پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
آمریکا برای استفاده تجاری، نظامی و امنیتی از بنادر عمان قراردادی استراتژیک با سلطان نشین عمان امضا کرد.
شعار سال: آمریکا برای استفاده تجاری، نظامی و امنیتی از بنادر عمان قراردادی استراتژیک با سلطان نشین عمان امضا کرد.

بر پایه این قرارداد، علاوه بر گسترش فعالیت تجاری آمریکا در بنادر عمان، نیروهای نظامی آمریکایی نیز دسترسی بهتری به خلیج فارس خواهند داشت و نیاز به فرستادن کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز کاهش خواهد یافت.

سفارت آمریکا در عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرارداد جدید در چارچوب تعهد دو کشور برای توسعه همکاری‌های امنیتی منعقد شده و دسترسی آمریکا به بنادر دُقم و صلاله عمان را فراهم ساخته است.

از سوی دیگر در قرارداد جدید این امکان برای عمان فراهم می‌ شود که بندر دُقم را توسعه دهد. این بندر که زمانی تنها برای پهلوگیری کشتی‌های ماهگیری بود، اکنون توسعه یافته است و آماده استفاده کشتی‌های عظیم و ناو هواپیمابر است. پیش از این، کشورچین پیشنهادی ۱۰.۷ میلیارد دلاری را برای توسعه بندر دُقم جهت مصارف تجاری و اقتصادی به عمان داده بود که می‌توانست سرمایه چشمگیری را راهی اقتصاد این کشور کند.

اینکه قرارداد با آمریکایی ها چقدر چشمگیر بوده است که عمان از قرارداد با چینی ها صرفه نظر کرده است، هنوز مشخص نیست اما این اخبار، حکایت خوشی برای بازرگانان و تجارت ایران ندارد.

بندر دقم از لحاظ ژئو استراتژیک و قرار گرفتن آن در بیرون از تنگه هرمز بسیار جذاب است.

بندر دقم در ۵۵۰ کیلومتری مسقط، پایتخت عمان واقع است و بندری مناسب برای توسعه بخش غیرنفتی این کشور است.

قرارداد استفاده آمریکا از بنادر عمان در حالی است که خود ایران نیز چندین بار برای استفاده از بنادر عمان اظهار تمایل کرده بود و اخیرا نیز در تلاش بود تا عمان را برای صادرات و واردات مجدد کالا جایگزین امارات کند.بر اساس آمارهای گمرکی، صادرات ۱۱ ماه ایران به عمان در سال ۹۷ حدود ۴۸ درصد افزایش یافته و به ۷۰۱ میلیون دلار رسیده است. واردات ایران از عمان نیز ۱۳۲ درصد افزایش یافته و به ۴۱۳ میلیون دلار رسیده است.
در این میان صادرات ایران به امارات هفت درصد و واردات ایران از این کشور ۳۵ درصد افت کرده است. ایران در ۱۱ ماه سال ۹۷ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵.۹ میلیارد دلار واردات از امارات داشته است. بخش عظیمی از این کالاها در واقع برای صادرات و واردات مجدد است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران چهارراه،تاریخ انتشار:7 فروردین 1398،کدخبر:1695031903271331،iran4rah.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین