پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
روزنامه هاآرتص آشتی ترکیه با رژیم صهیونیستی و روسیه را فرصتی برای ایجاد خاورمیانه جدید توصیف کرده که حتی می‌تواند بشار اسد را به یک همسایه خوب برای اردوغان تبدیل کند.

شعار سال: روزنامه صهیونیستی«هاآرتص» در یادداشتی به بررسی آشتی ترکیه با روسیه و رژیم اسرائیل پرداخته و مدعی شد که با بهتر شدن روابط این دو، فرصت نابی برای تشکیل خاورمیانه جدید ایجاد شده اما ترکیه بین ایران و داعش گیر خواهد افتاد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به انفجارهای انتحاری خونین در فرودگاه آتاتورک استانبول آمده است: این عملیات نشان داد که ترکیه به هدف داعش شده است. تا زمانی که ترکیه به تروریست‌های داعش کمک‌های پزشکی ارائه و اجازه می‌داد از مرزش برای ورود به سوریه استفاده کنند و همچنین از مبادلات نفتی میان تولید کنندگان ترکیه و داعش چشم‌پوشی می‌کرد، این کشور امنیت داشت.

اما زمانی که ترکیه پایگاه‌های داعش در سوریه را هدف قرار داد، خودش نیز به هدفی برای داعش تبدیل شد تا هر زمانی که ممکن بود، حمله‌ای علیه آن انجام شود.

این روزنامه آشتی ترکیه با روسیه را مسیر جدید و مهمی برای این کشور عنوان کرده و نوشت: برای دانستن اهمیت این مسیر، همین کافی است که روزنامه‌های ایران را دنبال کنید. روزنامه آفتاب نزدیک به حسن روحانی رئیس جمهور اینگونه تیتر زد « پایان روزهای خوش روابط ایران و روسیه؟». آشتی با روسیه فقط این حس را در ایران تقویت کرد که روسیه به ترکیه برای سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه پیوسته و ترکیه را جایگزین ایران در جبهه‌های جنگ سوریه کرده است.

هاآرتص مدعی شد که ایران و روسیه اکنون برسر نحوه ادامه دادن جنگ در سوریه به اختلاف خورده‌اند و افزود: در حالی که ایران می‌خواهد عملیات حلب را ادامه دهد، روسیه اعلام کرده چنین عملیاتی به زودی آغاز نخواهد شد. این اظهارات روسیه با مواضع سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز تناقض دارد که خواسته بود تا تمامی نیروهای برای شرکت در ««نبرد بزرگ استراتژیک» در حلب جمع شوند.

در پایان این یادداشت آمده است: با قدم‌هایی که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای آشتی با همسایگان برمی‌دارد، احتمال دارد اسد نیز یک همسایه خوب تلقی شود. اما چنین چرخش موضعی می‌تواند به معنای پایان روابط دوستانه‌ای که ترکیه طی سال‌ گذشته با عربستان سعودی بدست آورده باشد. آشتی سه جانبه ترکیه، ورای منافع اقتصادی که برای طرفین دارد، می‌تواند شانس نادری برای طراحی سیاست خاورمیانه‌ای جدید باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 12 تیر 95 ، کد مطلب: 13950412000683: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین