پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
یکی از دغدغه ­های مؤمنان در ماه رمضان رؤیت هلال در آغاز و پایان آن است. این نه تنها در زمان جمهوری اسلامی بلکه در همه زمانها بوده است.

شعارسال: در قبل از انقلاب در مشهد در یکی از سال ها اختلاف در اعلام روز عید فطر پیش آمد. در آن سال آیه الله میلانی برایش عید مسلم نشده بود و برای آیه الله قمی مسلم شده بود و بر آن هم حکم کرده بود و مردم بیشتر از آیه الله قمی تبعیت کردند.

هر ساله در جمهوری اسلامی هم در آغاز ماه و هم در پایان آن گروه عظیمی برای استهلال ماه بسیج می شوند و طبعاً هزینه ­هایی هم بر نظام تحمیل می ­کنند. سؤال این است که با آنکه استهلال امری مستحب است آیا تا این اندازه، در چنین شرائط اقتصادی، باید برای آن هزینه نمود؟ بر اساس شنیده ها انجام این کار دارای ردیف بودجه است و افراد ذیربط با هواپیما و استفاده از وسائل پیشرفته به کشف رؤیت هلال ماه در آسمان می پردازند!

سؤالات دیگری که مطرح است این است که این دقت و وسواس که در جای خود هم مطلوب است برای چیست؟ آیا برای این است که نیات مردم برای آغاز ماه روزه درست باشد؟ آیا برای این است که در پایان ماه مردم به حرام نیفتند و روزعید فطر را روزه نگیرند؟ آیا برای تعیین تکلیف مردم در کارهای دولتی و اجتماعی و مراودات بازرگانی و اقتصادی است که باید از بلاتکلیفی به­ویژه در آغاز ماه شوال در آیند؟

به نظر می رسد در دو مورد اول کمتر مشکل پیش می اید. زیرا در آغاز ماه تا وقتی برای کسی رؤیت هلال مسلم نشده، با اغلب مؤمنانی که به­ پیشواز می روند، می ­تواند روزه نگیرد. خوب، چنانچه مشخص شد که روز اول ماه است آنکس که روزه است نیت روز اول می­کند و آنکس که روزه نیست از آن به بعد امساک می کند و قضای آن را به جا می آورد.

در مورد روز عید فطر هم تا مسلم نشده، و سی روز ماه رمضان نشده باشد، مردم نیت روز آخر ماه رمضان را دارند و چنانچه بعد، رؤیت ماه اعلام شد افطار می­کنند و فقط ممکن است گاهی از ثواب نماز عید بی نصیب بمانند.

به نظر می رسد مهم­ترین دلیل مربوط به امور اداری و به هم نخوردن تقویم کاری است که کارکنان در بخش دولتی و غیر دولتی در بلا تکلیفی به سر می­برند و نمی­ دانند و نمی توانند برای خود برنامه ریزی کنند.

در این مورد پیشنهاد این است که حال که برای روز عید فطر دو روز تعطیلی اعلام شده است به جای روز عید فطر تقویمی و روز بعد آن از این پس روز ۳۰ ماه رمضان و روز عید فطر تعطیل باشد. فایده آن این است که اولاً در اغلب سال ها، که منجمان بیشتر می­ دانند، ماه رمضان اگر ۲۹ روز شد که وضعیت تعطیلات به همین صورتی که هست اتفاق می افتد ولی چنانچه این طور نبود در روز سی ام کسانی که بخواهند به مسافرت بروند که تکلیف شان معلوم است و کسانی که نمی روند از تعطیلی استفاده می کنند و آن روز یا فردای آن را عید می ­کنند.

فایده دیگر اینکه در خیلی از موارد، با دیگر کشورهای مسلمان هماهنگی بیشتری به عمل می­آید دست کم از نظر ظاهر همان روزی را که آنها عید کرده اند ما هم به عنوان عید، یا پیشواز عید تعطیل کرده ایم.

فایده دیگر اینکه تقویم ایرانی مصرح در قانون که تقویم شمسی است به هم نمی خورد و البته شاید مسئولان از هزینه بیش از اندازه برای رؤیت هلال هم دست بردارند!

اگر نیاز به مصوبه قانونی باشد کافی است مجلس محترم تصویب کند به جای روز بعد تقویمی عید فطر روز قبل از آن را تعطیل اعلام کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 13خرداد1398 ، کدخبر: 1266335: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین