پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۷۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
مبارزه با فساد که «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر سه سالی است که رویکرد سیاسی خود را بر آن بنا نهاده، از نیمه دیشب سه شنبه به حلقه های نزدیک به وی رسید و پیش بینی شکاف و جدایی تازه در صفوف این جریان سیاسی عراق را می دهد.
شعار سال: مبارزه با فساد که «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر سه سالی است که رویکرد سیاسی خود را بر آن بنا نهاده، از نیمه دیشب سه شنبه به حلقه های نزدیک به وی رسید و پیش بینی شکاف و جدایی تازه در صفوف این جریان سیاسی عراق را می دهد.

درگیری رسانه ای دو تن از معاونین مقتدا صدر بر سر فساد اقتصادی و دارایی های نامشروع که تاکنون در پس پرده و به دور از چشم رسانه ها جریان داشت، از دو روز قبل به سطح رسانه ها در شبکه های اجتماعی کشیده شد و از نیمه دیشب باعث تنش جدی در داخل این جریان بزرگ سیاسی عراقی شد.
تعدادی از طرفداران مقتدا صدر در واکنش به فساد بخشی از بدنه رهبری جریان صدر با تجمع در برابر مسجد الحنانه (منزل مقتدا صدر) و منازل شخصی افراد متهم به فساد در نجف اشرف و بغداد، از مقتدا صدر خواستند که آنها را از بدنه رهبری جریان کنار بگذارد.
«کاظم العیساوی» و «صالح محمد العراقی» دو تن از معاونین و مشاورین نزدیک مقتدا صدر هستند که از دو روز قبل صالح العراقی، العیساوی را به فساد و تملک دارایی های نامشروع متهم کردند.
کاظم العیساوی معروف به «ابو دعاء» معاون سابق و جهادی مقتدا صدر است و از صالح محمد العراقی به عنوان شخصیت ناشناس و مرموز و پشت پرده ای که به ظاهر مورد اطمینان کامل مقتدا صدر است یاد می شود.
گفته می شود که بحران به حدی رسیده که طرفداران مقتدا صدر حالا نگران جان و تعرض به شخص مقتدا صدر هستند.
سر منشأ اختلافات اطلاعیه های اخیر صالح محمد العراقی و درخواست اش از العیساوی برای ترک فعالیت های تجاری مشکوک یا خروج از جریان صدر است.
در اطلاعیه صالح العراقی که دو روز قبل صادر و شب گذشته هم مهلت سه روزه ای به العیساوی داده شده، از العیساوی خواسته است که تکلیف خود را روشن کند و در مقابل معاون جهادی سابق صدر هم در اطلاعیه ای شدید اللحن واکنش نشان داده و صالح العراقی را ناشایست، فاسد و نادان توصیف کرده و او را از تبعات اتهام زنی هایش بر حذر داشته است.
ابو دعاء (العیساوی) که بخش مهمی از نیروهای سرایا السلام را حتی بعد از خروجش از فرماندهی سرایا السلام (شاخه نظامی جریان صدر) در سال 2018 همچنان هدایت می کند در تلاش است تا به نوعی به اتهامات صالح محمد العراقی پاسخ بدهد.
از جمله اتهامات صالح العراقی به العیساوی خرید یک فروشگاه بزرگ به نام «مول الماسه» در بغداد از محل دارایی های نامشروع است.
صالح العراقی همچنین یکی دیگر از شخصیت های برجسته در بدنه رهبری جریان صدر به نام «عون النبی» را به همین شیوه به کسب دارایی های نامشروع با سوء استفاده نام این جریان سیاسی، متهم کرده است.
به دنبال این تبادل اتهامات، جمعی از طرفداران مقتدا صدر به سرعت واکنش نشان داده و بخشی از آنها در برابر مسجد حنانه و عده ای در برابر منزل شخصی عون النبی و یک عده نیز در مقابل مول الماسه در نجف اشرف و بغداد تجمع کرده و خواستار پاکسازی فاسدان از بدنه رهبری جریان صدر شدند.
برخی از هواداران مقتدا صدر حتی روی دیوارهای منزل شخصی عون النبی نوشتند که منزل متعلق به مقتدا صدر است و باید به ایشان برگردد و علامت ضربدر به نشانه نامشروع بودن دارایی هایی که این منزل از محل آن خریداری شده، بر روی دیوارهای خانه زدند.
گفته می شود که مقتدا صدر از طریق نزدیکان خود از هوادارانش که در برابر مسجد حنانه تجمع کرده و خواهان پاکسازی فاسدها از بدنه رهبری جریان صدر شده اند تقدیر و تشکر کرده است.
در همین راستا صالح العراقی به نشانه خشم مقتدا صدر از آنچه فساد در حلقه های نزدیک اش خوانده می شود، در اطلاعیه ای نوشته است که مقتدا صدر تهدید کرده است که اگر این جریان سیاسی از فساد پاکسازی نشود، هوادارانش دیگر چهره او را نخواهند دید زیرا بیش از این، تحمل بدوش کشیدن بار گناهان آنها را در مقابل مرحوم پدر شهید اش (آیت الله محمد محمد صادق الصدر) و بالاتر از آن در برابر خداوند ندارد.
این اولین بار نیست که جریان صدر بر سر مسائل مختلف در داخل با تنش مواجه می شود که حاصل این تنش ها نیز همواره جدایی بخشی از بدنه رهبری صدر از این جریان و شکل گیری جریان و احزاب جدید بوده است.
به رغم این که جریان صدر در طول 16 سال گذشته بارها شاهد جدایی و شکاف سیاسی بوده اما همچنان انسجام سیاسی خود را حفظ کرده و یکی از بزرگترین پایگاه های مردمی را در مقایسه با احزاب دیگر عراقی دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:25اردیبهشت1398،کدخبر:www.irna.ir،83315876
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین