پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
علیرغم دستاوردهای چشم گیر اجرای قانون تمرکز، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مقابل تصمیم غیرکارشناسی «تشکیل مجدد وزارت بازرگانی» که دستاوردهای وزارتخانه اش را تحت تأثیر قرار خواهد داد، سکوت کرده است و اقدامی انجام نمی‌دهد.

شعارسال: دولت دکتر روحانی وارد ششمین سال اداره امور اجرایی کشور می شود و تاکنون پستی و بلندی های بسیاری در زمینه مدیریت شرایط اقتصادی تجربه کرده است. از مهمترین تغییرات، شرایط اخیر بازار، به ویژه در محصولات اساسی است.

وضعیت بازار محصولات اساسی پس از جهش های ارزی سال گذشته دچار مشکلاتی شد؛ تا در نهایت رئیس جمهور در اسفندماه سال ۹۷ در جلسه رای اعتماد به وزیر جدید بهداشت، با دفاع از سیاست های اقتصادی خود و گلایه از نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت های قبلی آنان در خصوص تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، خواستار تفکیک هر چه سریعتر بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی شود.

مطابق با نظر دولت، دلیل اصلی مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی، نبود یک متولی است و برای حل این مشکل حتما باید وزارت بازرگانی تشکیل شود.

کمک برخی از نمایندگان مجلس به دولت

برخی نمایندگان مجلس پس از درخواست رئیس جمهور، اقدام به جمع آوری امضا برای طرحی درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی کردند؛ تا از این طریق بتوانند خدمتی به دولت دوازدهم در جهت تحقق شعارهای اقتصادی و سیاسی اش کرده باشند. این طرح علیرغم مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس برای چهارمین بار طی دو سال گذشته به مجلس ارائه شد.

طبق گفته محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اراده ای بر این موضوع وجود دارد که علیرغم دلایل متقن و به مصلحت نبودن، می خواهد تفکیک وزارت صمت از بازرگانی را به نتیجه برساند.

بر اساس این طرح، با تشکیل وزارت بازرگانی کلیه وظایف بازرگانی از دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تفکیک شده و به وزارتخانه جدید منتقل خواهد شد. پس از تفکیک، این وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار محصولات را برعهده خواهد داشت.

بررسی تجارب تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی نشان می دهد هدف از تشکیل این وزارتخانه، کاهش قیمت نهایی مصرف کننده از طریق واردات گسترده است. ساختاری که بررسی تجارب اجرای آن تا پیش از ادغام وزارتخانه ها، نشان دهنده ایجاد اختلافات بسیاری میان وزارتخانه های تولیدی با وزارت بازرگانی بود. مجلس هشتم در جهت ایجاد وحدت فرماندهی در امور تولید و تجاری اقدام به ادغام این بخش‌ها کرد تا مدیریت واحدی در این خصوص پاسخگو بوده و سد محکمی در برابر سیل واردات تشکیل شود.

در همین راستا مهدی غضنفری اولین وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد: اگر در سال ۹۱ توانستیم در مقابل تحریم‌ها بایستیم یکی از علت‌ها، ادغام وزارتخانه بود که به هماهنگی بیشتر اقتصادی در مقابل تحریم‌ها منجر شد.

استفاده از دستاوردهای مثبت قانون تمرکز در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶

وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی، عهده دار مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی شد تا پس از سال ها برای بهبود وضعیت کشاورزان اقدام به سیاست گذاری در امور تولیدی و تجاری نماید. به عبارت دیگر طبق این قانون، وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی تامین، تولید و توزیع محصولات اساسی کشاورزی شد.

دستاوردهای ادغام بخش بازرگانی در حوزه کشاورزی در ۶ سال اجرای این قانون به قدری زیاد بود که دکتر روحانی و تیم سیاسی وی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶ برای همراه کردن قشر کشاورز مدام از دستاوردهای آن در میتینگ های تبلیغاتی استفاده کرده و آن را به مردم متذکر می شدند.

احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی در بررسی آثار مثبت ادغام این وزارتخانه ها ۱۹ اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد: بهبود تراز منفی بازرگانی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی از آثار مثبت یکپارچه سازی وظایف تولید و بازرگانی است که تمامی آن ها با اجرای هر چند ناقص قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی حاصل شده است.

چرا وزیر کشاورزی مخالفت خود با تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام نمی‌کند؟

مهندس حجتی وزیر فعلی جهاد کشاورزی اولین و یا شاید آخرین وزیری باشد که چنین دستاوردهایی در حوزه کشاورزی بدست آورده و توانسته علاوه بر برنامه ریزی برای عرضه محصولات کشاورزان داخلی، توان رقابتی آن ها در مقابل واردات را افزایش دهد.

علیرغم دستاوردهای چشم گیر اجرای قانون تمرکز، وی در مقابل تصمیم غیرکارشناسی «تشکیل مجدد وزارت بازرگانی» که دستاوردهای وزارتخانه اش را نشانه رفته، سکوت کرده است.

به نظر می رسد تضمین وزارت حجتی در دوسال پایانی دولت دوازدهم، بهای سکوت وی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی باشد. وزیر جهاد کشاورزی تا دیر نشده باید اقدام کند؛ چرا که در صورت حذف قانون تمرکز و تشکیل وزارت بازرگانی، امید کشاورزان برای بهبود وضعیت این بخش در سال رونق تولید از بین خواهد رفت.

درخواست ۲۲ تشکل بخش کشاورزی برای جلوگیری از تشکیل وزارت بازرگانی

گفتنی است چندی پیش ۲۲ تشکل بخش کشاورزی با محوریت و تلاش نظام صنفی کشاورزی کشور در مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی و سکوت معنی دار مهندس حجتی، اقدام به انتشار بیانیه ای خطاب به نمایندگان مجلس کردند. این تشکل های کشاورزی، تشکیل وزارت بازرگانی را آسیب جدی به تولیدکنندگان داخلی در سال رونق تولید قلمداد کرده و از نمایندگان مجلس خواستند تا این موضوع را از دستور کار خارج کنند.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی ۱۱ فروردین ماه در این رابطه اعلام کرد: احیای وزارت بازرگانی به ضرر تولید داخل تمام خواهد شد و انتظار می رود نمایندگان مجلس همانند دفعات گذشته به سبب حمایت از کشاورزان از تشکیل وزارت بازرگانی جلوگیری کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1398 ، کدخبر: 89697: moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین