پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۰۹۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
ریزش چشمگیر قیمت‌ها در بازار ارز، صرافی‌های بانکی و بانک‌ها درحالی از روز گذشته شدت گرفت که بازاری‌ها دلایل مختلفی را برای این کاهش قیمت‌ دلار و سایر ارزها اعلام می‌کنند. طی روزهای گذشته عده‌ای با استدلال احتمال جنگ ایران و آمریکا قیمت ارز را افزایش دادند اما به‌نظر می‌رسد اطمینان از برقراری آرامش در منطقه، فضا را تغییر داده و به‌زودی شاهد برقراری آرامش بیشتر در بازار خواهیم بود.

شعارسال: به گفته فعالین اقتصادی مهمترین و البته اصلی‌ترین علت کاهش قیمت دلار در بازار ارز ایران، به سیاست بانک مرکزی مربوط می‌شود.

ریزش چشمگیر قیمت‌ها در بازار ارز، صرافی‌های بانکی و بانک‌ها درحالی از روز گذشته شدت گرفت که بازاری‌ها دلایل مختلفی را برای این کاهش قیمت‌ دلار و سایر ارزها اعلام می‌کنند. طی روزهای گذشته عده‌ای با استدلال احتمال جنگ ایران و آمریکا قیمت ارز را افزایش دادند اما به‌نظر می‌رسد اطمینان از برقراری آرامش در منطقه، فضا را تغییر داده و به‌زودی شاهد برقراری آرامش بیشتر در بازار خواهیم بود.

مهمترین و البته اصلی‌ترین علت کاهش قیمت دلار در بازار ارز ایران، به سیاست بانک مرکزی مربوط می‌شود؛ حضور بانک مرکزی از چند روز قبل در بازار درهم موجب شده بازار ارز شاهد اُفت قیمت‌ها باشد.

برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند: میزان مداخله بانک مرکزی در روزهای اخیر قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست؛ بانک مرکزی این روزها با قدرت خاصی وارد بازار شده است.

محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه نیز در این باره گفته بازار بشدت در حال کاهش و نزول قیمت‌هاست و همچنان این روند در قیمت‌ها ادامه دارد و روند کاهشی قیمت‌ها درحالی در بازار کماکان ادامه دارد که قیمت‌ها هر ۱۵ دقیقه یکبار کاهش پیدا می‌کند.

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در خصوص کاهش قیمت طلا و سکه و ارز در بازار می‌گوید: طی چند روز گذشته با استقرار ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسید و احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا یا جنگ ایران و برخی از کشور‌های منطقه نیز از سوی برخی از صاحب‌نظران مطرح شد. در عین حال ترامپ و پمپئو اعلام کردند حاضر به جنگ در منطقه نیستند و جنگ با ایران نظامی نخواهد بود و اقتصادی است و رهبر انقلاب نیز اعلام کردند شروع کننده جنگ ایران نخواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر بازگشت ارز حاصل از صادرات در کاهش قیمت دلار می‌گوید: میزان صادرات غیرنفتی در سال گذشته رقمی به ارزش ۴۴ میلیارد دلار بود و اخیرا آمار‌هایی از سوی آقای دژپسند وزیر اقتصاد و آقای همتی رییس کل بانک مرکزی عنوان شد، آماری که آقای دژپسند از ارز حاصل از صادرات اعلام کرد بازگشت رقم ۱۰ میلیارد دلار و رقمی که آقای همتی اعلام کرد ۱۸.۷ میلیارد دلار به اقتصاد کشور بود، البته این تفاوت آماری اعلام شده به دلیل به روز نبودن اطلاعات وزیر اقتصاد بود.

شقاقی با بیان اینکه این عزم برای بازگشت ارز به کشور نمایشی نیست، می‌گوید: در صورتی که حتی ۱.۵ میلیارد دلار به کشور بازگردد تاثیر مهمی روی بازار و اقتصاد خواهد داشت ضمن آنکه زمزمه تشکیل بازار متشکل ارزی نیز مطرح است. رقمی حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیارد دلار هنوز به کشور برنگشته و در صورتی که این رقم برگردد شاهد بهبود تراز ارزی کشور خواهیم بود.

او ادامه می‌دهد: همچنین بانک مرکزی مصمم است از خریداران ارز مالیات اخذ کند و لیست دریافت کنندگان ارزی را نیز اعلام کرده تا بتواند جلوی سوداگری در این حوزه را بگیرد.

شقاقی با بیان اینکه بانک به افرادی که هیچ ارزی به سامانه نیما نیاورده‌اند و رفع تعهد ارزی نکرده‌اند، در صورتی که بخواهند وارداتی داشته باشند، تأمین ارز نخواهد کرد می‌گوید: سختگیری بانک مرکزی در حوزه ارزی باعث شد دولت و مجلس تصمیمات جدی برای ساماندهی این بحث بگیرند و مجازات‌های سنگینی برای صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور نیاوردند در نظر گرفته‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت 1398 ، کدخبر:175494  www.rouydad24.ir ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین