پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
در شرایط فعلی تنها راه مقابله با تحریم های آمریکا دور زدن تحریم هاست؛ در دوره های گذشته اوپک در حمایت از ایران بیانیه ای امضا کرد که البته عربستان مانع از امضای آن شد اما باز هم ایران توانست بر تحریم ها غلبه کند.

شعار سال : محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک و کارشناس مسائل نفتی ؛ درخصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران اظهار داشت: به هر حال کشور در تحریم است و در تحریم های گذشته هم قرار بود به صورت مرحله ای و در هر مرحله 20 درصد از صادرات نفت ایران را کم کنند و در نهایت آن را به صفر برسانند که این اتفاق نیفتاد؛ قطعاً مقامات آمریکایی در زمینه تحریم کارشان را انجام می دهند و در داخل کشور هم باید مسئولان به وظایفشان عمل کنند.

با دورزدن تحریم‌ها می‌توان نفت را صادر کرد:

وی با بیان اینکه همان‌طور که در تحریم های گذشته صادرات صفر نشد، امیدوارم در این دوره از تحریم ها هم این اتفاق نیافتد یادآوری کرد: باید برنامه ریزی کرد و مسئولان با برنامه های خاصی تلاش کنند که تحریم کنندگان به اهدافشان نرسند و از راهکاراها و ابزارهایی که معمولا برای مقابله با تحریم وجود دارد استفاده کنند و نفت را صادر کنند.

این کارشناس حوزه نفت همچنین گفت: البته در رسانه این راهکارها را نمی شود مطرح کرد چراکه در شرایط تحریم هستیم و اگر راهکارایی که وجود دارد در رسانه گفته شود طبیعتاً لو می رود و این کار صحیحی نیست.

مردم امیدوارند که مسئولان آمریکا را ناکام گذارند:

نماینده اسبق ایران در اوپک همچنین گفت: مردم امیدوارند که مسئولان برای این شرایط برنامه ریزی کرده باشند و بتوانند در این مرحله آمریکا را ناکام گذارند راهکارهایی در صورت تحریم وجود دارد که امیدوارم مسئولان فعلی بتوانند با استفاده از این راهکارها تحریم ها را دور بزنند و کماکان همان رقمی که از فروش نفت در بودجه پیش بینی شده را انشا الله محقق کنند.


اعلام آمادگی عربستان برای جبران کاهش فروش نفت ایران/ افزایش تولید نفت عربستان به بازار نفت آسیب می رساند:

خطیبی در پاسخ به اینکه باتوجه به اعلام آمادگی عربستان برای جبران کاهش فروش نفت ایران آیا زیر ساخت های عربستان اجازه این جبران را می دهد یا خیر گفت: همیشه مقداری ظرفیت مازاد در دنیا داریم که به عنوان سوپاپ اطمینان بازار نفت و برای روز مباداست که اگر اتفاقی در دنیا افتاد با کمبود نفت مواجه نشوند.

وی در ادامه افزود: اگر عربستان و امارات بخواهند آن ظرفیت مازاد را استفاده کنند نفت آسیب پذیر می شود و بازار نفت شرایط بسیار شکننده ای پیدا می کند و در صورتی که در جایی از جهان مشکلی پیش بیاد دیگر این ظرفیت مازاد و سوپاپ اطمینان برای بازار نفت وجود ندارد.


ظرفیت مازاد نفت جهان به عنوان سوپاپ اطمینان بازار نفت است/ در صورت استفاده عربستان از ظرفیت مازاد نفت، بازار دچار آسیب می شود:

خطیبی در رابطه با اعلام عربستان برای جبران کاهش فروش نفت ایران و ظرفیت زیر ساخت های این کشور برای محقق شدن این موضوع اظهار داشت: همیشه مقداری ظرفیت مازاد در دنیا داریم که به عنوان سوپاپ اطمینان بازار نفت است و برای روز مباداست برای روزی که اگر اتفاقی در دنیا افتاد با کمبود نفت مواجه نشوند و اگر بخواهند آن ظرفیت را استفاده کنند نفت آسیب پذیر می شود.

این کارشناس مسائل نفتی بیان داشن: در صورتی که مشکلی در جایی از جهان پیش بیاد دیگر ظرفیت مازاد و سوپاپ اطمینانی برای بازار نفت و جود ندارد ودر صورتی که عربستان و امارات از این ظرفیت مازاد استفاده کنند در واقع دیگر بازار نفت بدون سوپاپ اطمینان می شود و بازار نفت شرایط بسیار شکننده ای پیدا می کند و در صورتی که در جایی از جهان مشکلی پیش بیاد دیگر این ظرفیت مازاد و سوپاپ اطمینان برای بازار نفت وجود ندارد.



عربستان و امارات عضو اوپک هستند و باید براساس تصمیمات آن عمل کنند:

وی خاطر نشان کرد: عربستان و امارات عضو اوپک هستند و باید براساس تصمیمات اوپک عمل کنند و در اجلاس پیش رویی که تشکیل خواهد شد احتمالا درباره این موضوع بحث می شود و اگر چنانچه اوپک مجوز ندهد، طبیعتا اینها باید همین تولید فعلی شان را ادامه دهند. ضمن اینکه مقامات این کشورها در اظهاراتی اعلام کردند به تصمیمات و توافقات اوپک پایبند هستند و آن را زیر پا نمی گذارند. اگر بخواهند تصمیمات اوپک را رعایت کنند باید همین تولید فعلی شان را ادامه دهند.


اولویت منافع مشترک بر اختلاف نظرهای سیاسی در اوپک:

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: اگر چنانچه در اوپک کشورهایی هستند که بعضا از نظر سیاسی با یکدیگر اختلافات زیادی دارند ولی همه در اوپک دور یک میز می نشینند و در صورت جنگ و اشغال و تحریم همه در اوپک دور یک میز می نشستند مثل شرایطی که ایران و عراق در جنگ بودند و یا زمانی که عراق کویت را اشغال کرد ولی همه در اوپک دور یک میز می نشستند چراکه منافع مشترک داشتند.

خطیبی همچنین افزود: بنابراین بحث مسائل سیاسی یک طرف است ولی در ارتباط با بازار نفت منافع مشترک دارند و اگر بر اساس تصمیمات اوپک عمل کنند می توانند به آن منافع مشترک برسند.



افزایش تولید نفت عربستان تحت فشار آمریکا است/ بیشتر ظرفیت مازاد بازار نفت در اختیار عربستان است:

خطیبی در خصوص صحبت های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه عربستان با افزایش تولید نفت موافقت کرده است توضیح داد: قطعا عربستان تحت فشار آمریکا است چراکه بیشتر ظرفیت مازاد بازار نفت در اختیار عربستان است و اهمیت عربستان به خاطر همین ظرفیت مازادی است که دارد و اگر بخواهند این ظرفیت را به کار گیرد و به میدان آورد اهمیت قبل و جایگاهش را از دست می دهد.

با بیان اینکه با این اتفاق دیگر آن سوپاپ اطمینان دیگر در اختیار عربستان نیست عنوان کرد: به هر حال تحت فشار آمریکا است ولی از آن طرف هم عضو اوپک است و طبیعتا باید بر اساس تصمیمات اوپک عمل کنند که امیدوارم عربستان بر اساس تصمیمات اوپک عمل کند نه بر اساس فشارهای سیاسی آمریکا.



در تحریم‌های گذشته، بیشتر اعضای اوپک از ایران حمایت کردند/ عربستان مانع تصویب بیانیه حمایت اوپک از ایران شد:

وی یادآورشد: در تحریم های گذشته ایران، اعضا بر اساس تصمیم‌های اوپک عمل می کردند اما یک جایی پیشنهاد شد که اوپک بیانه دهد و از اعضایی که تحریم می شوند حمایت کند. وقتی کشوری که عضو یک سازمان است تحریم شود طبیعی است که سازمان از آن کشورحمایت کند.

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه در تحریم های قبلی قرار شد اعضای اوپک از ایران در مقابل تحریم ها حمایت کنند، یادآوری کرد: در این اقدام بیشتر اعضا موافق بودند ولی عربستان مخالفت کرد و نماینده عربستان اعلام کرد که این یک موضوع سیاسی است و باید با مقامات سیاسی کشور خود در این مورد مشورت کند و از آن ها اجازه بگیرد و با همین بهانه جلوی تصویب این بیانیه را گرفت.

خطیبی در ادامه افزود: به هر حال در داخل سازمان ختلاف نظر وجود دارد ولی علی رقم همه این اختلافات و مشکلات که با هم دارند ولی حول منافع مشترک عضو یک سازمان هستند و بر اساس تصمیمات سازمان باید عمل کنند و بر پایه اظهار نظرهای اعضای این سازمان که اعلام کردند تصمیمات سازمان را عمل می کنند و امیدوارم بر اساس همین تصمیمات و توافقات عمل کنند و نه زیر فشارهای آمریکا.



ابعاد تحریم‌های گذشته ایران سختتر و گسترده‌تر بود/ در تحریم های گذشته علاوه بر آمریکا اروپا و شورای امنیت هم ایران را تحریم کردند:

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: به نظرم شرایط تحریم ها نسبت به گذشته سخت تر نشده چراکه در تحریم های قبلی ، نه تنها امریکا ایران را تحریم کرد بلکه اروپا، شورای امنیت و سازمان ملل هم ایران را تحریم کردند وخیلی از کشورها یی که در دوران تحریم های قبلی با ایران همکاری نمی کردند بر اساس تحریم های سازمان ملل اجازه همکاری نداشتند .ولی تحریم های فعلی فقط تحریم آمریکا به تنهایی است و ایران از طرف سازمان ملل و شورای امنیت و اروپا تحریم نیست بنابراین اگر مقایسه شود تحریم های قبلی انصافا سخت تر و ابعادش خیلی گسترده تر بود.



تحریم‌های ایران بین‌المللی نیست/ کشورهای دیگر می توانند نفت ایران را بخرند:

خطیبی در خصوص لغو معافیتهای خریداران نفت ایران از طرف آیکا تشریح کرد: اگر چناچه این تحریم از جانب شورای امنیت و سازمان ملل بود ممکن بود که دیگر نفت ایران را نخرند ولی در شرایط فعلی که این تحریم ها ،تحریم های بین المللی نیست و فقط تحریم های یک کشور بر علیه کشور دیگر است و خریداران نفت به راحتی می توانند به آن توجه نکنند ولی امکان دارد در صورت خرید نفت از جانب آمریکا تهدید شوند.


هیچ کشوری با خرید نفت ایران دچار ضرر و زیان نمی‌شود:

وی ادامه داد: در این شرایط ایران باید به طرف های مقابل اطمینان دهد که در صورت خرید نفت از ایران، این کشورها را هیچگونه خطری تهدید نمی کند و مشکلی متوجه ان ها نخواهد شد و بر اثر خرید نفت ایران دچار ضرر و زیان نخواهند شد و باید در زمینه خرید ،حمل و نقل و بیمه یکسری کارها انجام شود که طرف های مقابل را به یک اطمینان خاطر برساند که نفت را با اطمینان خاطر بخرند و این مباحثی است که در راهکارها و ابزارهای فروش نفت می گنجد.


لزوم حفظ شرکای سنتی و استراتژیک نفت:

رئیس اسبق اوپک درباره ی کمرنگ شدن روابط با کشورهای اسیای شرقی مانند چین که یکی از مشترهای سنتی نفت ایران بود. اظهارداشت: بعد از برجام خیلی توجه به اروپایی ها شد و مقداری به کشورهای آسیایی کم توجهی شد به هر حال در هر وضعیتی باید شرکای سنتی و استراتژیک داشت و در هر شرایطی باید آن ها را حفظ کرد.

این کارشناس حوزه نفت در ادامه افزود: طبیعی است که اگر سطح روابط با کشوری را با توجه شرایط تحریمی کمرنگ و پررنگ کرد مقامات آن کشور متوجه می شوند که برای ایران یار شرایط سخت هستند. بلکه باید به این شرکای سنتی تاریخی و استراتزیک در همه شرایط به توجه و ان ها را حفظ کرد اگر این کار را انجام دهند طبیعتا انها هم در شرایط سخت پای کار می ایستند.

جنگ اقتصادی تعطیلی بردار نیست:

خطیبی خاطرنشان کرد: در تحریم گذشته ایران که تحریم بین المللی و گسترده تری بود تعدادی از کشورها در آن شرایط بسیار دشوار با ایران همکاری می کردند. و حتی چین برای پرداخت پول نفت بانکی را برای ارتباط با ایران و دور زدن تحریم ها ایجاد کرده بود. به هر حال باید تحریم ها مدیریت شود و مدیرانی بر سر کار آیند که اهل ریسک باشند و در شرایط دشوار بتوانند این اقدامات را انجام دهند.

وی در ادامه افزود: به هرحال جنگ است، جنگ که تعطیلی بردار نیست که مثلا از ساعت8 صیح تا 2 بعد از ظهر جنگید و بعد هم اسلحه ها را زمین گذاشت .جنگ شب و روز ندارد این هم جنگ اقتصادی است . مسئولان باید 24 ساعته روی این موضوع وقت بگذارند و ریسک کنند و نترسند و با شجاعت برنامه ها را به جلو ببرند و راه های مختلف را در پیش بگیرند.



مسئولان متناسب با شرایط تحریم برنامه ریزی کنند:

وی تاکید کرد: به هر حال باید متناسب با شرایط تحریم برنامه ریزی کرد و امیدوارم برنامه ریزی های لازم شده باشد و افرادی که می توانند این برنامه ریزی ها را اجرا کنند به میدان بیایند و همانطور که بارها آقای رئیس جمهور گفتند ، جنگ اقتصادی برنامه ی خودش را می خواهد ، سازوکارها و نیروهای خودش را می خواهد و افراد مجری خاص خودش را می خواهد امیدوارم با این سازوکارها بتوانند با این تحریم ها مقابله کنند. و بالاخره این تحریم ها دوره ای دارد. در ابتدا شدید است و بعد به تدریج کمرنگ می شود و اثر خودش را از دست می دهد

نماینده اسبق ایران در اوپک در خصوص عزم دولت برای دور زدن تحریم ها گفت: از اینکه برنامه های دولت برای مقابله با تحریم ها چه هست و به چه شکل اجرا می شود اطلاعی ندارم انطوری که آقای رئیس جمهور صحبت می کند نشان می دهد که برنامه ریزی کردند و به مردم هم اطمینان می دهند که در این موضوع می توانند موفق باشند اگر صحبت های ایشان را ملائک قرار دهیم نشان می دهد که برنامه ریزی هایی شده و کارهایی در حال انجام است و مردم خیلی هم نباید نگران باشند

ایران حق دارد از تمام امکاناتش در جنگ اقتصادی استفاده کند:

خطیبی تاکید کرد: بالاخره در هر جنگی چه نظامی ،چه اقتصادی و چه سیاسی طرفین حق دارند از تمام امکاناتشان استفاده کنند اگر امریکا یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران به راه انداخته است ، ایران هم طبیعتا حق دارد از تمام امکاناتش استفاده کند همانطور که طرف مقابل از همه امکاناتش استفاده می کند در صورتی که امکانات و پتانسیل ها و توانایی ها و ظرفیت هایی در کشور وجود دارد باید در جهت مقابله با این تحریم ها استفاده کرد.

مجلس باید ارتباط بودجه با نفت را کم می‌کرد/ بودجه جاری کشور را نباید به در آمدهای پرنوسان وابسته کرد:

وی بیان کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس برنامه ریزی کنند که ارتباط بودجه با نفت کم شود که در این شرایط بودجه ی کشور وابسته به در آمدهای پر نوسان نباشد و اگر چناچه بودجه ی امسال را یک بودجه ی بدون نفت می نوشتند نگران این مسائل نبودند باید به تدریج به سمتی بروند که ارتباط بودجه ی کشور را با در آمدهای نفت قطع کنند . ونفت را سرمایه کنند و با آن سرمایه گذاری کنند. نباید بودجه جاری کشور را به در آمدهایی وابسته کرد که یک روز کم و یک روز زیاد می شود



بهتر است پول نفت سرمایه گذاری شود:

نماینده اسبق ایران در اوپک اظهارداشت: باید پول نفت را فقط برای سرمایه گذاری استفاده کرد نه برای بودجه جاری کشور یعنی اگر در آمدهای نفت بجای آنکه صرف بودجه شود ، به صندوق توسعه ی ملی وارد شود و از طریق این صندوق می شود زیر ساخت های کشور را ساخت و به دولت و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری پول داد. و از طریق صادرات غیرنفتی ، مالیات و می توان هزینه ی بودجه را تامین کرد



می توان پول مالیات را جایگزین پول نفت در بودجه کرد:

خطیبی در پایان گفت: نوساناتی قیمتی که در جامعه وجود دارد و بر زندگی مردم تاثیر می گذارد به خاطر این است که بودجه ی کشور را به یک در آمد بسیار پر نوسان و پر رسیک وصل کردند و این درآمد را باید از بودجه جداکرد اینکه هرروز صبح وقتی مردم بیدار می شوند می ببنندکه قیمت ها را بالا بردن و کالا را انبار می کنند به خاطر این است که بودجه کشور به در آمدهای پرنوسانی وصل است چناچه بتوانند جلوی فرار های مالیاتی را بگیریند و بتوانند مالیات را به درستی دریافت کنند، همین مقدار درآمد بودجه را تامین می کند و نیازی به در آمد نفت نیست و نفت را می توان برای سرمایه گذاری ها استفاده کرد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 18 خرداد1398 ، کدخبر:1487838 :  www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین