پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۷۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
این منابع مدعی شدند که سفر بن علوی به تهران، پس از آن انجام شد که پومپئو چند روز پیش در تماسی تلفنی به سلطان عمان اطلاع داد که هدف آمریکا، «براندازی نظام» ایران نیست؛ بلکه تغییر رفتار آن است و به همین دلیل است که واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است.
شعارسال: یک روزنامه عربی مدعی شد که یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، در سفر غیرمنتظره دیروز خود به تهران، به همتای ایرانی خود پیامی از جانب آمریکا تحویل داد.

روز دوشنبه، یوسف ین علوی، که کشورش در میانجیگری میان ایران و آمریکا سابقه تاریخی دارد، به طور غیرمنتظره به تهران سفر و با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه ایران، با صدور بیانیه‌ای رسمی، بدون ارائه جزئیات گفتگو‌های ظریف و بن علوی، اعلام کرد که دو طرف «در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی» تبادل نظر کرده‌اند. سفر ناگهانی بن علوی، در حالی صورت گرفته است که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده است. به همین دلیل، برخی ناظران این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌اند که دیپلمات عمانی ممکن است پیامی از جانب واشنگتن به تهران آورده است. خصوصا که چند روز پیش، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با قابوس بن سعید، سلطان عمان، تلفنی گفتگو کرده بود.

حال، روزنامه فرامنطقه‌ای «العرب»، به نقل از دیپلمات‌های غربی، مدعی شد که بن علوی واقعا از جانب آمریکا به ایران پیامی آورده که در آن واشنگتن برای مذاکره با تهران ابراز تمایل کرده است. این منابع مدعی شدند که سفر بن علوی به تهران، پس از آن انجام شد که پومپئو چند روز پیش در تماسی تلفنی به سلطان عمان اطلاع داد که هدف آمریکا، «براندازی نظام» ایران نیست؛ بلکه تغییر رفتار آن است و به همین دلیل است که واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرده است.

واشنگتن در پیام خود به تهران، برای مذاکره با ایران بر اساس شروط مشخص، (۱۲ شرط اعلام شده وزیر خارجه آمریکا) اعلام آمادگی کرده است.

با این حال، طبق ادعای منابع العرب، پیام بن علوی، جنبه تهدید‌آمیز هم داشته است. بر اساس این ادعا، پیام آمریکایی بن علوی حاوی این نکته بود که اگر ایران اقدامی «خصمانه» علیه آمریکا یا متحدان منطقه‌ای آن انجام دهد، آمریکا آماده است که در تشدید تنش با ایران به سطوح بالایی برود.

منابع العرب، در ادامه مدعی شدند که هفته گذشته، یک فرستاده قطری، در سفری سری به تهران، پیام مشابهی از جانب آمریکا به مقامات ایرانی داد. اما ایران، به قطر اعتماد زیادی ندارد و ترجیح داد همین پیام را از عمان دریافت کند. چرا که ایران در توانمندی عمان در ایفای نقش واسطه میان تهران و واشنگتن شکی ندارد.

گفتنی است که عمان، در گذشته، نقش مهمی در فراهم کردن زمینه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا ایفا کرده بود و با اوج‌گیری مجدد تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، بار دیگر از احتمال میانجیگیری آن سخن رفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 399985 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین