پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
افزایش تعداد نمایندگان مجلس موضوعی است که از دیروز در دستور کار مجلس قرار گرفته است. در جریان بررسی، از یک سو نماینده موافق آرزو می‌کند که ای کاش ۱۰۰ نماینده دیگر به مجلس اضافه شود و از سوی دیگر نماینده مخالف بر کیفیت تأکید می‌کند.

شعارسال: ادامه بررسی طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی موضوعی بود که در دستور کار جلسه علنی قرار گرفت.

علیرضا سلیمی در مخالفت با این طرح گفت:آقای رئیس حضور قلبی نیست من چطور شروع کنم؟

لاریجانی در پاسخ به صحبت او درخواست کرد که «شما شروع کنید حضور قلب هم می‌آید.»سلیمی در نهایت صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد:این طرح بارمالی دارد و اصلا قابل طرح در صحن نیست.دولت با این طرح موافقت نکرده است.

رئیس مجلس هم با بیان این نکته که «چون بحث کلیات است، موردی ندارد.» پاسخ داد: در جزئیات ممکن است ما دو شوری کنیم و راه حلی بیابیم.

نماینده مردم محلات صحبت‌هایش را با اخطار دیگر ادامه داد و گفت: این بند مخالف اصل ۱۱۰ قانون اساسی و اصل چابک سازی است. کلیات بار مالی دارد. اگر دولت پذیرفته بود ما بحثی نداشتیم. لاریجانی در پاسخ به بخش دوم صحبت های سلیمی اظهار کرد: اصل ۶۴ قانون اساسی میگوید که باید تعداد نمایندگان را افزایش داد، چابک سازی برای دستگاه های اجرایی است. در همه صورت اخطار وارد نیست و اگر مخالفت دارید بفرمایید.

*سلیمی:مگر می‌خواهیم لویی جرگه درست کنیم؟

پس از این گفتگوی رفت و برگشتی میان لاریجانی و سلیمی، این نماینده مخالف طرح صحبت‌هایش را ادامه داد: چرا این مسائل را به جدا از قانون انتخابات مورد بررسی قرار دهیم؟

مشخص نیست چرا برخی عجله می‌کنند؟ فرضا تعداد نمایندگان مجلس ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر شود، آقای رئیس «یکی مرد جنگی به از صدهزار.» مگر لویی جرگه میخواهیم درست کنیم؟ بحث کیفیت مجلس است.در این اصلاحیه به بحث عدالت نمایندگان و جمعیت حوزه انتخابیه توجه نشده است. مبنای کاهش و افزایش مطرح نشده است. این اتفاق میتواند منشاء تنش های سیاسی در کشور شود. بگذارید دولت این طرح را بیاورد. مگر مشکل کشور این است؟مشکل مردم گرانی و مسائل اقتصادی است. چرا سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم؟

*نقوی حسینی: ای کاش قانون اساسی اجازه افزایش ۱۰۰ نماینده را می‌داد

سیدحسین نقوی حسینی در قامت موافقت پشت تریبون رفت و گفت: ای کاش این طرح را در فضای مناسب تر مطرح کنیم چون فضای صحن آرام نیست.

نقوی حسینی پس از مخالفت لاریجانی برای موکول کردن بررسی طرح به زمانی دیگر، ادامه داد:مجلس میخواهد حقوق ملت را تصویب کند و این طرح پیگیر حق مردم است، مردم میخواهند در مجلس تریبون داشته باشند.

او خطاب به همکارانش گفت: شما به چه کسی دو میگویید؟ این حق مردم است. برخی از حوزه های انتخابیه شرایط سیاسی و جغرافیشان با جمعیت حوزه انتخابیه انطباق ندارد.خواهش میکنم بخشی فکر نکنید، موضوع ملی است. ای کاش قانون اساسی اجازه می‌داد که ۱۰۰ نماینده اضافه شود.

*کوچکی‌نژاد: این طرح به سرنوشت استانی شدن انتخابات ختم می‌شود

جبار کوچکی نژاد هم مخالف این طرح بود و با تکیه به اخطار گفت: قانون اساسی میگوید که هر ۱۰ سال ۲۰ نماینده به مجلس اضافه شود، اینکه یکباره بعد از ۲۰ سال تصمیم گرفته شد تا ۴۰ نماینده به مجلس بیایند، درست نیست.

لاریجانی این اخطار را رد کرد و کوچکی نژاد مخالفت را اینگونه توضیح داد: اگر این طرح با چنین عجله ای بخواهد تصویب شود، به سرنوشت استانی شدن انتخابات ختم می‌شود که در نهایت شورای نگهبان تمام آن را مورد ایراد قرار داد. دوستانی که می‌خواهند این را سریع تصویب کنند، بدانند که این به مجلس یازدهم نمی‌رسد. در این شرایط سخت اقتصادی، نظام نیاز به وحدت دارد اما این طرح نظام را دچار تشدد می‌کنند و با روح و روان مردم بازی می‌کند.

آخرین موافق، سید تقی کبیری نماینده مردم خوی بود. او در حمایت از این طرح گفت: گفتن کلمه«دو،دو» فرصت توضیح را می‌گیرد و از رئیس مجلس می‌خواهم تذکر دهند تا دوستان از سر احساسات به این موضوع رأی ندهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه که دولت موافق افزایش تعداد نمایندگان است، افزود: در مورد افزایش تعداد نمایندگان دولت نظر موافق دارد اما بر سر کیفیت بحث دارد. این طرح در سال ۹۴ در مجلس نهم اگر رد شد براساس یک سری انتخاب هایی بود که در حوزه‌های انتخابیه روش بی عدالتی را پیشه گرفته بودند، در طرح جدید این مسئله مرتفع شده است. آیا حق مردم نیست که تریبون بیشتری برای گرفتن حقشان داشته باشند. نماینده دولت هم با کلیات این طرح مخالفت و کمیسیون موافقت کرد.

پس از بیان نظرات مخالف و موافق ، علی لاریجانی چون ایراداتی در مورد بار مالی گرفتند، با اعضای هیئت رئیسه مشورت کردیم که اگر این کلیات رای آورد، این طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم تا مشکلات رفع شود.

در نهایت نمایندگان به کلیات این موضوع رأی ندادند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:5 خرداد1398 ، کدخبر: 1263814: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین