پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۱۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش درباره توزیع شیر در مدارس گفت: هنوز اعتباری برای شیر مدارس داده نشده است و تا زمانی‌که تخصیصی داده نشود، نمی‌توانیم قراردادی را با شرکت‌ها منعقد کنیم.

شعار سال: الله‌یار ترکمن ادامه داد: در سال گذشته برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد اعتبار پیش‌بینی‌شده بود که تخصیص داده نشد. در سال ۹۶ هم تخصیصی نداشتیم و همچنان پیگیر این موضوع هستیم. برای سال ۹۸ هم وضعیت همین‌طور است. همه این برنامه‌ریزی‌ها منوط به تخصیص اعتبار است و تا زمانی‌که اعتبارات به ما تخصیص داده نشود و قضیه محقق نشود، نمی‌توانیم کاری کنیم. وی عنوان کرد: متأسفانه از سال 96 به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستیم ردیف اعتبار تأمین شیر مدارس را اخذ کنیم و از این بابت با مشکل روبه‌رو شدیم.

بودجه شیر روی کاغذ مانده است

البته در اواخر سال گذشته حمیدرضا بطحایی، وزیر آموزش‌ و پرورش، هم به‌صراحت اعلام کرده بود که اعتبار شیر مدارس تخصیص داده نشده و بعید است که به این زودی این طرح دوباره به اجرا دربیاید. وزیر آموزش‌ و پرورش در صحبت‌های خود عنوان کرده بود: بودجه شیر روی کاغذ مانده است و بعید است امسال این طرح راه بیفتد. پولی دست وزارت آموزش ‌و پرورش را نگرفته است و البته سازمان برنامه هم ظاهراً پولی ندارد؛ دو سال است که بودجه شیر در مدارس تخصیصی نداشته است و، تا پول نباشد نمی‌توان کاری کرد. البته پیگیری‌های مکرری ‌شده، ولی نتیجه‌بخش نبوده است. بطحایی عنوان کرده بود: اعتبار سالانه توزیع شیر مدارس رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است که وزارت آموزش‌و پرورش می‌تواند با این بودجه، شیر را به‌صورت رایگان در مدارس توزیع کند.

اعتبارات پاسخگوی افزایش قیمت شیر خام نیست

دبیر انجمن صنایع لبنی هم درباره توزیع شیر در مدارس کشور گفت: بیش‌تر از دو سال است که سازمان برنامه و بودجه به شیر مدارس اعتباری نداده و به‌همین دلیل این طرح هم متوقف‌ شده است. رضا باکری تأکید کرد: به‌طور حتم اگر بودجه در نظر گرفته شده به وزارت آموزش ‌و پرورش اختصاص نیابد، موضوع توزیع شیر هم مانند دو سال گذشته منتفی می‌شود. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه برای سال تحصیلی 97-98، 180 میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر در مدارس در نظر گرفته شده؛ اما تاکنون خبری از تخصیص این رقم نیست. وی در پاسخ به این پرسش که با افزایش قیمت شیر خام این میزان اعتبار پاسخگوست یا خیر، اظهار کرد: قطعاً خیر؛ با توجه به افزایش قیمت شیر خام نسبت به سال‌های گذشته این اعتبار تنها پاسخگوی 20 نوبت توزیع شیر در کل مدارس است و قطعاً این افزایش قیمت ما را با مشکل روبه‌رو‌ می‌کند.

باکری همچنین درباره توقف طرح توزیع شیر در مدارس و تأثیر آن روی کارخانه‌های لبنی اظهار کرد: توقف این طرح روی کارخانه‌های بزرگ آن‌چنان تأثیرگذار نبود؛ اما خیلی از کارخانه‌های کوچک که برای شیر مدارس احداث شده بودند، با توقف این طرح دچار مشکل شدند و از چرخه تولید کنار رفتند.

کودکان به انرژی بیش‌تری نیاز دارند که با شیر تأمین می‌شود

یک کارشناس تغذیه هم درباره اهمیت توزیع شیر در مدارس گفت: شیر یک میان وعده خوب و مغذی برای دانش‌آموزان است که تأثیر به‌سزایی بر سلامت آن‌ها دارد. کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم ازجمله مواد معدنی مهم در شیر هستند که بر سلامت دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند. کلسیم نیز یکی از مواد معدنی است که بدن برای کارکردهای متعدد به آن نیاز دارد.

امیرحسین صراف ادامه داد: شیر حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های A و B مانند تیامین، ریبوفلاوین، اسید نیکوتین و B12 است. هر لیتر شیر ۱۲۰ کیلوکالری انرژی به بدن می‌دهد که میزان انرژی سطح قندخون را در دانش‌آموزان بالا می‌برد و بر رشد و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها تأثیر مستقیم می‌گذارد. این کارشناس تغذیه با بیان این‌که کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه حتماً باید دو میان وعده قابل‌توجه داشته باشند، افزود: کودکان و نوجوانان به‌دلیل متابولیسم بالای بدن و فعالیت بدنی بالا نیاز به دریافت انرژی بیش‌تری در مقایسه با بزرگ‌سالان دارند؛ بنابراین شیر یک گزینه خوب برای دانش‌آموزان است که در رشد و افزایش قدرت یادگیری آن‌ها اثر دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که توزیع رایگان شیر در مدارس برای نخستین‌بار به‌صورت آزمایشی در سال ۷۹ و به‌دلایلی ازجمله خرابی دندان، کوتاهی قد دانش‌آموزان و کمبود ویتامین D انجام شد. این طرح با همکاری شرکت‌های لبنی در کشور آغاز و با پوشش‌دادن ۴۲۰ هزار دانش‌آموز اجرا شد. هم‌زمان با اجرای رسمی طرح در سال ۸۰، یک‌‌میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز شیر رایگان دریافت کردند؛ اتفاقی که در سال‌های گذشته اگرچه با مشکلاتی همراه بود، اما در نهایت به اجرا درمی‌آمد، ولی از ابتدای سال ۹۶ خبری از توزیع رایگان شیر در مدارس نیست و به گفته مسئولان به‌دلیل عدم اعتبار این طرح هنوز اجرا نشده و بیش‌تر از دو سال است که با وقفه روبه‌رو شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 12 خرداد 98، شماره: 67836


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین