پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
دولت 'باراک اوباما' روز جمعه اعلام کرد که در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین به کشورهایی که با آمریکا در جنگ نیستند، به اشتباه بیش از 116 غیرنظامی کشته شدند.

شعارسال: برملا شدن این مساله احتمالا به بحث درباره کشتار هدفمند و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دامن می زند.

در مجموع، این رقم که از سوی مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شد، کمتر از برآوردهای صورت گرفته از سوی سازمان های غیردولتی است.

نشریه «فارن پالیسی » چندی پیش نوشته بود، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، 35 برابر بیشتر از هواپیماهای عادی باعث/ مرگ غیرنظامیان می شود.

دولت اوباما پیشتر مدعی بود، هواپیماهای بدون سرنشین خسارات جانبی از جمله کشته شدن غیر نظامیان را در جنگ ضد تروریسم محدود می کند.

اوباما در اظهاراتی در دانشکده حقوق دانشگاه شیکاگو در واکنش به انتقاد از به کار گیری هواپیماهای بدون سرنشین گفت، با اطمینان می گویم که شمار تلفات غیرنظامیان در هر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین بسیار کمتر از میزان تلفات غیر نظامیان در جنگ متعارف است.

اسناد و مدارک منتشر شده نشان می دهد، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق غیر جنگی ازجمله پاکستان ، یمن و سومالی 35 برابر بیشتر از تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات هوایی با استفاده از هواپیماهای دارای سرنشین در مناطق جنگی ازجمله عراق، سوریه و افغانستان است.

از زمان آغاز عملیات هوایی علیه گروه ترریستی داعش در اوت سال 2014 ، ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا به طور کلی 41 هزار و 697 حمله انجام داد که باعث کشته شدن حدود 577 غیرنظامی شد.

در افغانستان، از زمانی که اوباما سمت ریاست جمهوری را به عهده گرفت(از ژانویه سال 2009 تا پایان سال گذشته) ، 24 هزار و 848 بمب در این کشور فرود آمد که موجب کشته شدن هزار و 214 غیرنظامی شد.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشت. نیروی هوایی آمریکا در 20 آوریل آماری را به طور اختصاصی در اختیار رویترز قرار داد که نشان می دهد، در 56 درصد از حملات هوایی در افغانستان در سال 2015 از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده است. در آن سال نیروهای بین المللی به طور کلی 947 بمب بر روی افغانستان انداختند که کشته شدن 103 غیر نظامی را درپی داشت.

اوباما از زمانی که ریاست جمهوری را در آمریکا به دست گرفت، 462 حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان ، یمن و سومالی انجام داد که کشته شدن 289 غیر نظامی را درپی داشت.

مقایسه تعداد حملات و تعداد کشته های ناشی از آن نشان می دهد تعداد غیر نظامیانی که در حملات با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کشته می شوند بسیار بیشتر از حملات هوایی با استفاده از هواپیماهای دارای سرنشین است.

آمریکا نخستین کشوری است که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را با قابلیت حمل موشک برای از بین بردن مظنونان تروریست آغاز کرد.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه تروریست ها پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک آغاز شد، در آخرین سال ریاست جمهوری 'جرج دبلیو بوش' رئیس جمهوری سابق آمریکا افزایش یافت و در دوره ریاست جمهوری اوباما به شدت تقویت شد.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان را درپی داشت و این مسئله خشم مردم در کشورهایی که این حملات انجام می شود، به ویژه پاکستان، را به دنبال داشت.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، تاریخ انتشار: 11 تیر 1395، کد خبر: (5418462) 82133356 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین