پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به احتمال دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب گفت: به نظر من مذاکره‌ای در کار نخواهد بود، اما کاهش تنش‌ها به آمریکا برمی‌گردد چراکه این تنش‌ها در حوزه‌های مختلف تاثیرات منفی ایجاد می‌کند.
شعارسال: کمال دهقانی فیروزآبادی درباره ارزیابی جایگاه ترامپ در عرصه بین‌المللی و داخلی و اینکه عملکرد او چه تاثیری در انتخابات دور بعد آمریکا دارد، گفت: پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بستگی به رقیب او در حزب دموکرات هم دارد. ترامپ در دو عرصه سیاست داخلی و خارجی با چالش روبروست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ترامپ همچنین در حوزه روابط بین‌الملل و اقتصاد و بازرگانی هم باعث ایجاد فعل و انفعالاتی شده است و عملکرد او در این عرصه‌ها طی یک سال آینده در امر انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است. الان درمورد مسائل داخلی آمریکا نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم، چون هنوز نقشه انتخاباتی آمریکا مشخص نیست که بتوانیم پیش‌بینی دقیق داشته باشیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: آمریکا در حوزه سیاست و اقتصاد در زمان ترامپ با چالش‌های متعددی روبرو شده است و قدرت نرم آمریکا در دنیا که مبنایی برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی بوده به شدت رو به اضمحلال رفته و دلیل آن هم سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی است که ترامپ در عرصه روابط بین‌الملل دنبال می‌کند که حتی صدای متحدان آمریکا هم درآمده است.

وی تصریح کرد: خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی، سیاست‌های منطقه‌ای، خروج از برجام و اقداماتش در عرصه‌های اقتصادی همچون افزایش میزان تعرفه‌های بازرگانی با سایر کشور‌های جهان همگی دست به دست هم داده تا در کوتاه مدت و میان مدت مشکلاتی را برای آمریکا ایجاد کند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیشنهادات مکرر ترامپ برای مذاکره می‌تواند نشان از آغاز بازگشت او به سمت برجام یا عدول از شروط ۱۲ گانه باشد؟، گفت: نمی‌شود به سادگی درباره سیاست‌های آمریکا در منطقه قضاوت کرد. در این زمینه‌ها در آمریکا یک نفر تصمیم نمی‌گیرد بلکه استراتژی آمریکا بر مبنای خصومت با جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: خصومت آمریکا با ایران هم به دلیل جایگاه جمهوری اسلامی ایران است. اینکه ایران سیاستی مستقل را دنبال و روز به روز جایگاه مهمتری در جهان پیدا می‌کند آمریکا را به خصومت با ایران واداشته است چراکه ایران در همه زمینه‌ها سیاستی منطقی را انتخاب می‌کند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تفت و میبد ادامه داد: عملا نمی‌توان هدف ترامپ با ژست‌های مقطعی را مورد نتیجه‌گیری قرار داد بلکه باید سیاست‌های آمریکا را بررسی کرد، چون بعضی از این سیاست‌ها اگر روسای جمهور آمریکا هم تغییر کنند، عوض نمی‌شود. مقابله با استقلال جمهوری اسلامی ایران، مقابله با نقش ایران در منطقه، حمایت از اسرائیل، بهره‌برداری از کشور‌های عربی، مقابله با سیاست‌های اقتصادی چین و... سیاست‌هایی است که ریشه در استراتژی آمریکا دارد. موضع‌گیری‌های ترامپ هم بیشتر تاکتیکی است و محتوای آن تفاوتی ندارد.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران و ملاقاتش با مقام معظم رهبری در راستای ایجاد مذاکره یا کاهش تنش میان ایران و آمریکا است؟، گفت: به نظر من علیرغم این سفر، مذاکره‌ای در کار نخواهد بود، اما اینکه تنش‌ها کم شود به آمریکا برمی‌گردد؛ چراکه این تنش‌ها در حوزه‌های مختلف تاثیرات منفی ایجاد می‌کند و می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به ضرر آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان ختم شود. آمریکایی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند.

وی افزود: هنوز این سفر انجام نشده و درباره چیزی که هنوز اتفاق نیافتاده نمی‌توان صحبتی کرد، اما آمریکایی‌ها قبلا هم پیام‌هایی به جمهوری اسلامی داده‌اند، ولی ما کشوری نیستیم که با تحت فشار قرار گرفتن و تهدید و تحریم بخواهد عقب‌نشینی کند. بنابر این در این سفر مذاکره‌ای درکار نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه سیاستی منطقی و اصولی دارد و آن‌هایی که باید مواضع و گذشته خود را اصلاح کنند، آمریکایی‌ها هستند و به نظر من اصلا نیازی به فرستادن پیام نیست، چون آن‌ها باید موضع خود در عرصه بین‌الملل و درخصوص معاهدات دو و چندجانبه را اصلاح کنند.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: آمریکایی‌ها عهدشکن هستند و نمی‌توان روی آنان حساب کرد. آمریکا هم مداخله‌گر است و هم قوانین بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند. در داخل آمریکا هم اگر اختلافی باشد، بر سر اتخاذ این نوع مواضع آمریکا در عرصه بین‌الملل است، چون آن‌ها بیشتر به‌خاطر منافع خودشان احساس خطر می‌کنند چراکه اعتبار آمریکا به طور کلی در حوزه نرم در حال از دست رفتن است.

وی با اشاره به اجلاس سران کشور‌های عرب گفت: عربستان سعودی متاسفانه به این دلیل که خود را به آمریکا و سیاست‌های این کشور وابسته کرده است، خواسته یا ناخواسته درحال گام برداشتن در نقشه راهی است که آمریکایی‌ها برایشان تدارک دیده‌اند که این راه هم در مسیر سازش با رژیم صهیونیستی است و الان هم تمام و کمال منافع این رژیم را تامین می‌کند. عربستان همچنین سیاست منزوی کردن جمهوری اسلامی را در دستور کار خود دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این اجلاس با هدف در انزوا قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و بسیج کشور‌های عربی در مقابل با ایران تشکیل شد. عربستان قصد داشت کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی را در حدی که بتواند گرد خود جمع کند، ولی به جهت اینکه عربستان هم مجری سیاست‌های آمریکا شده است آنچنان مورد اعتماد کشور‌های عربی و اسلامی نیست.

وی افزود: سیاست‌های عربستان در سوریه، کمک به داعش، جنگ با یمن و سازش بحرین و امارات و عربستان با صهیونیست‌ها همگی شکاف‌های حاکمیتی عربستان را زیاد می‌کند و این شکاف‌ها بین افکار عمومی کشور‌های عربی و مردم آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. آن‌ها به جای اینکه رژیم اشغالگر قدس را در محور اجلاس‌های خود قرار دهند و به فکر آزادسازی سرزمین‌های اشغالی باشند، به سیاست‌های خیانت‌بار صهیونیست‌ها و قدرت‌های بزرگ مشروعیت می‌بخشند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: به نظر من این رویکرد‌ها نزد افکار عمومی و کنش‌گران سیاسی و مراکز تحقیقاتی مورد انتقاد است و روز به روز هم عربستان در جهت این نوع اقدامات مثل ائتلافش علیه یمن به سمت نامعلومی در حال حرکت است که آینده‌اش قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 14 خرداد 1398 ، کدخبر: 177015 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین