پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
ورزش کشور باز هم قربانی سهل‌انگاری و بی‌توجهی‌های مسئولان خود شد. باز هم صحبت ازدست‌رفتن آبروی ورزش ایران در میادین و مجامع بین‌المللی است؛ این‌بار اتفاق آن‌قدر عجیب‌و‌غریب است که نمی‌توان هیچ توجیه و عذر و بهانه‌ای را برای آن پذیرفت. محصول آخرین قصور این مسئولان، پایین‌کشیدن محمدباقر یخکشی از سکوی قهرمانی رقابت‌های جام ساساری ایتالیاست. این پیکارها شنبه‌شب در حالی با عنوان سومی برای تیم ملی کشتی آزاد به پایان رسید که مدال طلای یخکشی از او پس گرفته شد.

شعار سال: پس‌گرفتن مدال او از جایی شروع شد که در مراسم اهدای جوایز وزن 61 کیلوگرم، کمیته برگزاری مسابقات به دلیل حضور یخکشى با تی‌شرت ورزشى روی سکو، این کشتی‌گیر را دیسکالیفه کرده و از اهدای مدال ممانعت کردند. با دیسکالیفه‌شدن یخکشی، مدال طلا به «کالیف» نفر دوم مسابقات از قزاقستان، رسید و یک مدال طلا به‌راحتی از دست کشتی آزاد ایران پرید.

طبق قانونی که اتحادیه جهانی کشتی از ابتدای سال 2019 میلادی به همه کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرده است، کشتی‌گیران در مراسم اهدای مدال باید حتما با گرمکن و شلوار تیم‌های ملی مربوطه خود روی سکو بروند و مدال خود را دریافت کنند. حال سؤال اینجاست که چرا با وجود ابلاغ چنین قانونی، سرپرست و دیگر اعضای کادر فنی تیم ملی آزاد کشورمان، دست به قانون‌شکنی زدند و چنین اتفاق تلخی را رقم زدند. این در حالی است که حتی مسئولان برگزاری مسابقات نیز زمانی که یخکشی می‌خواست روی سکو برود و مدالش را بگیرد، به او تذکر داده‌اند پوشش خود را اصلاح کند؛ اما این کشتی‌گیر در مقابل خواسته آنها مقاومت کرده و با تی‌شرت روی سکوی قهرمانی رفته است.

پس‌گرفتن مدال طلای تیم ملی کشتی ایران در جام ساساری در پی این اتفاق غیرمعقول، به‌قدری در رسانه‌های خارجی بازتاب داشت که اتحادیه جهانی کشتی بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد. این اتحادیه اعلام کرد یخکشی با بی‌توجهی به تذکرات کمیته برگزاری مسابقات، باعث شده مدالش پس گرفته شود. با اعلام این خبر از سوی اتحادیه جهانی کشتی، لازم است زوایای پنهان این ماجرا روشن و مشخص شود چرا این کشتی‌گیر حتی با گرفتن چندباره تذکر حاضر نشده با گرمکن ورزشی روی سکو حاضر شود؟ اینکه چرا نباید سرپرست تیم اعزامی که باید لحظه به لحظه در جریان امور و اتفاقات به‌وجود‌آمده در محل مسابقات باشد، بتواند این مشکل را مرتفع کند؟ اینکه چرا باید در چنین مسابقاتی که به‌عنوان یکی از رویدادهای تأثیرگذار در رده‌بندی جهانی کشتی‌گیران به حساب می‌آید، چنین اشتباه و گاف بزرگی صورت بگیرد و به این سادگی این مدال ارزشمند طلا از دست برود؟

قطعا یکی از وظایف سرپرستان تیم‌های اعزامی، گوشزدکردن این موارد به ورزشکاران و ملزم‌کردن آنها به رعایت چنین مسائلی است؛ اما متأسفانه باید گفت اکثریت سرپرستان تیم‌های کشتی به دلیل ناآشنایی با زبان انگلیسی و مراودات بین‌المللی، باعث شده‌اند کشتی ایران نتواند جایگاه خوبی در مجامع بین‌المللی داشته باشد. جای جالب‌تر ماجرا این است که گفته می‌شود از زمانی که اتحادیه جهانی قانون پوشیدن گرمکن و شلوار را روی سکوی اهدای مدال‌ها الزامی کرده، ایرانی‌ها اصلا اعتنایی به آن نکرده‌اند و در رویدادهای مختلف هرطور میلشان بوده روی سکو رفته‌اند. موضوع جالب اینجاست که در همین جام ساساری، به‌جز محمدباقر یخکشی، نادر حاج‌آقانیا، دیگر کشتی‌گیری است که قانون را زیر پا گذاشته است. او که در وزن 57 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد، با تی‌شرت روی سکو می‌رود و مدالش را می‌گیرد؛ اما اینکه چرا مدال این آزادکار پس گرفته نمی‌شود، سؤال مبهمی است که هنوز جواب آن پیدا نشده؛ یا تی‌شرت‌پوشیدن آقانیا از چشم کمیته برگزاری مسابقات دور مانده یا اینکه درباره او تخفیف قائل شده‌اند.

این تمام حواشی تیم ملی کشتی آزاد در جام ساساری نیست. اخراج غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی، از کنار زمین نیز از دیگر مصائب این تیم در ایتالیا بود. محمدی در حالی که مشغول کوچ‌کردن امیرمحمد یزدانی، کشتی‌گیر وزن 65 کیلوگرم بود، با اعتراض به نحوه قضاوت داوران از کنار زمین اخراج شد و تا پایان مسابقات اجازه کوچ هیچ‌یک از شاگردان خود را پیدا نکرد. تیم کشتی آزاد ایران در حالی با این اقدام نابخردانه خود باعث خدشه‌دار‌کردن حیثت ورزش اول کشور در یک میدان معتبر بین‌المللی شده که تاکنون هیچ‌یک از مقامات فدراسیون کشتی توضیحی درباره اتفاق به‌وجود‌آمده نداده‌اند. فدراسیون کشتی تنها اعلام کرده اعتراض خود را به گرفتن مدال طلای یخکشی، به اتحادیه جهانی منعکس خواهد کرد.
جالب‌ترین جای تخطی مسئولان کشتی ایران اینجاست که آنها با وجود ابلاغ این قانون، در رویدادهای دیگر نیز این خطا را مرتکب شده‌اند که در نهایت مجازات آن را در جام ساساری دیدند. تیم ملی فرنگی نیز دو شب پیش در تورنمنت جام تورلیخانوف قزاقستان با عنوان نایب‌قهرمانی به کار خود پایان داد. در عکس‌های منتشرشده از مدال‌آوران این تورنمنت، دیده شده آنها نیز با تی‌شرت روی سکو رفته‌اند. رامین طاهری و شهاب قوره‌جیلی به ترتیب فرنگی‌کاران اوزان 87 و 130 کیلوگرم هستند که هر دو آنها با تی‌شرت روی سکوی دوم و سومی رفتند که البته با آنها برخوردی نشد.

یک منبع آگاه دراین‌باره گفت: «متأسفانه ملی‌پوشان ما حاضر نمی‌شوند قوانین را رعایت کنند و آن دیسیپلین لازم را داشته باشد. اگر بخواهیم حسابش را بکنیم، باید در تورنمنت تورلیخانوف نیز مدال همه فرنگی‌کاران پس گرفته می‌شد؛ چون همه با تی‌شرت روی سکو رفتند؛ اما به‌هر‌حال آسیایی‌ها با ایران خوب هستند و به نوعی با ما راه می‌آیند. بااین‌حال موضوع اروپا فرق دارد؛ آنها قانون‌مند هستند و قانون را رعایت می‌کنند». فدراسیون کشتی نزدیک به شش ماه است که با سرپرست اداره می‌شود و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. بعد از استعفای رسول خادم از ریاست این فدراسیون، ورزش اول ایران به حال خود رها شده و هر روز بر مشکلات تیم‌های ملی آزاد و فرنگی افزوده می‌شود. این در حالی است که کشتی‌گیران امسال سال سختی را پیش‌رو دارند؛ چراکه سال آینده بازی‌های المپیک 2020 توکیو برگزار و تکلیف سهمیه‌های هر دو تیم در این سال است که مشخص می‌شود.

به گفته محمدرضا داورزنی، معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، اسامی نامزدهای ریاست فدراسیون کشتی در اختیار نهادهای نظارتی است و به محض اینکه نتیجه تأیید صلاحیت‌ها به دست وزارت ورزش برسد، حداکثر تا ۱۵ روز بعد، نشست انتخابات فدراسیون برگزار می‌شود. اینها در حالی است که کاندیداهای فدراسیون کشتی که بیشتر آنها از پیش‌کسوتان و اهالی این رشته هستند، وارد جنگی رقابتی شده‌اند و با تنش‌هایی که در فضای مجازی به وجود آورده‌اند، فضا را در این فدراسیون ملتهب می‌کنند. در‌حال‌حاضر بهروز نعمتی، از چهره‌های سیاسی، سرپرستی فدراسیون کشتی را بر عهده گرفته که خود او نیز یک سر این دعواهاست. طبق عرف و قانون، وظیفه سرپرست در هر فدراسیونی تنها اداره امور بدون جانبداری از هر سمت و سویی و البته فراهم‌کردن فضای سالم لازم برای برگزاری انتخابات است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 7 خرداد 98، شماره: 3438


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین