پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۰۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۷
جنجال‌ها بر سر کلیپ «آقامون جنتلمنه» همچنان ادامه دارد. درست بعد از روز معلم بود که کلیپ‌هایی از شادی دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم‌ها دانش‌آموزان در مدارس مشغول پایکوبی هستند. در ویدئوهای منتشر شده دانش‌آموزان ابتدایی با ترانه یکی از خواننده‌های رپ آن ور آبی همخوانی می‌کنند. البته انگار پخش این فیلم‌ها تمامی ندارد. در چند روز گذشته فیلم‌های جدیدی در بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان از آن داشت در برخی از مدارس ابتدایی مسئولان مدرسه برای جشن روز معلم

شعارسال: جنجال‌ها بر سر کلیپ «آقامون جنتلمنه» همچنان ادامه دارد. درست بعد از روز معلم بود که کلیپ‌هایی از شادی دانش‌آموزان در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم‌ها دانش‌آموزان در مدارس مشغول پایکوبی هستند. در ویدئوهای منتشر شده دانش‌آموزان ابتدایی با ترانه یکی از خواننده‌های رپ آن ور آبی همخوانی می‌کنند. البته انگار پخش این فیلم‌ها تمامی ندارد. در چند روز گذشته فیلم‌های جدیدی در بین کاربران فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان از آن داشت در برخی از مدارس ابتدایی مسئولان مدرسه برای جشن روز معلم دی جی (خواننده) آورده‌اند.

موضوعی که با واکنش‌های متفاوت کاربران فضای مجازی و همچنین چهره‌های شاخص اصولگرا و اصلاح‌طلب روبه‌رو شد. برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا خواهان رسیدگی جدی به موضوع شدند و نوک پیکان انتقادات خود را به سمت وزیر آموزش و پرورش بردند و گفتند: «متأسفانه مدارس از رسالت و وظیفه خودشان دور شدند و فرهنگ غربی را بین دانش‌آموزان نهادینه می‌کنند.»البته منتقدان این نوع شادی وزیر آموزش و پرورش را مسئول این موضوع دانستند و نوشتند که او در مدتی که در وزارت آموزش و پرورش حضور داشته نتوانسته است برنامه‌های فرهنگی مناسبی برای دانش‌آموزان طراحی کند. در این میان اما چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از شادی در مدارس حمایت کردند. آنها این شادی را حق دانش‌آموزان و خانواده آنها دانستند و گفتند که ما دانش‌آموزان امروزی را به خوبی نشناخته‌ایم. آنها رنگ شاد می‌پوشند، موزیک شاد گوش می‌کنند و غم و غصه را نمی‌پذیرند. البته چهر‌های اصلاح‌طلب حرفشان بیشتر از یک حمایت بود. مصطفی تاجزاده فعال سیاسی نوشته: تحمیل سبک زندگی، مقابله با جشن و شادی در فضاهای عمومی و مخالفت با آموزش موسیقی در مدارس، صدا و سیما و آموزشگاه های خصوصی تاکنون نتیجه بخش بوده یا به ضد خود تبدیل شده است و هنجار های رسمی در قلمروهای مختلف را به چالش کشیده است، زیر پو ست شهر کشور را نمی‌بینید؟ برخی از کاربران فضای مجازی هم نوشتند: صداوسیما توضیح دهد در زمینه شناخت موسیقی فاخر برای کودکان و نوجوانان تا حالا چه کرده است. با این‌که بسیاری از فعالان اجتماعی به صداوسیما اعتراض کردند اما در کمال تعجب صداو سیما طی چند شب گزارش‌های انتقادی علیه شادی دانش‌آموزان منتشر کرد که روی سخنش البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش بودند. البته در مقابل این انتقادات مسئولان آموزش و پرورش هم سکوت نکردند. محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد که ظرف سه روز آینده گزارش نهایی را درباره پخش کلیپ‌ها در فضای مجازی ارائه خواهد کرد. محمد بطحایی چهارشنبه شب در حاشیه همایش مدیران مدارس غرب تهران اعلام کرد: در مورد کلیپ‌هایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی پخش شد و به نحوی تلقین می‌کرد که برخی نابهنجاری‌ها و بدعت‌ها در بعضی از مدارس کشور است، همان‌طور که پیش از این گفته شد ظاهر بسیاری از این کلیپ‌ها نشان از آن دارد که ساختگی و مونتاژ است. اما به هر حال ما به عنوان وزارت آموزش و پرورش وظیفه داریم موضوع را دنبال کنیم و تقریباً روزی ۲ مرتبه از کمیته مسئول این موضوع گزارش‌گیری می‌شود و طبق آخرین گزارش، کار به خوبی در حال انجام است و همچنین وزارت ارتباطات نیز برای شناسایی سایت‌ها و صفحاتی که این موضوع را شروع کردند، وارد کار شده است. وی تأکید کرد: باید بررسی شود که این فرض که برخی از کلیپ‌ها در آن سوی مرزها و توسط دشمنانی که قصد برهم زدن آرامش مردم و جامعه را دارند تهیه شده، صحیح است یا خیر و انشاالله امیدوارم که ظرف ۲ الی ۳ روز آینده نتیجه نهایی آماده شود.

اجرای تکخوانی دختران در مدارس ممنوع است

از سوی دیگر معاونان فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت‌و‌گو با برخی از خبرگزاری‌ها از اجرایی شدن دستورالعمل جزئیات سرود دانشآموزی خبر دادند. علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، درباره کلیپ‌های جنجالی منتشر شده از مدارس، اظهار کرد: دستورالعملی را سال گذشته برای سرود مدارس ارسال کرده‌ایم و نکاتی که دغدغه به حساب می‌آید در آن دستورالعمل ذکر شده است.

وی با بیان این‌که در فعالیت‌ سرود دختران، اجرای تکخوانی ممنوع است، افزود: تأکید کردیم در تولید و ساخت سرود مدارس به منظور نیل به اهداف آموزشی و تربیتی و درک بهتر مفاهیم و محتوا، اشعار کتب درسی ملاک کار قرار گیرد. در دستورالعمل ذکر شده است که مسئولیت تهیه سرود از اشعار کتاب‌های درسی با معلمان باشد؛ همچنین ما تأکید کرده‌ایم همکاری آقایان به عنوان مربی فنی، رهبر گروه، مشاور و… در مدارس دخترانه اکیداً ممنوع است و اعلام شد اگر با چنین موردی مواجه شویم شدیداً با آن برخورد خواهیم کرد. به‌کارگیری نیروی آزاد در بخش سرود حتماً باید با مجوز و تأیید حراست آموزش و پرورش باشد. همچنین اعلام کردیم باید در اشعار و سروده‌ها به مسائل فرهنگی، تاریخی، حماسی، آداب، سنن، مشاهیر و مفاخر پرداخته شود.

رمضانی با بیان این‌که باید از پخش و اجرای سرودها و ترانه‌های نامناسب با سن دانش‌آموزان پرهیز شود، افزود: شعار ما این است که محیط شادابی در مدارس مطابق با فرهنگ غنی اسلامی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در سال بیش ا ز 3 میلیون دانش‌آموز در مسابقات سرود شرکت می‌کنند و ما امسال یک هفته را به عنوان هفته تئاتر و سرود در نظر گرفتیم؛‌ یعنی در هر ۱۰۰ هزار واحد آموزشی در آموزش و پرورش، تئاتر و سرود با مفاهیم غنی ایرانی و اسلامی اجرا شد و تمام تأکید ما این است تا دانش‌آموزانی تربیت کنیم که در تراز نظام جمهوری اسلامی باشند و برای این امر فضا را نیز فراهم کردیم. مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برخی معتقدند چون اقدامات آموزش و پرورش شادی‌آفرین نیست شاهد کلیپ‌های منتشر شده هستیم، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: مسیر آموزش و پرورش به خوبی و با قدرت در حال ادامه است و همان‌طور که وزیر آموزش و پرورش گفت احساس می‌کنیم عده‌ای از بدخواهان سیاسی که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی زاویه دارند، اقدام به پخش کلیپ‌هایی در فضای مجازی کردند.

اگرچه هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که کلیپ‌های پخش‌ شده در مدارس ما ساخته شده است ولی وزیر آموزش و پرورش ۳ نفر را مأمور کرده است تا موضوع را پیگیری کنند تا اگر خدای‌ناکرده فرهنگی در این مورد قصوری کرده باشد، با وی برخورد شود؛ ما هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم به اهداف متعالی تعلیم و تربیت و تعهدی که ما نسبت به شهدا داریم خدای ناکرده خدشه‌ای وارد شود.

بــــرش

باید خطوط قرمز برای دانش آموزان را کم کنیم

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره آخرین اقدامات آموزش و پرورش درباره کلیپ دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: آخرین جزئیات از پرونده کلیپ دانش‌آموزان از سوی وزیرآموزش و پرورش در چند روز آینده اعلام خواهد شد با این حال یک کمیته سه نفره از سوی دکتر بطحایی در حال بررسی این موضوع در تهران و شهرستان‌ها هستند. ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که همه این فیلم‌ها در مدارس تهران گرفته شده باشد و فکر می‌کنیم بیشتر این مدارس در شهرستان‌ها هستند. وی با اشاره به این‌که ما به هیچ عنوان مخالف شادی و نشاط در مدارس نیستیم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما شاداب‌سازی مدارس است و می‌خواهیم دانش‌آموزان با انرژی در مدارس حاضر شوند اما این به معنای ابتذال نیست. مسئولان آموزش و پرورش مخالف رفتارهای خارج از عرف دانش‌آموزان در مدرسه هستند و اگر مدرسه‌ای هم در این زمینه دچار تخلف شد با مسئولان متخلف برخورد خواهیم کرد. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تأکید کرد: آموزش و پرورش اتفاق اخیر را تکذیب نمی‌کند اما این مسأله در سطح کشور فراگیر نبوده است. البته مسئولان آموزشی کشور بخوبی می‌دانند که شرایط کشور تغییر کرده است و دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان چند سال پیش بسیار متفاوت هستند و فکر می‌کنیم باید خطوط قرمز را برای دانش‌آموزان کمتر کرد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 21اردیبهشت 1398 ، کدخبر:511001  www.iran-newspaper.com ،

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین