پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۶۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
افزایش تعداد نمایندگان موضوعی بود که در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت و همهمه مجلس هنگام قرائت نام طرح نشان از این واقعیت داشت که مخالفت‌ها و موافقت‌های شدیدی برای این طرح مطرح خواهد شد.

شعارسال: افزایش تعداد نمایندگان موضوعی بود که در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت و همهمه مجلس هنگام قرائت نام طرح نشان از این واقعیت داشت که مخالفت‌ها و موافقت‌های شدیدی برای این طرح مطرح خواهد شد.

 بررسی طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی از جمله دستور کارهای امروز مجلس شورای اسلامی بود.

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها در توضیح گزارش کمیسیون شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن‌ها،‌گفت: این طرح طی جلسات مختلف با مسئولان و نمایندگان مورد رسیدگی قرار گرفت و به تصویب رسید.طبق اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال میتوان 20 نماینده به نمایندگان اضافه کرد.مجلس ششم با 290 نماینده تشکیل شد از سال 78 تا سال 98 که 20 سال می شود،‌می توان 40 نماینده به نمایندگان مجلس اضافه کرد.

سلیمی با بیان این نکته که در مجلس نهم طرحی مطرح اما از دستور کار خارج شد، افزود: با توجه به اینکه در این مجلس دهم 40 نماینده می توان اضافه کرد سه طرح به کمیسیون امور داخلی و شوراها ارجاع شد و در کمیته ویژه ای با حضور وزارت اطلاعات و کشور در مجلس تشکیل شد. لذا از نمایندگان در خواست دارم به طرح رای مثبت دهند.

حاجی دلیگانی: مجلس را فربه نکنیم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به عنوان اولین مخالف پشت تریبون رفت و گفت: این طرح مغایر اصل 75 است و تازگی هم مد شده است که می گویند از دولت نامه می گیریم این یعنی چانه زنی با دولت. در گذشته هم روال این بود که اگر دولت نظر دارد باید لایحه بیاورد.

او ادامه داد: در لایحه جامع انتخابات هم همین پیشنهاد شده است، لذا دولت نظری در تغییر نداشته است. این طرح هزینه های گزافی به دولت وارد می کند،‌در این شرایط اقتصادی این کار چه ضرورتی دارد.مغایر با قانون چابک سازی تشکیلات نظام اداری کشور است،‌ بنابراین هر چقدر مجلس بزرگتر شود از چابکی آن کاسته می شود.آقای لاریجانی در جسله ای که با قوه قضائیه داشتیم گفتند قوه قضائیه نباید بزرگ شود،‌این حرف درستی است اما از این طرف میخواهیم 40 نفر به نمایندگان اضافه کنیم که این مجلس را فربه می کند.

دلیگانی در انتقاد از این طرح افزود: عدالت در توزیع کرسی های نمایندگی رعایت نشده است،‌ این چه طور است که در یک حوزه انتخابیه 30 هزار نفر ساکن هستند اما در یک حوزه دیگر جمعیت بالای یک میلیون نفر است ما باید طرحی بیاوریم که این ها را پوشش دهد. این طرح کارشناسی نشده است،‌ بدنه کارشناسی در دولت است، این کاش دولت این طرح را آورده بود.در این وضعیت اقتصادی این موضوع اولویت ندارد،‌6 ماه زمان مجلس را برای استانی شدن انتخابات صرف کردیم فردای قیامت چطور میخواهیم جواب دهیم.این طرح نه تنها اختلافات منطقه ای را حل نکرده است بلکه باعث تشدید آنها می شود.

دلخوش: این طرح موجب تقسیم بندی عادلانه نمایندگان است

دلخوش هم در موافقت این طرح اینگونه توضیح داد: این طرح فوریت دارد چون زمانبدی انتخابات در حال شروع شده است. اگر این تشخیص مجلس رای بیاورد همراه با سیاست های رهبری در مورد حوزه های انتخابیه است. ایشان فرمودند طوری برای انتخابات باید برنامه ریزی شود که مردم حداکثر شناخت‌شان را از نماینده‌شان داشته باشند. مردم برای مشکلاتشان باید به نماینده مجلس مراجعه کنند،‌ در این طرح تقسیم بندی عادلانه نمایندگان و حوزه انتخابیه انجام شده است.

او تلاش کرد با تمجید از نمایندگان مجلس بتواند نظر مثبت آنها را جلب کند و خطاب به همکارانش گفت: شما مردان بزرگی هستید و برای مردان بزرگ بن بستی وجود ندارد.

در نهایت قرار شد ادامه بررسی افزایش تعداد نمایندگان به جلسه فردا موکول شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ :4 خرداد 1398 ، کدخبر: 1263508،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین