه ارومیه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی بابیان اینکه امسال از طرف سازمان جهانی گردشگری به‌عنوان سال استفاده از فناوری‌های نوین و گردشگری دیجیتال مطرح‌شده تصریح می‌کند: ما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای مختلف فناوری و تولید اپلیکیشن ها و بازی‌های کامپیوتری با تکیه‌ برظرفیت‌ها و جاذبه‌های توریستی و گردشگری استان در راستای تولید محتوی  اقدام کنیم.

طعم بی‌نظیر طبیعت گردی را در تالاب‌های دریاچه ارومیه تجربه کنید

جلیل جباری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری دریاچه ارومیه می‌افزاید: می‌توان  با معرفی ظرفیت‌های روستایی، همچنین با استفاده از وضعیت موجود دریاچه و نمک زارها گردشگر و مسافر جذب و برای جوامع محلی کسب درامد کرد که در این راستا از افرادی که صاحب ایده و طرحی برای سرمایه‌گذاری هستند حمایت کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:16 اردیبهشت1398،کدخبر:2005278،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین