پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۲۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا از نیاز ۷۰ تنی به سیست آرتمیا برای صنعت آبزی پروری در کشور خبر داد.

شعار سال: علی نکویی فرد با بیان اینکه سیست آرتمیا مهمترین منبع تغذیه برای توسعه صنعت آبزی پروری است افزود: برای رونق و افزایش تولید صنعت آبزی پروری از جمله میگو نیازمند تأمین نیاز ۷۰ تنی سیست آرتمیا هستیم که هم اکنون این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به منابع و ذخایر ارزشمند آرتمیا در سطح استان و کشور عنوان کرد: سال گذشته ۴۳ هزار تن تولید میگو داشتیم که امسال هدف گذاری برای ۵۳ هزار تن است که رسیدن به این هدف نیازمند تأمین سیست آرتمیا مهمترین منبع تغذیه میگو است.

نکویی فرد از ایجاد استخرهای مصنوعی پرورش سیست آرتمیا در استان و کشور از طریق منابع آب نامتعارف، آب‌های شور و نیز دریاچه ارومیه اضافه کرد: هم اکنون تولید واقعی آرتمیا در وسعت ۱۰ هکتار دست فسندوز میاندوآب انجام می‌شود که ناچیز است.

پرورش وتولید آرتمیا در استان‌های خوزستان، گلستان و قزوین در دست مطالعه است

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا عنوان کرد: در عرض سه ماه در وسعت یک چهارم هکتاری یک و نیم تن بیومس آرتمیا و ۶۰ کیلو نیز سیست آرتمیا تولید شد که نشان دهنده توجیه سرمایه گذاری و تولید صرفه اقتصادی سیست آرتمیا در استان و کشور است.

نکویی اضافه کرد: برنامه ریزی شده ۲۰۰ هکتار از استخرهای دشت فسندوز آماده است که زمینه فعالیت این استخرها از پرورش ماهی به سمت پرورش و تولید آرتمیا تغییر فعالیت دهند که در صورت اجرایی شدن در هر هکتار امکان تولید پنج تن بیومس و ۶۰ کیلو سیست آرتمیا وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا ادامه داد: در جنوب و شمال کشور به خصوص در خوزستان و گلستان و قزوین مناطق خوبی برای توسعه آرتمیا داریم که در حال مطالعه هستیم تا سرمایه گذاری به صورت مطمئن در این مناطق صورت گیرد.

مرگ و میر آرتمیا در دریاچه ارومیه عادی و نشان دهنده چرخه طبیعی زندگی این جانور است

نکویی فرد در خصوص آخرین وضعیت آرتمیا و دریاچه ارومیه گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه امروز یک و ۳۴ سانتیمتر نسبت به سال گذشته افزایش دارد و شوری نیز از ۳۸۰ گرم در لیتر سال ۹۷ به ۱۸۰ تا ۲۳۰ گرم در لیتر کاهش یافته است که شرایط خوبی برای رشد آرتمیا فراهم کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا گفت: هم اکنون میزان سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه ۱۰۰ هزار تا در هر مترمکعب مشاهده شده که یک روند خیلی خوبی از روند زندگی آرتمیا ارومیانا را نشان می‌دهد که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

نکویی فرد طول عمر آرتمیا سه ماه عنوان و خاطرنشان کرد: آرتمیا در هر هفته ۱۰۰ ت ۳۰۰ عدد تخم در طول طول عمر نیز هزار تا سه هزار تخم می‌تواند آزاد کند این در حالی است که هم اکنون برخی افراد توده‌های آرتمیاهای مرده در کنار دریاچه ارومیه از مرگ آرتمیا نام می برنند اما این نشان دهنده چرخه عادی زندگی آرتمیا است.

وی ادامه داد: مرگ آرتمیا نیز غیر عادی نیست چرا که عمر طبیعی آرتمیا بین ۳۰ روز است و این چرخه نیز مرتب تکرار می‌شود و با وزش باد آرتمیاهای تلف شده به کنار ساحل منتقل می‌شوند.

نکویی فر افزود: با افزایش دما و افزایش شوری آب احتمال مرگ و تلف شدن این جانداران نیز دور از انتظار نیست و به علت شناور بودن به سواحل هدایت و در آن مکان انباشت می‌شود.

صید و فروش غیرمجاز آرتمیا از دریاچه ارومیه / ‏تغییر رنگ دریاچه ارومیه طبیعی است

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا گفت: امسال سودجویانی مشاهده می‌شود دور از چشم مسئولان و علاقمندان زیست محیط آرتمیا را صید و به فروش می‌رسانند که درخواست می‌کنیم این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرند و خرید و فروش آرتمیا از بخش خصوصی مشخص و مجوز دار انجام شود هر چند با این سودجویان برخورد می‌شود.

نکویی فرد ارزش اقتصادی هر کیلو آرتمیا در داخل کشور را ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و بسته به کیفیت و نوع تولید در خارج از کشور را ۵۰ تا ۳۰ دلار عنوان کرد و گفت: در صورت اقتصادی کردن تولید آرتمیا به خصوص سیست می‌توان بخش سرمایه گذاری‌های مناسبی در این زمینه انجام داد.

نکویی فرد در خصوص تغییر رنگ دریاچه ارومیه با گرم شدن هوا نیز اظهارداشت: کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاها و به تبع آن بخشی از آب دریاچه ارومیه در سواحل آن است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا افزود: وقتی شوری آب افزایش می‌یابد میزان اکسیژن آن کاهش می‌یابد و آرتمیاها مجبور می‌شوند تا خون خود را برای جذب اکسیژن بیشتر غلیظ‌تر کنند که این موضوع موجب قرمز شدن آب دریاچه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه ناشی از اشباع نمک، کاهش اکسیژن و گرمی هوا و شدت تابش خورشید است، افزایش غلظت نمک بواسطه تبخیر ناشی از گرما، جلبک‌های سبز از بین رفته و شرایط برای رشد جلبک قرمز فراهم و باعث قرمز رنگ دیده شدن سطح آب می‌شود.

نکویی فرد گفت: طی بررسی‌های انجام شده بطور معمول میزان جلبک سبز در دریاچه نه هزار و ۵۰۰ عدد در هر میلی لیتر است که با شروع فصل گرما و شدت تابش خورشید رنگ اب دریاچه به قرمزی شدن تمایل پیدا می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 4 اردیبهشت 97، کد مطلب: 4650560:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین