پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۵۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
مذاکره دو کشوری که دارای منافع مشترک و یا دید مشترک به مسائل هستند هیچ گاه منفی و چالشی نیست؛ یعنی چیزی نیست که عمانی ها خطوط قرمز برای ما ترسیم کنند یا ما برای عمانی ها که در نهایت به مسائل چالشی تبدیل شود. بلکه به این صورت است که عمانی ها شنیده ها و درکی از مسائل دارند و آن را به طرف ایرانی منتقل می‌کنند. طرف ایرانی هم نقطه نظرات خود را درباره مسائلی که عمانی ها مطرح می‌کنند، می‌دهند و بالعکس.

شعارسال: مذاکره دو کشوری که دارای منافع مشترک و یا دید مشترک به مسائل هستند هیچ گاه منفی و چالشی نیست؛ یعنی چیزی نیست که عمانی ها خطوط قرمز برای ما ترسیم کنند یا ما برای عمانی ها که در نهایت به مسائل چالشی تبدیل شود. بلکه به این صورت است که عمانی ها شنیده ها و درکی از مسائل دارند و آن را به طرف ایرانی منتقل می‌کنند. طرف ایرانی هم نقطه نظرات خود را درباره مسائلی که عمانی ها مطرح می‌کنند، می‌دهند و بالعکس.

نصرت الله تاجیک، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و سفیر پیشین ایران در اردن درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران می گوید: احساس می‌کنم که بالاخره پیام هایی در حال رد و بدل شدن است ولی اینکه این تبادل پیام را میانجی گری فرض کنیم یا تبادل پیام، موضوع دیگری است.

تاجیک درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران و اینکه وزارت خارجه عمان اعلام کرده بود که این سفر در چارچوب تحولات اخیر در منطقه انجام می شود، گفت: احساس می‌کنم که بالاخره پیام هایی در حال رد و بدل شدن است ولی اینکه این تبادل پیام را میانجی گری فرض کنیم یا اینکه طرف عمانی صرفا دغدغه ها و مطالبی در بحث نفتکش های توقیف شده در جبل الطارق و تنگه هرمز از طرف انگلیس و آمریکا برای ایران آورده، موضوع دیگری است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: احتمال می دهم موضوع، بیشتر تبادل پیام باشد تا میانجی گری. زیرا بعید می‌دانم در حال حاضر ظرفیت میانجی گری بین دو طرف وجود داشته باشد. ولی نفی نمی‌کنم که دو طرف پیام های برای یکدیگر می‌فرستند؛ حالا این پیام ها هم بصورت علنی فرستاده می شو هم به روش های دیگر؛ مانند صحبت هایی که وزیر خارجه ما یا وزیر خارجه آمریکا مطرح می کنند.

او تصریح کرد: نمی شود امید داشت که این سفرها موثر واقع شوند. اما از این جهت که موضوعات شفاف بیان می شود تا از اشتباه محاسباتی جلوگیری شود، خوب است.

تاجیک درباره مقایسه ظرفیت های دو کشور عراق و عمان برای میانجیگری میان ایران و انگلیس گفت: اصولا عراق چندان ظرفیت میانجی‌گری ندارد، زیرا این کشور در حال حاضر دچار مسائل و مشکلات داخلی خودش است که نیروی سیاستمداران آن را مستهلک می‌کند اما عمانی ها به دلیل ارتباطات خارجی خود و نقشی که در چند سال اخیر در منطقه داشته اند، و چه بسا کانال هایی که در اختیار دارند، ظرفیت میانجی گری را دارند.

تاجیک افزود: به صرف این که کشوری بخواهد میانجی باشد نمی توان نام آن را میانجی گذاشت. میانجی کسی است که ارتباطات خاص و ویژه دارد و می تواند تماس هایی خارج از کانال اداری صورت دهد. بنابراین عمانی ها چه در سطح پایین انتقال پیام و چه فراهم کردن زمینه برای میانجیگری، ظرفیت بیشتری دارند.

سفیر پیشین ایران در اردن درباره اظهارات ظریف پیرامون ادامه مذاکرات با طرف عمانی، نیز اظهار داشت: مذاکره دو کشوری که دارای منافع مشترک و یا دید مشترک به مسائل هستند هیچ گاه منفی و چالشی نیست؛ یعنی چیزی نیست که عمانی ها خطوط قرمز برای ما ترسیم کنند یا ما برای عمانی ها که در نهایت به مسائل چالشی تبدیل شود. بلکه به این صورت است که عمانی ها شنیده ها و درکی از مسائل دارند و آن را به طرف ایرانی منتقل می‌کنند. طرف ایرانی هم نقطه نظرات خود را درباره مسائلی که عمانی ها مطرح می‌کنند، می‌دهند و بالعکس.

او ادامه داد: بنابراین ما نمی توانیم نتیجه بگیریم که این گونه مذاکرات منفی است یا حالا که مثلا قرار است تداوم پیدا کند، آن را مثبت بدانیم. عموما این گونه جلسات بیشتر تبادل نظر است تا جلسات چالشی یا چیزی که مذاکره را به چالش بکشاند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 ، کدخبر: 492018،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین