پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۶۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
سفیر روسیه در تهران تأکید کرد؛ مسکو به‌رغم تهدید تحریمی از جانب آمریکا، به همکاری‌های خود با ایران در چارچوب برجام و توافقات دوجانبه ادامه می‌دهد و از عضویت کامل جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز حمایت می‌کند.

شعار سال:  "لوان جاگاریان" سفیر فدراسیون روسیه در تهران در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، از قصد روسیه درباره ادامه اجرای تعهداتش برای مدرنیزه‌سازی نیروگاه اتمی "بوشهر"، به‌رغم تهدیدآمریکا درباره اعمال تحریم‌هایی علیه شرکای خارجی ایران خبر داد. وی اعلام کرد که مسئله عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای در نشست سران آتی این سازمان در بیشکک در ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) بررسی خواهد شد. این دیپلمات همچنین در تشریح اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یادآور شد که مقامات مسکو به تلاش خود برای متقاعد کردن همتایان خود در تهران درباره عدم خروج از توافقنامه هسته‌ای ادامه می‌دهند، ولی اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، مقصر اصلی این وضعیت فقط طرف آمریکایی خواهد بود و ایران پایبندی خود به برجام را تاکنون ثابت کرده است.

سفیر روسیه در پاسخ به سؤالی درباره مواضع مسکو در قبال خروج احتمالی ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توضیح داد: «بدون تردید احتمال خارج شدن ایران از برجام یا پیمان مربوط به عدم گسترش هسته‌ای موجب تأسف عمیق ما خواهد شد. در شرایط کنونی ما به رایزنی‌های خود با مقامات تهران ادامه می‌دهیم تا آنها را نسبت به عواقب منفی خودداری از ادامه اجرای تعهداتشان در چارچوب توافق هسته‌ای متقاعد سازیم، ضمن اینکه طرف ایرانی تاکنون هم به‌طور داوطلبانه به تمامی تعهدات خویش در این زمینه کاملاً پایبند بوده است. البته در صورت خروج ایران از برجام و شکست این توافقنامه بین‌المللی، تمامی مسئولیت این اتفاق به‌عهده آمریکا خواهد بود که به‌شدت تعهدات به‌عهده‌گرفته خود در چارچوب توافق هسته‌ای با تهران را با خروج یکجانبه از آن و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی، نقض کرده است. زمان برای اقدامات دیپلماتیک همچنان باقی است و ما به‌همراه سایر شرکای خود در برجام به تلاش برای حفظ این توافقنامه ادامه می‌دهیم تا اوضاع پیرامون آن وخیم‌تر از قبل نشود».

جاگاریان درباره دورنمای همکاری‌های هسته‌ای روسیه با ایران، از جمله در زمینه مدرنیزه‌سازی نیروگاه اتمی بوشهر، با وجود تهدید آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی علیه شرکای خارجی تهران، گفت: «در حال حاضر شرکت دولتی "راس اتم" روسیه بر اساس توافقات صورت‌گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و منشور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران همکاری دارد و کار به‌روی طرح‌های مشخص، بر اساس توافقات دوجانبه با شرکای ایرانی و مطابق با تعهدات بین‌المللی روسیه در زمینه عدم گسترش هسته‌ای و قوانین داخلی کشورمان، ادامه دارد، در این رابطه باید در همین‌جا تأکید کنم که اقدامات تحریمی احتمالی از سوی کشورهای ثالث هیچ تأثیری بر همکاری‌های دوجانبه بین مسکو و تهران نخواهد گذاشت».

سفیر روسیه در پاسخ به سؤالی درباره علاقه‌مندی ایران به همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی و امکان عضویت ناظر این کشور در این سازمان منطقه‌ای در صورت درخواست تهران، یادآور شد: «فعلاً چنین درخواستی به‌طور رسمی از طرف همتایان ایرانی ما دریافت نشده است. البته در شرایط کنونی پیشنهاد مشارکت ایران به‌صورت عضو ناظر در مجمع پارلمانی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در حال بررسی است و موضع‌گیری نهایی در این زمینه باید از سوی مقامات تهران صورت بگیرد».

این دیپلمات روس درباره عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز توضیح داد: «قبل از هر چیز باید بگویم که روسیه به‌طور پیگیرانه از تمایل تهران برای عضویت تمام و کمال در سازمان شانگهای که به‌طور رسمی نیز اعلام شده، حمایت می‌کند. ما انتظار داریم که جزییات این مسئله در جریان نشست آتی رهبران کشورهای عضو این سازمان که قرار است در تاریخ 14-13 ماه ژوئن (24-23 خرداد ماه) در بیشکک برگزار شود، مطرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد».

وی درباره دورنمای ایجاد خط راه‌آهن شمال ــ جنوب پیرامون دریای خزر نیز گفت: «مسئله تحقق عملی طرح ایجاد کریدور حمل‌ونقل شمال ــ جنوب بسیار پیچیده و با مشکلات زیست‌محیطی و فنی خاصی مواجه است. این موضوع درباره ایجاد خط راه‌آهن پیرامون دریای خزر نیز صدق می‌کند. در این رابطه دوستان ایرانی ما چند ماه قبل، بخش خط راه‌آهن "قزوین ــ رشت" را افتتاح کردند و طرح احداث بزرگراه "رشت ــ آستارا" نیز در حال اجراست. در حال حاضر اولویت طرف روسی، تحقق طرح مشترک راه‌آهن "گرمسار ــ اینچه‌برون" است که دولت روسیه بودجه‌ای معادل 1.2 میلیارد یورو، برای آن سرمایه‌گذاری کرده است».

لوان جاگاریان درباره امکان لغو روادید برای شهروندان روسی و ایرانی نیز اعلام کرد: «به‌منظور اجرای رژیم بدون روادیدی برای بخش خصوصی، ابتدا باید منتظر تحقق توافقات مربوط به لغو روادید برای گروه‌های مشخص شهروندان دو کشور بود که مختصات آن فعلاً در مرحله بررسی بین‌دولتی قرار دارد. البته وزارت امور خارجه روسیه و ایران، از ماه مه سال جاری تسهیلاتی را برای سفر گروه‌‌های مشخصی از شهروندان دو کشور در نظر گرفته‌اند که این مسئله بدون تردید انگیزه مثبتی برای فعال شدن ارتباطات بین محافل تجاری ایران و روسیه خواهد بود».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 9خرداد 98، کد خبر: 2022291، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
0
البته بعد از اجازه آمریکا این مدرن سازی رو انجام میده بعد 20 سال
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین