پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۰۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
دولت در حالی از آزادسازی سهام عدالت طفره می‌رود که پس از ۱۰ سال باید به طور کامل به مردم واگذار می‌شد؛ اکنون سهامداران در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره نقشی ندارند.

شعارسال: دولت در حالی از آزادسازی سهام عدالت طفره می‌رود که پس از ۱۰ سال باید به طور کامل به مردم واگذار می‌شد؛ اکنون سهامداران در انتخاب اعضای هیئت‌مدیره نقشی ندارند.

انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در پورتفوی سبد سهام عدالت با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال همچنان توسط گروه‌های دولتی در مجامع انجام می‌شود در حالی که طبق قانون سهام عدالت باید به صاحبان اصلی خود یعنی مردم واگذار شود.

دولت با جلوگیری از حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در مجامع و انحلال تعاونی‌ها، عملا قدرت را برای انتخاب اعضای هیئت‌مدیره در ارزشمندترین دارایی‌های دولتی مثل کشتیرانی و هلدینگ‌های نفتی و پتروشیمی در دست گرفت و هنوز حاضر نیست این سهام را به مردم بازگرداند.

طبق قانون قرار بود بعد از ۱۰ سال از محل پرداخت سود شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت،‌ اصل پول سهام مستهلک شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده است و می توان مهم‌ترین عامل آن را در تمایل نداشتن دولت برای از دست دادن کرسی‌های ارزشمند مدیریتی شرکت‌ها جست‌وجو کرد.

در این باره، اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه نفس و اصل ایجاد سهام عدالت برای مشارکت مردم در بخش‌های اقتصادی خوب بوده است، گفته بود: افزایش نقش و سهم مردم، بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد می‌تواند سبب توسعه پایدار شود، اما متاسفانه فرآیند تشکیل هیئت‌مدیره‌ها در سهام عدالت تاکنون مغفول مانده که باید به آن پرداخته شود.

قشر آسیب‌پذیر و محروم جامعه باید به صورت محسوس از سهام عدالت استفاده کنند

وی با بیان اینکه قشر آسیب‌پذیر و محروم جامعه باید به صورت محسوس از سهام عدالت استفاده کنند، گفته بود: بسیاری از افرادی که از سهام عدالت استفاده می‌کنند، در قید حیات نیستند و نتوانستند در یک دهه اخیر از سود سهام عدالت بهره‌مند شوند و حتی مشارکتی در امور خودشان داشته باشند.

عباسی گفته بود: باید مشخص شود که آیا مجامع عمومی در سهام عدالت تشکیل شده یا خیر و مردم چه نقشی می‌توانند در سهام عدالت، تعیین هیئت‌مدیره، انتقال و خرید و فروش سهم خود داشته باشند.

مالکیت دولت بر سهام عدالت مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی دارای ۵۰ درصد تخفیف غیرقانونی است

محمدرضا پورابراهیمی نیز درباره مالکیت غیرقانونی دولت در سهام عدالت، گفته است: براساس قانون، ادامه مالکیت دولت در سهام عدالت مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی دارای ۵۰ درصد تخفیف- ۵۰ درصد باقی مانده از محل سود پرداخت شده است- مغایر با قانون است.

* جولان دولت در هیئت‌مدیره شرکت‌ها

 موضوع عدم انتقال دارایی‌های سهام عدالت به مردم از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی(ETF) و آزادسازی آن به چالش‌ جدی در اقتصاد تبدیل شده است.

طبق قانون سهام عدالت برخی دهک‌های مشمول هبه‌ رهبری که شامل مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و اقشار آسیب‌پذیر هست باید از تخفیف ۵۰ درصدی در پرداخت اصل سهام برخوردار می‌شدند و اکنون باید با توجه به پرداخت کل سهام باید آزادسازی انجام می‌شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 6خرداد 1398 ، کدخبر:384301 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
همه که این سهام عدالت رو ندارن این سهام باید برای همه اقشار باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین