پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
در آستانه ماه مبارک رمضان به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های توزیع گوشت رفته و قیمت کالاهای مختلف را بررسی کرده ایم.

شعارسال: دوربین فارس در آستانه ماه مبارک رمضان به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های توزیع گوشت رفته و قیمت کالاهای مختلف را بررسی کرده است.






تعداد بازدید : 3



مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اینفوگرافی فهرست اقلام مشمول طرح ویژه ماه مبارک رمضان را منتشر کرد.

 قیمت احتمالی زولبیا و بامیه مشخص شد

 رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان: تاکنون ابلاغیه ای در خصوص قیمت قطعی زولبیا و بامیه به ما اعلام نشده است اما با توجه به مذاکرات صورت گرفته، قیمت این شیرینی در ماه رمضان ٢٠ هزار تومان خواهد بود.

بسیاری از شیرینی فروشان نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند و احتمال اینکه به دلیل متضرر شدن نسبت به پخت زولبیا و بامیه برای ماه رمضان اقدام نکنند، وجود دارد.

کاهش یک ساعته طرح ترافیک و زوج و فرد در ماه مبارک رمضان

 رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: به منظور رفاه حال شهروندان زمان طرح ترافیک و زوج و فرد در معابر تهران یک ساعت کاهش یافته و از ۱۹ به ۱۸ تغییر خواهد کرد.

فعالیت سینماها در ماه رمضان چگونه است؟

با توجه به این‌که مجوز فعالیت سینماها تا سحر از طرف پلیس و اماکن کشور صادر شده است، سخنگوی شورای صنفی نمایش و رئیس انجمن سینماداران بیان کردند که امسال برنامه ویژه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته برای این ایام درنظر گرفته نشده است.

با توجه به این‌که رییس پلیس پایتخت مجوز فعالیت سینماها را از افطار تا سحر صادر کرده است، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه‌های طرح افطار تا سحر توضیح داد: در جلسه هفته گذشته قرارداد برخی از فیلم‌ها ثبت و اعلام شد. اما تعدادی از سرگروه‌ها مثل سینما آزادی، استقلال، باغ کتاب و سینما آستارا این هفته قراردادشان را ارائه خواهند داد که فردا (پانزدهم اردیبهشت) در جلسه ثبت خواهد شد. همچنین در ادامه برنامه عید فطر را نیز اعلام خواهند کرد.

او درباره صدور مجوز فعالیت سینماها تا سحر گفت: هرساله سازمان سینمایی با هماهنگی‌هایی که با پلیس و اماکن انجام می‌دهد، مجوز لازم برای نمایش فیلم‌ها برای خانواده‌ها تا سحر را صادر و چگونگی اجرایی شدن آن را اعلام می‌کند. سپس بعد از اخذ مجوز توسط سازمان سینمایی، این نکته به سینماها ابلاغ می‌شود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره چگونگی اجرایی شدن این برنامه نیز بیان کرد: ما زیرمجموعه سازمان سینمایی هستیم و مجوز صادر شده است ولی همه‌ساله خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارچوبی را برای سینماها اعلام می‌کند و بر اساس آن‌ سینما موظف هستند که اقدام کنند. در این زمینه شرایط جغرافیایی سینماها بسیار مهم است؛ مثلا پردیس‌های سینمایی شرایطشان با سینمای تک‌سالنه متفاوت خواهد بود.

فرجی در ادامه افزود: اگر درخواستی از سمت سینماداران، مجموعه‌های سینمایی یا فیلمسازان داشته باشیم که بخواهند اثری را به غیر از فیلم‌هایی که اکنون روی پرده هستند، در بازه زمانی افطار تا سحر نمایش دهند، پیگیری‌های لازم انجام و سپس اقدام خواهد شد. در کل تاکنون اقدام ویژه‌ای متفاوت از برنامه‌های سال‌های گذشته در ایام ماه رمضان نداریم.

او در پایان بیان کرد: در سال‌های گذشته طرح ویژه ماه مبارک رمضان توسط سیمای جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شد و این کار برای سینما و فیلم‌ها تاثیرگذار بود. امیدوارم امسال نیز کمک کنند تا این طرح مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران نیز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اکران‌های ماه رمضان بیان کرد: برنامه ‌های امسال مانند سال‌های گذشته است و تاکنون تغییر خاصی نداشته.

او در ادامه بیان کرد: یک‌سری امکانات ویژه هم مانند دوره‌های گذشته برای مخاطبان سینما در نظر گرفته شده که درواقع همان نیم‌بها بودن قیمت بلیت سینماها تا افطار است که هفته گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد.

این سینمادار با بیان این‌که شورای صنفی در این زمینه تصمیم‌گیرنده است که چه فیلم‌هایی روی پرده بروند و چه برنامه‌های ویژه‌ای برای اکران داشته باشته باشیم درباره شرایط سینماها در این ماه گفت: هر سینمایی که تمایل داشته باشد می‌تواند نمایش فیلم‌هایش را تا سحر ادامه دهد و در واقع این مجوز به صورت کلی برای تمام سینماها صادر شده و هر سینمایی که بخواهد می‌تواند از این چرخه خارج شود و شرایط خودش را داشته باشد.

مشاهده هلال "جوان"رمضان در آسمان شامگاهی امشب/ ماه "بحرانی" رصدگران را به چالش می‌کشد

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران رؤیت هلال ماه رمضان ۱۴۴۰ را در شامگاه روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت دانست و گفت: مجموع پارامترهای علمی رؤیت هلال شامگاهی رمضان ۱۴۴۰ خبر از مواجهه با یک هلال "بحرانی" دارد؛ چراکه برخی پارامترها خاص و پایین‌تر از حد تجربی هستند و از این نظر هلال ماه رمضان امسال برای رصدگران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، ضمن آنکه آغاز ماه رمضان مقارن با آغاز هفته جهانی ستاره‌شناسی خواهد بود.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: برای مشاهده هلال‌های شامگاهی، معمولاً به لحظه مقارنه که همان کامل شدن دوره‌های ۲۹.۵۳ صدم شبانه‌روزی ماه به گرد زمین است، باید توجه شود.

وی با بیان این‌که لحظه مقارنه برای مشاهده هلال شامگاهی رمضان امسال در ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بامداد یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه خواهد بود، اظهار کرد: بر این اساس به اولین غروب پس از مقارنه که شامگاه همین روز است، باید توجه کرد.

عتیقی هلال‌های شامگاهی را شامل ۳ دسته "قابل رؤیت"، "غیر قابل رؤیت"و "بحرانی" دانست و یادآور شد: مجموع پارامترهای علمی رؤیت هلال شامگاهی رمضان ۱۴۴۰ خبر از مواجهه با یک هلال "بحرانی" دارد؛ چراکه برخی پارامترها خاص و پایین‌تر از حد تجربی هستند و از این نظر هلال ماه رمضان امسال برای رصدگران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه مناطق جنوب و به‌ویژه جنوب غرب کشور شرایط به مراتب بهتری برای رؤیت این هلال در شامگاه یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دارند، یادآور شد: نیمی از کشور به سمت جنوب امکان رؤیت با ابزارهای رصدی قدرتمند از جمله تلسکوپ‌های ۱۰ اینچ و بالاتر و دو چشمی‌های غول پیکر را دارند و رؤیت این هلال در نیمه شمالی کشور در شامگاه روز یکشنبه دور از انتظار است.

وی با اشاره به ضوابط رؤیت هلال ماه رمضان، توضیح داد: ضوابط علمی رؤیت ماه رمضان ۱۴۴۰ در شامگاه یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه جاری برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۰ در تهران به عنوان پایتخت کشور به این صورت است که لحظه غروب خورشید ساعت ۱۹ و ۵۳ دقیقه و ۴۶ ثانیه و لحظه غروب ماه ساعت ۲۰ و ۲۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه و بر این اساس "مکث هلال" در افق غرب آسمان ۲۸ دقیقه و ۴۳ ثانیه کمان (قوسی) خواهد بود.

وی این زمان مکث هلال ماه را مکث کوتاهی دانست و ادامه داد: ارتفاع این هلال در هنگام غروب خورشید برابر با ۴ درجه و ۴۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه و نسبتاً کم است.

این فعال نجوم آماتوری، جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید را از دیگر پارامترهای با اهمیت علمی در رؤیت هلال ماه ذکر کرد و یادآور شد: برای این هلال جدایی زاویه‌ای ۸ درجه و ۴۶ دقیقه کمان (قوسی) خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اختلاف سمت ماه و خورشید را در این شامگاه منفی ذکر کرد و افزود: این اختلاف برابر ۶ درجه و ۵۵ دقیقه و ۶ ثانیه کمان برآورد شده، ضمن آنکه سمت خورشید در لحظه غروب ۲۹۰ درجه و ۵۰ دقیقه و ۱۵ ثانیه کمان و سمت ماه در لحظه غروب ۲۸۳ درجه و ۵۵ دقیقه و ۹ ثانیه است.

به گفته وی، سن هلال ماه که از تفاضل لحظه غروب ماه از لحظه مقارنه به دست می‌آید، ۱۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه است و این هلال در میان "هلال‌های جوان" قرار می‌گیرد.

عتیقی، طول کمان هلال رمضان امسال را در شامگاه یکشنبه ۷۴ درجه عنوان کرد و افزود: می‌توان گفت رؤیت این هلال به نوعی برای رصدگران یک رکورد در رکوردهای علمی محسوب می‌شود؛ چراکه همان‌گونه که در پارامترهای علمی مشاهده می‌شود، با شرایط خاصی که رؤیت هلال را با مشکل مواجه می‌کند، روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: بدیهی است که در ماه‌های قمری با توجه به اینکه ۲۹ و یا ۳۰ روزه است، اگر هلالی در شامگاه بیست و نهمین روز ماه قمری (در اینجا ۲۹ شعبان) گزارش رؤیت موثقی نداشته باشد، در شامگاه روز سی‌ام هلال ماه به راحتی با چشم غیر مسلح تقریباً در تمام کشور قابل مشاهده خواهد بود.

تقارن روز جهانی ستاره‌شناسی با حلول ماه رمضان‌

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه رخدادهای مهم نجومی را تنها نمی‌توان در پهنه آسمان دنبال کرد، گفت: برخی رویدادها در زمین از اهمیت خاصی برخوردار هستند که اثرات آنها می‌تواند در توسعه این دانش کهن و جذاب تأثیرگذار باشد.

وی یکی از این رخدادهای نجومی را روز جهانی ستاره‌شناسی دانست و افزود: ۴۶ سال گذشته در بهار سال ۱۳۵۲ خورشیدی فردی به نام "داگ‌برگر" در کالیفرنیای شمالی با انجام اقدامی زیبا تلسکوپ را به میان مردم برد تا به جای آنکه مردم به رصدخانه بروند، آماتورها، تلسکوپ‌ها را در میان مردم آورند و عشق آسمانی خود را با مردم تقسیم کنند و از این راه علاقه‌مندان بیشتری به جرگه دوستداران ستاره‌شناسی بپیوندند.

عتیقی ادامه داد: با پیوستن ایالت‌های مختلف به این حرکت، به تدریج روز ستاره‌شناسی در برنامه‌های علمی سایر کشورها نیز قرار گرفت و با اجرای برنامه‌های متنوع، این روز جهانی را گرامی داشتند؛ از این رو، این روز به یک روز جهانی تبدیل شد.

این فعال نجومی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ سال قبل هفته جهانی ستاره‌شناسی نیز بنیان گذاشته شد، خاطر نشان کرد: با این اقدام، علاقه‌مندان می‌توانند در بازه زمانی بیشتری برنامه‌هایی را در مکان‌های مختلف و زمان‌های خاص‌تر از جمله تعطیلی رسمی هر کشور داشته باشند و نسبت به ترویج دانش اخترشناسی اقدام کنند.

وی زمان روز جهانی ستاره‌شناسی را از میانه ماه آوریل تا میانه ماه "مه" میلادی ذکر کرد و توضیح داد: در این بازه زمانی، روز شنبه‌ای که به تربیع ماه نزدیک باشد، به عنوان روز جهانی ستاره‌شناسی شناخته شد و از دوشنبه قبل از آن تا یکشنبه بعد از این روز، به عنوان هفته جهانی ستاره‌شناسی تعیین شده است.

به گفته وی، علت توجه به ماه در انتخاب این روز، آن است که ماه همسایه زمین و جرم دوست داشتنی زمینی‌ها است و از درون تلسکوپ برای کلیه علاقه‌مندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان، جلوه خاصی را خواهد داشت. بر اساس این روش تعیین، در هر سال روز جهانی ستاره‌شناسی، روزی متفاوت خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: با مکاتباتی که در سال‌های پایانی دهه ۷۰ خورشیدی با لیگ جهانی برگزارکننده توسط این انجمن به انجام رسید، با دریافت پوستر، بروشورها و کتاب ویژه این مناسبت، برنامه‌ای برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ همزمان با جامعه جهانی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های بعد با ایده‌های نو، برنامه‌های متنوعی در فضاها و مکان‌های مختلف در کشور از جمله در جمع نابینایان، ناشنوایان، معلولان، سالمندان و دیگر اقشار جامعه در بوستان‌ها و فرهنگسراها توسط انجمن نجوم آماتوری ایران به اجرا در آمد.

عتیقی خاطر نشان کرد: امسال از روز دوشنبه، ۶ تا یکشنبه ۱۲ ماه مه ۲۰۱۹ برابر با ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت جاری هفته جهانی "ستاره شناسی" است و روز شنبه ۱۱ ماه مه برابر ۲۱ اردیبهشت "روز جهانی ستاره‌شناسی" نامگذاری شده است و علاقه‌مندان به نجوم در کشور همزمان با فعالان نجوم آماتور سراسر جهان نسبت به ترویج این دانش آسمانی اقدام می‌کنند.

وی، همچنین آمادگی انجمن نجوم آماتوری ایران را در زمینه اجرای برنامه‌ها در تهران اعلام کرد.

شکر تنظیم بازاری کجاست؟

در حالی که رئیس ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت از توزیع ۲۰ هزار تن شکر به قیمت هر کیلوگرم ۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان خبرداده اما معلوم نیست این شکر در کجا توزیع شده است که مردم آن را پیدا نمی‌کنند.

افزایش افسار گسیخته قیمت کالا‌های اساسی و مصرفی از جمله برنج، روغن، گوشت قرمز، شکر، تخم‌مرغ، مرغ،  لبنیات، پوشک بچه و صدها کالای دیگر اگرچه توان مردم را بریده اما به یک امر کاملا تکراری و روزمره تبدیل شده است بطوریکه کمتر روزی است که خبری از گران‌تر شدن یک کالا به گوش نرسد.

در این شرایط، ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت هم صرفا هر چند وقت یکبار از طریق یکی از بخش‌های خبری رسانه ملی  اقدامات بی‌اثر خود را درباره  چگونگی تنظیم بازار تشریح می‌کند!

به عنوان مثال، هفته گذشته عباس قبادی رئیس ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک بخش خبری اعلام کرد بنا به ضرورت حفظ آرامش بازار در ماه مبارک رمضان و توجه به رفاه هموطنان بویژه اقشار آسیب‌پذیرو براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار مقرر شد تا در بازه زمانی 10 اردیبهشت تا 17 خردادماه 1398 اقلام ضروری و پرمصرف مردم شامل برنج، روغن‌نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و شکر به صورت عرضه مستقیم در کلیه نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع شود.  

براین اساس دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد 20 هزار تن شکر تنظیم بازار به قیمت هر کیلوگرم 3 هزار و 400 تومان در نمایشگاه‌های طرح ضیافت توزیع می‌شود.

این اظهارات رئیس ستاد تنظیم بازار در حالی است که اکنون شکر در بازار حتی فروشگاه‌های طرح ضیافت که همان میادین میوه و تره بار شهرداری است به سختی یافت می شود و مردم در این زمینه دچار مشکل شده اند.

این گزارش می‌افزاید:  طی روزهای اخیر شکر در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به سختی یافت می شود و ظاهرا این کالا فعلا در برخی از مغازه‌های محلی به قیمت کیلویی 9 یا 10 هزار تومان موجود است.



(تصویر فوق عدم وجود شکر در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اینترنتی را نشان می‌دهد)

گفتنی است: خبرنگار هم برای اینکه پاسخی از مسئولان وزارت صنعت در این باره دریافت کند چندین  با مسئولان مرتبط در این حوزه تماس گرفت که موفق به دریافت پاسخگویی نشد.

این نکته قابل ذکر است که این روزها مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت  به بهانه حضور در جلسات از پاسخگویی به خبرنگاران خودداری می‌کنند و حتی اتحادیه‌های صنفی حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران و هرگونه اظهار نظری نیستند، گویا با توجه به شرایط پیش آمده هر گونه اظهار نظری در رابطه با وضعیت بازار ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای آنها شود و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که با خبرنگاران مصاحبه نکنند.

این مطلب هم گفتنی است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هر چند وقت یک بار  از طریق انتشار یک خبر از طریق سایت وزارت صنعت و یا سایت وابسته به این وزارتخانه هر گونه افزایش قیمتی را جرم محرز  اعلام می‌کند و پیرو آن با اعلام اینکه با متخلفان برخورد می‌شود حمایت هم جانبه خود را از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان اطلاع رسانی می‌کند اما هیچ‌گاه هم معلوم نشد که چرا علیرغم این اقدامات کارشناسانه و دقیق سازمان حمایت باز هم متخلفان مجرم به گران‌فروشی و گران کردن کالاهای خود ادامه می‌دهند.

بهرحال خبرنگار طی روزهای اخیر سوالات متعددی از مسئولان  ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت درخصوصی نحوه قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و تنظیم بازار داشته است که علیرغم تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخی نشده است و در مواردی  پاسخ مسئول مربوطه این بوده که تنظیم بازار برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند.  

اگرچه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین کالاهای اساسی است  اما این بدان معنا نیست که ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت به این بهانه از هرگونه پاسخگویی در راستای چگونگی تنظیم بازار شانه خالی کند.

ضمنا این نکته هم  قابل ذکر است که  خبرنگار در روز  شنبه 14 اردیبهشت 98 طی تماس‌های مکرر با مسئولان ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت خواستار دریافت آدرس مکان‌های توزیع شکر 3400 تومانی بود تا با اطلاع رسانی به شهروندان  آنها را از سرگردانی و جستجوی برای خرید شکر رها کند که متاسفانه مسئولان وزارت صنعت از مصاحبه خودداری کردند.


 مقایسه قیمت برخی کالاها در ماه رمضان امسال با رمضان پارسال/ چه اتفاقی افتاد که قیمت برخی کالاها حتی تا ۴۵۰ درصد نسبت به رمضان ۹۷ گران شدند؟


تعداد بازدید : 7

حجت الاسلام موحدنژاد عضو ستاد استهلال ماه مبارک رمضان : اگر هلال ماه دوشنبه رویت نشود اول ماه مبارک سه شنبه است.


تعداد بازدید : 5

احکام روزه‌داری| راه‌های اثبات هلال ماه مبارک رمضان

فعالیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا سحر تایید شد

معاون اجتماعی ناجا: موضوع فعالیت سینماها تا سحر در شب های ماه مبارک رمضان به جز لیالی قدر مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تأیید شد.

پلیس به عنوان مجری قانون، با افرادی که در ملاء عام اقدام به روزه خواری می کنند، مطابق قانون رفتار خواهد کرد.


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال (برگرفته از فضای مجازی)

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین